Jump to content

Tæring pga. lekkasjestrømmer fra eget 12 volt anlegg


Zach

Recommended Posts

I en annen tråd er det antydet at tæring på propell kan komme av lekkasjestrøm via dynamo - dersom B+ er koblet direkte mot batteri, dvs. tilkoblet hele tiden. Hvis det skal oppstå tæring pga. en slik kobling, må dynamoen lekke strøm. Er dette mulig?. Hvis ja, da må det være pga. feil i dynamoen? Hvor er i så fall strømkretsen fra propellen og til hva?

 

Dumt spørsmål kanskje, men er det mulig med lekkasjestrømmer med andre koblinger direkte mot batteri? F.eks. sens til dynamoens regulator (intern eller ekstern); lensepumpe; varmeapparat osv.

 

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ett lite tips. Fremfor alt se etter fukt og spesielt ledninger i forbindelse med fukt. Her kan det lett oppstå jordfeil. Her er et lite eksempel. En kamerat hadde en baupropell som fusket av og til. Da viste det seg at det sto litt sjøvann i ett skott og at styrekabelen lekket til jord når det ble for mye vann der.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest tråden flere ganger og klarer ikke forstå hvordan dette skal kunne gå til.

 

Å måle isolasjonsresistans gjøres ikke med et multimeter og vanlig 'ohming'. Man trenger et instrument som leverer minst 250 VDC og minst 2 ganger høyere enn driftsspenning, og disse kalles ofte for megger. I batterianlegg skal man ha en isolasjonsresistans på 200 ohm per volt (NEK-410) mellom hver batteripol og jord, men det forutseter jo et jordanlegg i båten.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en megger (250-500-1000 VDC), men ikke noe "jordingsanlegg" ombord. Jeg forstår forslaget til "logget av" slik at jeg måler ohm fra batteri pluss til gods. Å måle fra minus til gods blir bare tull hos meg fordi minus er koblet til gods. (Kanskje OK å måle fra minus i et to-polt anlegg?). Du mener at jeg ikke vil få noen svar med å måle ohm mellom pluss og gods som nevnt?

Link to post
Share on other sites

Nå må jeg bare innrømme at dette har jeg ikke erfaring med med men ville vært veldig skeptisk til å bruke en megger på et 12 Volts anlegg. Ville ihvertfall sjekket at motor og annet elektronisk utstyr, samt solcellepaneler osv. faktisk tåler det om uhellet skulle være ute. Er klar over at anlegget skal være både spenningsløst og utstyr frakoplet ved en slik meggertest, men i båt er det noen lure koplinger her og der som er lett og glemme...

Link to post
Share on other sites

Får å måle krypstrøm, kan du vel koble fra plusskabelen, og koble et multimeter med strømmåling i serie med plusskabelen.

 

Har også koblet dynomoen rett på forbruksbatteriet for å unngå at BEP skillereleet skal stå å plapre ved lav spenning på forbruksbanken.

. Hadde den før koblet på startbatteriet via hovedstrømsbryteren til startbatteriet.

 

Vil helst unngå å koble den via hovedstrømsbryteren til forbruksbanken då det vil vere mulig å ødelegge dynamoen ved start uten at forbruksbryter ligger inne.

 

Noen tips til hvordan løse dette? Evt montere en startsperre viss ikkje forbruksbanken ligge inne?

Link to post
Share on other sites

Får å måle krypstrøm, kan du vel koble fra plusskabelen, og koble et multimeter med strømmåling i serie med plusskabelen.

...

Vil helst unngå å koble den via hovedstrømsbryteren til forbruksbanken då det vil vere mulig å ødelegge dynamoen ved start uten at forbruksbryter ligger inne.

Noen tips til hvordan løse dette? Evt montere en startsperre viss ikkje forbruksbanken ligge inne?

 

Denne tråden ble startet fordi direkte tilkoblet B+ kan lage krypstrømmer, jf. innlegg i en annen tråd og innlegg #2 ovenfor, og at det er en mulig forklaring for tæring på propellene.

 

Hvis problemstrømmen kan være så liten som mikroA, har jeg ikke måleutstyr. Problemet med evt. krypstrøm kan løses med å koble "alt" via hovedbryter. Men vil helst ha både sens til regulator, strøm til varmer og til lensepumpe direkte koblet. Håper at slike innretninger er "tette", og ikke lager krypstrømmer.

 

Det er jo mulig å bruke et kraftlig rele, styrt via D+, som kobler til ladestrømmen etter start. Eller stole på at BEP er tilkoblet startbatteriet selv om hovedbryteren til forbruk skulle ble avglemt/svikte.

 

Link to post
Share on other sites

Med en god elektrisk forbindelse mellom batteri minus og dynamohus / motorblokk så vil ikke dette være et relevant problem i et enpolt anlegg. En eventuell strømlekkasje vil jo da bli kortsluttet mot batteriet.

 

Slike problemer oppstår primært i topolte anlegg uten isolasjonsovervåkning eller når noen finner på å montere batteribryteren på minus.

Ved sistnevnte eksempel så vil man med avslått bryter og for eks laderen slått på, - kunne få en situasjon hvor båten blir den positive elektroden samtidig som batteri minus ledes gjennom jordleder slik at bryggeanlegget blir den negative elektroden.

 

Man har da i praksis med en teknisk feil laget et elektrolyseanlegg.

 

Båter med batteribryter på minus virker greit helt til man får en teknisk feil i anlegget. Da bryter helvete løst med det resultatet man kan se i en annen tråd. Både seildrev og bronsepropellen tar kvelden på kort tid.

 

 

 

 

Denne tråden ble startet fordi direkte tilkoblet B+ kan lage krypstrømmer, jf. innlegg i en annen tråd og innlegg #2 ovenfor, og at det er en mulig forklaring for tæring på propellene.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...