Jump to content

Lav spenning på sikringsboks, Sea Ray daycruiser


jensemann2

Recommended Posts

Jeg har målt og styrt i hele dag med å finne ut hvor feilen ligger. Under dashbordet er det et sikringspanel med kurser til alt om bord. Den tykke plussledningen som går til sikringspanelet virker å være ok. (Har ohmet den)

Men minuskabelen er det værre med (40 ohm motstand). Når jeg trekker opp en "juksekabel" fra batteriminus og frem til panelet hopper spenningen opp til 12,5 med belastning fra lanterner, stereo og lys. Fjerner jeg juksekabelen detter spenningen til 11,6 og stereoen begynner å klippe hvis jeg spiller høyt. Det er enormt med kabler i denne båten og alt ligger inni sånne spiralrør. Jeg klarer ikke se hvor denne minuskabelen ender opp henn. Plussen ender opp på den store sikringen oppå motor (50 amp). Det sitter også en annen rekkeklemme med mange minuskabler inne under dashbordet, og når jeg måler mellom dem og pluss på sikringsboksen er spenningen bra. Vurderer derfor å bare trekke en ny 2,5mm2 kabel fra motor(evt bare fra den andre minusskinnen) og ned til sikringsboksen. Det som er rart er at minuskabelen fra sikringsboksen går opp til knopsmåleren før den forsvinner inn i røret bak gasshendelen.

 

De andre minusledningene fra den jordskinnen jeg nevnte lenger oppe går også inn i røret og bakover.

 

Men spørsmålet er om det er greit å bare legge opp en ny jordledning? Føler liksom at det er litt lettvint og uproft å gjøre det på den måten ?

Link to post
Share on other sites

Hvis jordlederen er tynn, ja, legg en tykk i tillegg.

Hvis ikke, gjør følgende:

Bruk et digitalt voltmeter.

Slå på alt av strømforbrukere, kjøleskap, lanterner og lys+++.

Sett den sorte måleledningen direkte på minuspol på batteriet (på selve plypolen, ikke batteriklemmen)

Sett den røde måleledningen direkte på minuskoblingen på sikringsbrettet.

De volt (eller millivolt) du avleser der, er spenningsfallet i minuslederen.

 

Gjør det samme med plusslederen, og du ser spenningsfallet der.

HVIS minuslederen er tykk nok, er det bare å sjekke alle koblinger,(f.eks. med å måle over dem), renske opp og stramme til koblingene. Værre er det ikke.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...