Jump to content

stenger man ventilene til doen hver gang etter bruk?


rbuljo

Recommended Posts

har kjøpt ny bruktbåt, med en liten do framme i lugaren, er ikke septik tank på denne.

 

men lurer på hva som er normalt, stenger man ventilene til doen etter hver bruk, og lar de være stengt til vanlig, eller bruker man bare å la de være?

Draco 2000 DC.


Forrige fornøyelser:


-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..


www.dsolutions.no

Link to post
Share on other sites

Etter bruk, så tenker du sikkert når båten forlates, og ikkje mellom hvert do-besøk når man er på tur ?

Du må velge det som føles best for egen nattesøvn. I vår båt går vann til spyling i toalett på samme inntak / krane som motor. Den stenges bare om vinteren iht forsikringspolise.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

... I vår båt går vann til spyling i toalett på samme inntak / krane som motor. Den stenges bare om vinteren iht forsikringspolise.

Forsikringspolisene sier vel at alle ventiler som ikke er i bruk skal stenges når båten går i opplag.Og opplag er jo når du ikke bruker den, som for eks i ukedagen. Alle ventiler med untak av skroggjenomføring til lense brønn/ lense pumpe skal vel stenges.

 

Eller er jeg helt på jorde?

 

Jeg bare lurer.

Link to post
Share on other sites

Å si at båten går i opplag hver søndag er vel å ta noe i? Tipper de mener når den går i vinteropplag. :thumbsup:

Nå skal ikke jeg spore av trådstarters spørsmål. Men

 

Opplagg er slik jeg ser det når båten er uten tilsyn i mer en 24timer. Dette får å minske mulighetene for vann intrengelse og synking.

Men for all del eg kan ta feil. Men jeg stenger alle nødvendige ventiler når jeg forlater skuta.

Link to post
Share on other sites

Når jeg er underveis er vanligvis alle ventiler unntatt kjølevannsinntak stengt, men åpnes ved behov og stenges igjen etterpå. Dvs at dersom noen går på do mens vi er under seil, må vedkommed åpne for sjøvannsinntak til toalett og avløp til vask. For så å stenge etterpå.

Dersom jeg ligger på svai eller til kai og det er folk ombord, står ventilene åpne.

Når båten forlates, stenges alt av ventiler.

Når båten forlates, henges startnøkkelen på hendelen som åpner for sjøvannsinntak for motorkjøling :wink:

Link to post
Share on other sites

Mine står stengt så lenge vi ikke er på tur. I den forrige båten begynte jeg også å stenge dem på natta, da toalettet fyltes til randen med sjøvann når vi lå fire personer fremme i baugen og sov. Dumt å fylle båten opp med vann mens man sover...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

Når båten forlates, henges startnøkkelen på hendelen som åpner for sjøvannsinntak for motorkjøling :wink:

God ide. Da unngår man tørrkjøring av impeller. Den rutinen adopteres herved. :thumbsup: For øvrig har jeg to kjølevannsinntak. Ett på hver side av kjølen. Skulle f.eks. en bærepose eller annet rask stenge for inntaket så får jeg likevel kjøling. :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til sveni 95: En båt som er lagt i opplag er forberedt for "å klare seg selv" over lengre tid - og ikke bare noen ukedager før neste weekend-tur

Generelt: selv åpner jeg kranene til toalettet om våren - og stenger de når båten går i opplag senhøstes. MEN: det å legge vannslangen fra ventilen og opp så høyt at toppen ALDRI vil komme under vann er en trygg montasje. Om man skal montere en vakumventil på denne i tillegg er egentlig "smør på flest", men skader slettes ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg ser fort at folk lar ventiler stå opne 360 dager i året. Men er det noen som har hatt ventilene opne og båten synker? Min båt sank på mystisk vis for en måned siden. Det første takstmann/ forsikringsmann gjorde var å kontrolere at alle ventiler som ikke var i bruk var stengt. Da det etter min forsikring skulle gjøres. Og jeg har en høy mistanke om at samtelige har det skrevet inn i forsikrings papirene. hvis ikke så ville jeg undret meg.

 

Jeg har hatt to motorer der i begge manualene er det oppstart og stoppe prosidyre for motoren. der står det til og me at ALLE ventiler skal stenges etter endt båt tur.

 

Jeg stenger nok alle ventilene mine fordi det er en god vane og jeg har sett nok båter som har godt ned når eier ikke var tilstede og en i etterkant finner en seil på slange, slangklemme etc.

 

Men får all del dere må gjøre som dere selv vil og gidder. Men jeg vile kontrolert forsikringen min nøye for og kontrolere at det ikke står noe om at bunventiler skal stenges. evt. etter hvor lange perioder uten tilsyn.

Link to post
Share on other sites

kranene er alltid stengt under gange, utenom til utslagsvasken. alle kraner stenges om jeg forlater båten i en dag eller mer. jeg glemte å stenge kranene til toalettet i vinter og med vippebryteren til toalettet i feil possisjon, kunne den ha sunket. ved en ren tilfeldighet oppdaget jeg dette tidsnok etter at det var kommet inn ca 30 l vann i kjøsvinet nesten opp til dørken. hadde jeg forlatt båten i noen få timer til ville den ha sunket :sweat: så vær føre var

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...