Hansvik165 Startet 2.Juni.2013 Del på Facebook Startet 2.Juni.2013 Hei Jeg har noen spørsmål om oppussing av av listverk \ (pynte)plater foran og på sidene (innvendig) av en Hansvik 16,5 med overbygg. Disse platene (4 stk) dekker til innsiden av overbygget under vinduene foran og på sidene. De består såvidt jeg kan se i dag av finèr som er trekt med skye og stiftet (rustne stifter) til platene. Disse er så limt eller skrudd fast i overbygget. Jeg tenker å kopiere disse, men velge annet stoff og innfestning fra stoff til plate. I dag tenker jeg å bruke brun finèr til platene (som jeg har sett anbefalt andre steder) slik at disse ikke råtner eller blir angrepet av sopp. Er slike plater eller andre egnede materialer å finne på OBS eller andre byggvareforretninger? Ønsker å bruke Vinyl, da det ser ut til å være mest slitesterkt og ikke alt for dyrt. Egner f.eks. denne seg? http://www.ebay.com/itm/MARINE-GRADE-NAUGAHYDE-AUTO-BOAT-SEATING-UPHOLSTERY-VINYL-FABRIC-LEATHER-LIKE-/370619728046?pt=US_Fabric&var=&hash=item564aa840ae Hvis ja, hvordan kan jeg feste både vinylen til platene og platene til overbygget? Hvis noen kan anbefale limtyper (som er lett tilgjengelig) og\eller type skruer som egner seg ville det vært topp! Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Ingen som vet noe om finèrtyper eller limtyper som passer i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 På forespørsel om hvordan jeg gjorde det med prosjektet mitt legger jeg ut noen bilder og beskrivelser. Foranledningen var en sliten båt som trengte "litt" puss og gnukk. Satte i gang uten å vite omfanget (og bra var det..). Heldigvis fikk jeg noe hjelp underveis. Nå når arbeidet snart er over har jeg kommet fram til at nesten ingenting er urørt under arbeidet. I starten ble det tatt få bilder (visste ikke at prosjektet skulle bli så omfattende). Glassfiberen hadde skilt seg fra den råtne og vasstrukne fineren i dørken. Skye'en hang løs av råtne finerplater inne i styrhuset. Manglet et feste til kalesjebøylen og flere knapper. Diverse skader i glassfiber utvendig. Dere skjønner tegninga. Strippet stoler, dekorasjonsplater, listverk for styrekonsoll m.m. Her er det ikke mye som er i orden eller som ikke må fikses på et slags vis: Pusset ned og malt alt innvending i skroget (bortsett fra dørk), skjært ut nesten hele dørken med vinkelsliper (puss og kappskive - dritarbeid..), samt pussa ned til glassfiberen (eksentersliper med piranha papir) på sidene for heft når nye plater skal støpes inn. Sparklet diverse hull. Mer kommer.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Blande sparkel selv var sannelig ikke lett.. Kjøpte en god (ikke av billigste sort) vannfast kryssfiner-plate à 120x300cm, 9mm tykk. Skjærte den til på frihånd med noen turer inn og ut av båten med prøvelegging. Videre brukte jeg BT 5L epoxy og glassfibervev. Støpte ett lag (viktig at forarbeid er gjort riktig og temperatur, blanding m.m. er rett) der den nye platen kommer i direkte kontakt med glassfiberskroget. Litt vanskelig å se på neste bilde, men jeg måtte lenger enn veggen til bakluka. Den originale plata ble gjenbrukt og støpt fast igjen. Første og andre støp ble gjort med veldig tynn glassfibervev(kjøpt på båtforretning) fordi den var enklere å jobbe med rundt detaljer og vinkler. Påfølgende lag ble støpt med BT glassfibervev (tror den er 180g/m2) oppå en nesten herdet overflate. Da er forrige støp litt "klissete" og det er enklere å få en god støp med tykkere vev over samme detaljer. Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 (redigert) Primet med jotun antipest over 3(4 i overgang) lag støp. Deretter brukte jeg 2-komp polyuretan hvit maling fra BT over dørk. Siste strøk var iblandet anti-slip perler (her kan en bruke sand for sandblåsing også) for en litt ruere overflate. De observante vil legge merke til at helt fremme er det åpent. Det skyldes at det er laveste punkt når båten ligger i havn (vekten av hardtop'en tror jeg). På grunn av det vil elektrisk pumpe med flottør ligge der. Redigert 28.Mai.2015 av Hansvik165 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik165 Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Glemte å nevne: Pusset finerplaten (kjøpt på Nilsson Trelast som hadde et godt utvalg i slike) ru på overside slik at støp skulle hefte bedre. Smurte ett lag ren epoxy i kapp og over plate som ble pusset slik at den var godt forseglet og at treverket ikke trakk epoxy ut av senere støp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.