Jump to content

Stromberg-Zenit forgasser lekker (CD175 på AQ130)


zainka

Recommended Posts

Hei

 

Sist høst hadde jeg problemer med at en av mine to forgassere nermest spyttet bensin på dørken,. Da fant jeg ut at gummi membranen i vakuum kammeret var revnet. Etter at denne ble skiftet virket det som om at problemet var løst. https://baatplassen.no/i/topic/93165-volvo-b20-aq130-spytter-bensin/

 

I morgen skal båten på vannet og tok en siste sjekk i kveld. Forsyne meg begynte den ikke å pumpe drivstoff på dørken nesten med en gang. Typisk. Har brukt mye tid på å skifte det elektriske denne våren og overhalt hekkagregatet. Har hatt en del testkjøringer da, men ikke sett noen antydninger til dette før nå.

 

Drivstoffet kommer pulsvis ut fra ett lite hull like ved siden av drivstoff intaket. Dette er vel overløps-hullet eller no slikt. Se bildet hvori rød pil peker mot hullet. Noen som har noe tips til hva det kan være? Sjekket selvf. at flotør glir lett opp og ned og at membran var ok. Det var den. Mistenker likavel at kanskje flotøren ikke glir helt ned på plass og at kammeret overfylles så lenge choken er på. Dumt. Noen som har sett lignende oppførsel?

 

bilde

 

 

 

Takk på forhånd for tips

Breg

Vidar

 

 

 

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Flottøren sitter i kammeret under forgasseren. Er det den du snakker om som kanskje ikke glir helt ned...det er vel vakumstempelet med membran på du tenker på kanskje? Hadde kontrollert om flottørene dine flyter, tror nemlig de kan begynne å trekke til seg bensin når de blir gamle nok og er av "isopor/kork"-type. Flottørnivået kan justeres.

Link to post
Share on other sites

Du har selvsakt helt rett, vakumstempelett med nålen. Eller er jeg atter på jordet... Flotøren, eller flotørene er av plast. Må skru den opp i morgen og sjekke tilstanden. Kan jo lekke selv om den er av plast og dermed ikke flyte opp når den skal. Huff.

 

 

 

 

Får skru opp i morgen og sjekke. Har utsatt sjøsettingen noen dager. Sigh

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Har manual. Husket jeg sjekket ventilen når jeg hadde forgassern fra hverandre i høst. Den var potte tett dengang. Dengang var det heller ikke noe tegn til at det var væske i flotøren, men da hadde forgasserene ligget en stund så det kan være at det hadde dampet ut og at det nå har fått tid til å fylle seg igjen. Vet ikke, bare synsing.

 

Kan ikke se at flotørhøydenkan justeres i flg. manual, mener du selve ventil tappen som flotøren hviler på? Las i ett annet forum at man kunne bende på flotørarmen men det forekommer meg å være en heller unøyaktig og dårlig metode. Får studere nærmere når den er åpen.

 

Eller så får jeg deler i Kr.Sand ganske kjapt om de er inne. Så kan jeg enkelt skifte ut delene just in biber... <b>case</b> mener jeg

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Hmm

 

Åpnet kammeret i dag og fant en massa-skiti inni. Forgassern ble jo renset sist høst så eneste forklaring er dritt i bensinen. Og når jeg tenker meg litt om, så hadde jeg tidligere i våres problem men å starte motoren. Dette var pga. vann i bensinen. Fikk tappet ut det fra tanken og renset filteret, men må innrømme at jeg ikke tenkte så langt at det kunne ha kommet skit i forgasserene. Leksa lært. Om det da er dette som er årsaken til skiten vi ser her da. Hva annet kan det være. (Har en lei tendens til å stille spørsmålstegn med enhver konklusjon jeg kommer frem til)

 

Guggen er fettaktig og glatt, litt som smør som har smeltet og størknet halveis, og helt sikkert meget godt egnet til å forvirre forgassere.

Her må det rens til... Godt det ikke var flotøren da, den virker til å være helt tett og fin, og i følge VP inneha en verdi av ca 450Nok

 

 

bilde

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Flottørhøyden justeres ved å bøye den armen som går bort til ventilen. Fra bilskolen i 1980 husker jeg at forgasseren skulle holdes opp/ned slik at vekta på flottørene stengte ventilen, mens høyden måles. Målet husker jeg ikke...får være måte på..he he

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Men målene har jeg selv... Gjenngis for referansens skyld. Se forøvrigt pkt.3 i listen. Det var tider det, om alt var like enkelt i dag ;) Er ok hos meg.

 

Vasket forøvrig flottør kammeret med Ajax professional (neida, ikke gummipakningene). Ble gullende rent. Forsøkte først med forgasser rens, fikk blåst rent ventiler og kanaler etc, men det klarte ikke å løse opp alt smusset i kammeret. Da ble oppvaskbørsten og Ajax redningen. I morgen blir det montasje-fest... Etter en sjekk av øvrige slanger og bensinfiltre etc.

 

Kanskje jeg like godt skal skifte motorblokk med det samme, eller båt. Blir vel det neste som går i stykker for meg med min flaks :headbang:

 

bilde

 

bilde

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...