Jump to content

tilkobling av turteller W-utgang


jensemann2

Recommended Posts

Jeg prøver å finne ut hva som feiler turtelleren. Den har tre tilkoblinger, den ene står det G på, den andre S, og den tredje I. G er negativ, og er koblet til W-uttaket på dynamoen(tror jeg, den er ihvertfall koblet til en ledning som kommer ut fra dynamoen adskilt fra de andre tilkoblingene.)

Den har 12 volt minus når motor står stille og ca 6 volt på tomgang, økende igjen med turtall.

I er positiv, og er koblet til summeren til oljetrykket/temp/lade alarm.

S-en er positiv, men jeg finner ikke ut hvor den fører hen. Er det flere enn én ledning som skal kobles til dynamoen? Det virker også som om I-en skifter polaritet når jeg starter motoren. Dette skjønner jeg ikke. Det er liv i turtelleren, den går til 0 når jeg starter, og rører seg litt opp når jeg gasser på, men ikke nok...

Noen som kan forklare???

Link to post
Share on other sites

Ut fra det du forklarer vil jeg tro at dynamoen din ikke har W-utgang. Det er imidlertid lett å fikse.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Men det sto turteller ombord da jeg kjøpte båten. Det står 1993 på turtelleren, så jeg vil tro den har virket før. På dynamoen er det følgende utganger

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/535/turtall.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/0/535/untitled.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp koplet til en slik turteller på min motor. lagde til "w" uttak på dynamo, koplet til ene ledningen der, en til jordingsskinne (minus) og en til pluss ut fra tenningslåsen. Startet opp, og justerte ned turtelleren med justeringsskruen på baksiden til et "sannsynlig" turtall. Skal senere låne en optisk turteller til å kalibrere den mot. Fungerer som bare det!! Er du sikker på at det ikke bare er en justering på skruen på baksiden av turtelleren som skal til? Min slo ut helt til topps på tomgang når jeg startet opp første gang, men etter å ha justert den ned til normal tomgansturtall så fungerte den helt topp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...