Jump to content

Volvo DP290 drev problemer med trim/tilt


No Angel

Recommended Posts

Sjøsatte båten med litt stress faktor etter montering av drev mens kranbilen ventet på fredag og dum som jeg var satte jeg den ut selv om tilten på S/B drev ikke fungerte særlig godt.

Igår tok jeg med familien på en liten tur ved brygga, mens jeg fylte på ATS olje på tanken til pumpen da dette var tomt. Hørte pumpen begynte å slurpe i seg litt og drevet gikk opp og ned som det skulle, etter noen runder opp og ned stod den stabilt i posisjon "0" og jeg kunne endelig gi litt gass.

Så etterfylte jeg litt i tanken til B/B motor også selv om det ikke fusket. Men selvfølgelig, da jeg kjørte dette opp i "beach" stilling og skulle ha det ned igjen hørte jeg bare ett "klikk" fra releet og drevet ble stående oppe..

Og om ikke det var nok, når jeg skulle legge til med ett drev oppe(B/B) og ett nede(S/B) og jeg begynte å bakke med S/B motor hoppet jo trimindikatoren opp på +20-tallet før jeg hørte drevet datt ned igjen med ett dunk..

Lite keen på å bytte flere av sylinderene bak på drevet men må man så må man, evt er det noen som har noe tips til hva som kan gjøres med dette?

 

På forhånd takk for alle svar.

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Det høres pussig ut at det er problemer med begge drevene samtidig, men de har jo hver sin separate oljekrets for trim, så det må vel nesten være en tilfeldighet?

 

At drevet drar seg opp ved bakking og faller rett ned igjen høres nesten ut som om et av rørene til sylinderne er ødelagt eller noe lignende, eller at det er en betydelig lekkasje et eller annet sted.

Når slikt skjer er det greit å se i vannet ved drevene om det kommer noen oljeflekker eller ikke, for å eventuelt bekrefte utvendig lekkasje.

Det kan også være luft i systemet, men ofte siger drevet noe saktere ned da enn det gjør ved lekkasje, og systemet er selvluftende så en del trimming opp og ned skal normalt fjerne luft i systemet.

 

Lekkasje vil man jo også se ved at oljen i tanken forsvinner, og gjør den ikke det så ville jeg forsøkt å lufte systemet ved å kjøre drevet opp og ned en del ganger.

 

Det andre drevet som ikke vil ut av "beach" stillingen er sannsynligvis en vanlig elektronisk feil, sjekk sikringer, releer osv. men veldig ofte er det pluggen til releene bak ved pumpen eller pluggen til bryteren på dashbordet som har litt dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

Og om ikke det var nok, når jeg skulle legge til med ett drev oppe(B/B) og ett nede(S/B) og jeg begynte å bakke med S/B motor hoppet jo trimindikatoren opp på +20-tallet før jeg hørte drevet datt ned igjen med ett dunk..

 

Kan dette være låsinga på drevet?,er 2 kroker som skal låse drevet nede..

Link to post
Share on other sites

Hvis du tar tak i drevet ditt, og drar det opp, skal en "låsehake" låse drevet nede etter ca 5cm.. Da skal alt være i orden. Men slik som det var med mitt, kjente jeg haken låste, men kunne fortsette å dra drevet opp så langt det gikk. Da var altså tilt sylinderne gåene. Etter jeg skiftet de ,var alt i orden.

En talentløs rengjøring på ett eller annet tidspunkt var årsaken. Skrapt vekk gørre (inkludert o-ringen) der hvor stangen presses ut av sylinderen. Dette hadde da medført at vann trenger inn, og vasket tomme sylinderne for olje. Om noen da har skrapt "rene" dine en gang, kan det samme ha skjedd.

 

Hvis du er heldig, nye låsehaker: 614kr *2

 

Uheldig : nye tiltsylindre: 5800,- svenske kroner pr par.

 

Håper du finner en idiotfeil et sted, slik at det ikke koster skjorta.

 

(jobben med i skifte sylindre, kan være skikkelig slitsom)

Anbefaler at du skjekker om det er plass nok mellom utskjeringa til transomen, og der låsepinnene til sylinderne

til at du kan skifte sylinderne uten å ta ut motor osv. Trenger ca 3 cm åpning for at låsepinnen kan presses ut med fett og sylinderskifte. Vil du absolutt skifte låsepinnene trenger du mer enn 5cm om jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Båten skal opp imorgen tidlig igjen og da må jeg demontere disse sylinderne asap før stempelet blir sent til Mits for å pakkes om før dette monteres igjen. Har fått fagfolk til å montere dette men tenkte å demontere det selv.

Har noen som har gjort det før en grei beskrivelse og trenger jeg noe spesialverktøy? Det hadde vært fint om jeg klarte å ta ut stemplene på under 1 time..

 

På forhånd takk igjen for alle svar

Speed Changes You

Link to post
Share on other sites

Skal du ta av sylindrene, må du nok ta av drevet også. Tror ikke det er mulig å komme til med fettpressa uten å ta av drevet. Og da er den timen din kort...

Og har du ikke plass til å presse ut låsepinnene, må resten ut også.

 

Men hvis noen andre her har en super løsning, kan det være enklere.

 

Men det er ihvertfall mye jobb på den måten jeg gjorde det på. Dreiv på 2 kvelder men drevet av, ødela 3 fettpresser, jeg på innsiden, voldtok motoren får å skru av hydraulikk slanger osv, og en god far på utsiden med fettpresse, fastnøkler og erfaring fra før.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er jo greit med spesial nøkkel for å skru opp tilt sylinderne, men det er også mulig uten.

 

Det som ofte skjer med aluminium er jo at det setter seg litt, ta derfor 2 hammere.

Dunk forsiktig rundt flensen og hold imot med hammer nummer 2 motsatt, da vil mest sannsynlig gjengene

bli så pass rista/løsnet slik at man kan slå opp sylinder kappa med et kraftig dor.

 

Skru ut kappa og dra ut stempla med kappa på, nå kan du pakke om stemplet. Alt er "hylle vare" utenom "stempel ringen,

men den kan som oftest brukes videre.

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...