elskerseiling Startet 3.Juni.2013 Del på Facebook Startet 3.Juni.2013 Er det noen som har tips til vasking av antisklidekk på seilbåt? Båten har stått udekket i 10 år og har blitt ganske gul i dekket, samt områder med sort møkk som sitter. Lest om div syreblandinger og stiv kost. Alle tips tas imot med stor takk. Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Har du prøvd hugo? http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/andre-rensemidler/hugo-s-rensemiddel Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Vasket antisklidekket grundig i fjor rundt disse tider. Dekket var skittent og gult etter mange år uten behandling. En ting er mosen og algene, men sotet fra dieselkaminen farget dekket rundt pipa og var seigt å gå på. Brukte først vanlig båtshampo og stiv kost for å få vekk alger, sot og mose.Gikk over et par ganger og brukte Seajet båtrens der det var krise. En fordel å gjøre dette i overskyet vær så båtshampoen får tid å virke skikkelig uten å tørke. Da dekket var tørt igjen gikk jeg over med 30% saltsyre for å bleke gelcoaten. Brukte vernebriller og lange gummihansker. Disse billige skrubbesvampene de selger i store pakker over alt var greie å påføre syra med. Svampene forsvinner etter hvert. Kan være lurt å passe på rustfritt og aluminium, syra skal på gelcoaten, ikke noe annet. Hos meg ble dekket betraktelig hvitere etter syrebehandlingen. I noen områder gjorde jeg det to ganger. Skyllet godt med vann etterpå. Så gikk jeg over med cleaner/polish for hånd og for og maskin der det var hensiktsmessig. Omfattende jobb jeg ikke gidder gjøre hvert år! Dekket ble hvitt og rent. Vokset til slutt. Ja, et vokset dekk er glattere enn et uvokset dekk, men med 20 år gammel gelcoat som har vært en del i varmere strøk og som lite trolig har vært behandlet før var det greit å få fylt opp porene litt. Hadde vasket dekket flere ganger tidligere, men dekket sugde til seg alt av skitt da det var så porøst i gelcoaten. Etter litt spankulering fram og tilbake (under trygge forhold) ble dekket tryggere å gå på igjen. Voksen slites av toppene på antisklidekket, men forblir nedi rennene og forhindrer dermed at skitt og alger setter seg så fort igjen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) Prøv først med Pingo kraftvask ( Jotun) skrubb over og spyl med høytrykk. Gulfarge kan taaes med vannlinjerens. Redigert 3.Juni.2013 av hanto1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.