sap_2000 Startet 3.Juni.2013 Del på Facebook Startet 3.Juni.2013 Hei. Vil bytte ankeret foran da rullene er laget for Delta anker. Brucekopien blir stående skrått og må hjelpes opp gjennom baugspydet. Var på Seatronic i dag Bl.a for å handle et 20 kg syrefast Wing Anker. Dette er kopi av Deltaankeret. Dette var selvfølgelig ikke på lager, og det var litt usikkerhet om når det dukket opp igjen. Noen som vet om andre steder som selger dette ankeret? Link: http://www.seatronic.no/ankringsutstyr-ankere-c-40_125/syrefast-wing-anker-p-3718 Slik ser det ut: Takker for tips :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Careka Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Kjøp heller et skikkelt anker, Spade eller Rockna. hvis du skal bruke det til å ligge på svai, Hvis det bare er pynt på bauen så duger det meste som er blankt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) Hei og takk for innspill. Fint om du kan utdype/ forklare litt hva som er så dårlig med Delta samt det motsatte med Spade og Rocna (jeg liker å lære/ høre erfaringer). Har noen bekjente som er veldig fornøyd med Delta som Bl.a har hatt Bruce(kopi) som vel er kjent for å holde godt med kjetting i god lengde utkjørt i forholdene vi stort sett ferdes i (Sørlandet til Gtb). Jeg skal ikke på jordomseiling bare så det er nevnt.... Og ja, det skader ikke at det ser blankt og fint ut (liker polering ;-) ) Redigert 3.Juni.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
NilsPils Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Og ja, det skader ikke at det ser blankt og fint ut (liker polering ;-) ) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Careka Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 (redigert) gå in på YouTube og skriv - anchor test - i søkefeltet så finner du masse filmer fra tester. Jeg kan ikke legge alt ut her, Delta er bedre en Bruce, som er et anker laget for stor rigger og ikke lystbåter, jo tyngre jo bedre. og plenty ut med kjetting, men viktigst er at du setter det fast i bunnen og ikke bare legger det fra deg. Men det beste er siste generasjon Spade, Rockna, Manson,++++ Denne viser mange i en test. Redigert 3.Juni.2013 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Takk for video :-) Regnet med at Rockna ville komme godt ut der i deres egen, skreddersydde video, ja Fikk litt samme følelse som tauevideoen mellom E-tec og Yamaha i regi av Evinrude. Jeg ankrer ikke på en halvtørr, hard sandstrand når tidevannet er ute. Godt å vite at Rockna fungerer godt på land. At en Bruce blir dratt ørten meter opp-ned uten å snu seg har hvertfall aldri jeg opplevet i virkelige forhold (hjemmelige forhold, ikke på et et rev eller hard sand i stillehavet). Jeg tar alle type slike tester med en stor klype salt. Har lest endel tester og sett endel videoer med alt mulig som resultat. Noe som blir best i test her, havner et stykke ned på lista der osv. Poenget er at mye kan fungere bra ved riktig bruk, og det meste feiler ved uriktig/ ukyndig bruk. Skulle sikkert greid og lage en test hvor det ankeret jeg likte skulle kommet best ut. Jeg husker testen av Engboankeret i Båtmagasinet for en haug med år siden. Slo alt med dobbel margin. Jeg hadde selv Engbo i noen år som akterdregg. Ikke fornøyd i det store og det hele. Vekten er god, men virker som den bare blir dratt gjennom ved løse bunnforhold om det blir godt med trekk. For lite "footprint" tenker jeg. Litt senere har BM forandret mening ang Engbo: " Vi har i en tidligere test også hatt med et såkalt "patentanker" fra Engbo. Det sitter meget bra, og var faktisk testvinneren den gangen. Vi brukte dette ankeret i reportasjebåten noen år og hadde bare et ankepunkt: På litt løs bunn hadde dette ankeret vanskeligheter med å finne feste, noe som var ytterst irriterende når man hadde satt baugfortøyningene og dro ankeret helt inn uten at det tok tak. Da vi byttet reportasjebåt, ble vi rådet til å satse på kjetting og Bruceanker i og med at båten veier nærmere 10 tonn. Så langt har denne kombinasjonen på en Industri Lambertsetervinsj fungert meget bra." Videre skriver de dette: " Klart best ved våre tester ha vært Bruce og et anker som heter Delta. Disse klarer de fleste bunntyper og vindkantringer når man ligger på svai. Delta klarte harde bunner best, mens Bruce imponerte stort på sand, leire og gress. Som vi nevnte tidligere, klarer et forholdsvis lite Bruceanker svært tunge båter. Et fem kilos Bruce-anker klarer en båt på opp til to tonn, mens et ti kilos klarer en båt på opptil seks tonn. Et Bruce originalanker koster en slant, men setter man prisen i forhold til kapasiteten, ser det raskt bedre ut. " Samme med skålankeret noen år før det igjen hvor det var store flotte artikkler i båtpressen om at en liten tallerken på 5kg holdt en svær skøyte uten problemer. Klart folk løp og kjøpte skålanker i hopetall etterpå. Ikke mange bruker det i dag, dog.... Bruce har jeg faktisk aldri opplevet at har sluppet hverken som baug eller hekkanker når det gjelder, men det er viktig og ha trekket i slak vinkel og kjøre det fast om aner det kan bli høy belastning senere. Bruker man det feil, sitter det som om man hadde droppet en stein med samme vekt i likhet med e fleste andre ankre. Utifra det jeg kan skjønne når jeg ser konstruksjonen på Delta, kan jeg ikke begripe at det skal være så dårlig. Riktig vinkel på kjettingen og så trekke litt i det, så bør det begrave seg godt på linje med f.eks et Bruce. Rockna tviler jeg på om hadde passet i baugspydet. Spade synes jeg ser ut som har for lite "footprint/ plog" for løs søle som er det jeg ankrer i 95% av tiden her inne i indre andedam (oslofjord). På hard sand, stein og korall er det sikkert fortreffelig dog. Regner med at det blir Delta/ Wing Anker på meg. Har brukererfaringer fra flere bekjente som har båter med stort vindfang at det funker meget godt i de forholdene vi stort sett ankrer opp i. Skal prøve få tatt et bilde eller to ila av sommeren som viser div ankre i nedgravd possisjon. Skal ha dykkerutstyret ombord etterhvert. Så tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Noen som vet om flere kilder til et syrefast 20 Wing eller Delta Anker? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Båttransport D5L Svart 3.Juni.2013 Del på Facebook Svart 3.Juni.2013 Har selv gode erfaringer med 30kg Delta på vår båt , som har et voldsomt vindfang og er ca. 40 tonn fullbunkret . Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2013 Takk for info :-) Godt å høre du er fornøyd med Delta. Større vindfang vs fot enn du har skal godt la seg gjøre :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 (redigert) V岴 ti kilo Rocna med 6 m kjetting og tau har betydelig bedre holdekraft enn v岴 20 kg Bruce med bare kjetting. Basert p堥gen erfaring Rocna setter seg ekstremt fort og sitter godt. S沬ig nyttig ved vindskift. Jeg skal ha Rocna p堮este b崮 Verden har g崴 fremover, ogs堰堡nker Redigert 5.Juni.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Ja, ja, her ber du (sap_2000) om opplysninger og hvor han kan kjøpe et produkt, og istedenfor svar på det han ber om blir han deltaker i en never ending story om hvilke anker som er best. baatplassen i nøtteskall, på godt og vondt Ser ut til at Leif H Strøm importerer Delta-ankerne. Mulig du kan kjøpe direkte der, jeg kjøpte i alle fall som forbruker rep sett til Johnson sjøvannspumpe direkte for noen år siden. Maritim på Slependen står på forhandlerlista til Leif H Strøm, men har ikke Delta i katalogen. Kanskje de kan "skaffe". Hvis ikke så er jeg sikker på at Båtbua i Fredrikstad (som også er på lista) "skaffer". De har i alle fall aldri sagt nei til noen av mine ortodokse og uortodokse "skaffeoppdrag" i de femten årene jeg har frekventert der. Tlf 69 31 13 66 www.batbua.no Hva med å bestille på Båtbua og ta en tur til Fredrikstad for henting, slik at også vi her østpå kunne få æren av å beskue den berømte og flotte farkosten ? Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Bare meg som hater Tapatalks kinesiske tegn etter redigering? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Tusen takk for tips EvenR4U Skal sjekke opp, jeg. Anchorlift har også en Deltakopi, men de var dessverre også tomme for 20kg syrefast. Bestille 20 kg stål fra utlandet med flyfrakt blir vel dyrt selv om prisen på selve ankeret ikke er så gale. Wing Anchor som Seatronic selger er hittil best på pris. Så på 15kg, og kvalitet/ finish så bra ut så langt jeg kunne bedømme. Håper de får inn før ferien... @Bitteliten: Ja, redigering med Tapatalk går åt helv.... Om man poster med Tapatalk, og så redigerer med f.eks Safari på Pad/ Phone så fungerer det uten kråketegn. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Poenget mitt er at Rocna er bra, veldig mye bedre enn annet vi har testet Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Rockna tror jeg ikke vil passe pga ringen i enden. Kunne dog vært interessant å få lånt et med seg og prøvd. Noen som har Rockna i osloområdet som du vet om? Edit: fant de hos watski. 14.000 for et 20 kg rustfritt blir dog i drøyeste laget. Finnes de uoriginalt? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lippert Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Denne testen begynner å dra på årene, men siden mange fortsatt drar rundt på de samme ankrene år etter år så Jeg skannet en stor ankertest som ble referert i Motor Boat Montly i fjor (07). Den kan du finne her:http://www.holmsbupr...nkertestMBM.pdf Den er dårlig skannet, men lesbarheten blir brukanes om du forstørrer den til run 130 -140 prosent Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
sap_2000 Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Fikk tak i 20 kg syrefast ploganker på maritim. Står ikke i katalogen, men de hadde 1 stk på lager nede i kjelleren på Slependen. Prisen var også god for et 20kg syrefast anker. Ca 3,5 båtpenger. Seatronic sitt som ikke var på lager kostet 4,5 BP, og et annet alternativ jeg fant kostet 8-10 BP. Har polert det et par runder nå i kveld så den skinner som et speil. Så håper jeg det passer inn i ruller og baugspyd. Får prøvemontere det til helgen :-) SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Careka Svart 13.Juni.2013 Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 Skal si det ble blankt og flott ----- Vi har 20 kg Rockna og 15 kg Spade (dette kan flatpakkes) som reserve, og jeg har også et 20 Delta som ikke er i bruk. Jeg liker å være sikker på at ankeret holder meg om natten og da vil jeg ha det beste, Ha en flott sommer alle. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
sap_2000 Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2013 (redigert) Takker. Jeg er kanskje mest opptatt av at fisken skal ha noe å speile seg i under morgenstellet så den er pen og velstelt når den biter på kroken ;-) Vi får se om den duger som anker utover sommeren også. God sommer :-) Redigert 13.Juni.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Ser sannelig ut som plogen holder den første testen. Holder en god del av de andre båtene også. SAP -from my iPad using Tapatalk Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Bitteliten Svart 14.Juni.2013 Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Blir ikke morro før vinden snur 180 grader om natta og øker på til en kuling. I vindstille ligger du nok på kjettingen Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2013 Ligger jeg på svai med fare for 180 grader vinddreiing og kuling ila av natten hadde jeg neppe sovet uansett. Er vel en fare for at den hadde tatt tak på nytt etter noen meter også? Har prøvd å dra litt hardt i den i dag, og virker ikke som den sitter noe dårligere enn Brucen under samme forhold. Time will show :-) Var dog litt bekymret for at all poleringen skulle gjøre den for glatt, lol ;-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.