Jump to content

Stjele strøm fra autopilotkabel til cockpit, god idé?


grawis

Recommended Posts

Jeg har fått meg ny VHF med trådløst håndsett, og dette håndsettet har en induksjonsladestasjon som jeg ønsker å montere i cockpit. For å slippe å legge ut enda en strømkurs, har jeg tenkt som så at jeg kanskje kan stjele strøm fra autopiloten. Autopiloten står rett ved siden av stedet jeg har tenkt å sette ladestasjonen. Planen min er å klippe kabelen til autopiloten, koble alle ledningene gjennom en sukkerbit, og hente strøm herfra til ladestasjonen. Er dette en god idé, eller?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Kommer an på kabelens lengde, dimensjon, og totalt strømforbruk på det som er tilkoblet, strømtilførselen til autopiloten er sikkert litt overdimensjonert, og ladestasjonen trekker neppe voldsomme mengder strøm. Men personlig unngår jeg slike løsninger så langt jeg kan, ønsker minst mulig tull og potensielle feil mellom sikringsboks/bryterpanel og viktige instrumenter som autopilot.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

siden dette skal være en varig løsning, så ville jeg definitivt lagt opp egen strømtilførsel. Stasjonære VHF'er skal jo kobles direkte på batteriet i tilfelle andre feil. Det er vel ikke like kritisk med en oppladbar vhf, men egen kurs, med egen sikring og bryter er vel definitivt tingen.

-ryker sikringen til piloten, mister du jo også ladingen til VHF'n

 

nå er jo jeg så heldig at jeg står foran opprydding i midlertidige løsninger som har blitt varige løsninger. Det er i hvert fall noen tyvkoblinger som gjør at jeg har brukt mye tid, banning, forbannelse og det som ikke passer seg, på å finne ut av hvordan ting henger sammen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...