Jump to content

hvordan finne strømtyven


leopard

Recommended Posts

Hei jeg har et nasa batterimonitor når alt er avslått står det at forbruket er 0.3-0.4 A

Trodde først at det var en innstilling feil men volten på batteriene går sakte nedover uten forbruk og lading. Er det noen enkel måte og finne ut dette på.

Båten er Bavaria seilbåt så alt går jo egentlig innom Bavaria strømpanelet.

Link to post
Share on other sites

På Biltema får du nå kjøpt en liten måler , ca kr 100 som er laget slik i enden slik at den kan stikkes rett i stikket etter sikringen , den har digital avlesning av hvor mye strøm som går ut i kursene, tips : omformere bruker en del strøm selv om de ikke er i bruk når de ikke er frakoblet/avslått tilførsel.

Link to post
Share on other sites

Lensepumpe har vel ikke sensor med permanent strømforbruk? Dette er vel bare en av/på bryter som kjører strømmen til lensepumpa gjennom flottøren.

Dette er jo så såre enkelt som Bjørn sier - bare napp ut sikringene en etter en helt til batterimonitoren viser null.

Link to post
Share on other sites

En slik duppedit, (har en slik "Megapuls" utgave selv) trekker kun 20-30mA. Men selv med så lite strømtrekk, kan det være lurt å frakoble den i vinteropplag om en ikke har vedlikeholdslading eller etterlader noen ganger i løpet av vinteren. I løpet av 5 måneder gir den et forbruk på 70 - 100Ah!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hadde / har samme problem.

 

Hadde: Det gikk strøm (80 mA) selv om hovedstrømbryteren var av. Sjekket og det var 2 stk kontantstrømuttak før denne: Batterimonitor (70mA) og memory til radioen (10 mA). Jeg satt bryter på batterimonitortilførsel for bruk under lang ligge. Memorybruket tåler vel å stå på en stund..

 

Har: Når hovedstrømbryter er slått på men alle forbrukere er slått av, går det fortsatt 300 mA. Fant en antenneforsterker inne i / oppunder i et skap, men hjalp ikke stort å slå den av.

 

Det sitter også noen bokser her og der, oppunder dashboard mm. Lurer på om det er vanlig / normalt at slike trekker strøm selv om funksjonen er slått av?

 

Jeg har automatsikringer, så hvilket instrument / målepinner kan jeg bruke da?

Redigert av jsw (see edit history)

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Det sitter også noen bokser her og der, oppunder dashboard mm. Lurer på om det er vanlig / normalt at slike trekker strøm selv om funksjonen er slått av?

Alt etter hva disse boksene gjør, er er det godt mulig. Tenker en på alle bokser en har hjemme som kabel-TV bokser, batterieliminatorer osv, så står jo disse i stand-by når en ikke bruker de. Det ble en gang sagt at dersom alle i New York slo TV'n helt av når de ikke bruker TV'n og ikke lot TV'n stå i stand-by, kunne dette forsynt hele Oslo by med strøm! Men altså, uten at en vet hva boksene er (bokser med strømtilkobling som en ikke vet hva er? hadde ikke vært hos meg), kan en ikke svare helt konkret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

10 mA her helt ned på selvutladingen til ett nytt batteri, så man kan trygt ignorere dette 'sluket'. 400 mA er derimot uakseptabelt dersom man ikke vet hvor det forsvinner. Å spekulere er ikke produktivt så sett i gang å mål. Tipset om sikringer inn/ut er kjapt gjort og på 3 minutter burde du ha funnet kursen. Deretter blir det å finne den eksakte forbrukeren. Har du et godt skjema (som Lars H.) så er dette gjort på minutter.

 

Ellers er det også mye sant i det Lars H. sier at selv om en dings er skrudd av vil den fortsatt 'stå på'. De fleste brytere på frontpaneler er koblet til digitalteknikk og da trenger denne digitalteknikken strøm for å se om bryteren skrus på. Altså bør man anta at den interne spenningsreguleringen alltid foregår, og man dermed har et strømforbruk.

 

Nettopp siden dette er viktig på båter har man ofte sikring + bryter på distribusjonspanelet, og bruker dette aktivt.

Redigert av eiaro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tyvelarm, radiominne, någon 'liten' inverter till någon datainverter, kylskåp, värmare??

 

Allt möjligt som kan vara kopplat 'före' batterifrånskiljaren.

 

För snabbkontroll så mät med annan /känsligare/ amperemeter över Batterifrånskiljaren när Du slagit ifrån den.

 

 

:fishing:

Link to post
Share on other sites

Har du skillerele mellom forbruk og start.?

Jeg har også en NASA batterimåler og oppdaget et forbruk som deg når alt var slått av. Jeg har et skillerele og strømspolen trekker ca 0,5 aH når den er innkoblet. Når mine batterier er fulladet går batteriladeren over til pulslading og denne strømmen er lavere enn det skillerele trekker og dermed fikk jeg tapping av batteriene.

 

Jeg har løst dette med en bryter og åpner releet når batteriene er fulle. Da lades bare forbruk. Så må man passe på å slå på bryter for å lade begge bankene.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Har prøvd å søke litt i helga men har ikke kommet noe vei. Alt som går på strøm i båten er koblet igjennom Bavaria panelet, når hovedstrøms bryteren er avslått er også pannelet avslått. Det som er litt merkelig er at når hovedstrømmen er av viser den som sagt et forbruk på 0.3-0.4 men når jeg slår på hovedstrømbryteren går forbruket ned til 0.2.

Redigert av leopard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...