Jump to content

Yanmar 4hj2-dte, rister unormalt mye ved tomgang, og mer inngiret.


Knutandr

Recommended Posts

Hei

Har en Viknes 770 Combi med Yanmar 4hj2-dte 85 hk.

Det første som skjedde var at simmering i pakkboks kom ut da jeg presset gris.

MÅtte derfor opp å skifte den., skiftet da til en med glannpakninger i, skiftet også klemflensen siden den ble herpa under demontering.

 

MOnterte og alt så bra ut til at jeg merket av motoren beveget seg forover og bakover under gange. Merket da at splinten i klemflensen var brukket, og at akslingen var gått helt frem i giret. Flenset da fra klemflensen og tærsjet akslingen tilbake der den var og satte i ny splint og monterte alt. startet opp og da gikk motoren som et 8 tall hvis dere skjønner.

 

På land igjen og demontert alt. viste seg at det var kast i akslingen samt at propell var herpet siden den hadde gnagd i stevne.

Bestilte ny aksling og ny propell ( 8000+mva)

 

Montert igjen. Og nå rister motoren unormalt. man kjenner det i hele båten og hører det i mesan.

Blir værre når man girer og gir litt gass. Men kan ikke se noe kast i den nye akslingen. Så nå må det være noe i gir eller motor.

 

Har kjent på motorlabbene og den bak på stb side kan jeg løfte litt, de andre er fast.

 

SÅ hva mener dere. ?

Link to post
Share on other sites

Ikke noeekspert,men jeg har akkurat værtt gjennom å hatt av alt fra klemflens til stevnelager.
Hvis den nå står på sjøen blir det sikkert litt vanskelig å utføre det jeg nevner, men....

Som han andre sier sjekk at aksling står i senter av hylsa. og løsne litt på flens mot gear slik at du bare akkurat entrer klemflensen. Mål med bladsøker rundt slik at du er sikker på at du ikke har store avvik og at aksel står i spenn. Jeg måtte flytte litt på motor sideveis for å ta inn avvik på siden.

Siden jeg var helt grønn tok jeg i tillegg tak i propellen og snurret den rundt da alt var skrudd til igjen. Den gikk fritt og ledig så da regnet jeg med at det var i orden.

Vet du at dette er ok da må det være noe med labber eller noe annet tror jeg (men som sagt ganske grønn)

 

Hvis aksel har ligget og gnagd mot gearet ..Kan det ha skjedd noe her som gir kast ???

Link to post
Share on other sites

Hei

Da jeg hadde montert alt, var det litt vandring opp og ned da jeg tok i propellen. men ikke sideveis.

 

Da jeg monterte klemflens, måtte jeg dra den fremover og få inn en bolt før jeg strammet til slik at flensene entret i hop. brukte ikke mye kraft men .



Demperplate i gir ? hvor finner jeg den ?

Link to post
Share on other sites

Det skal være veldig lite eller omtrent ikke bevegelse/slark i utvendig hylselager(Cutlesslager).

Motor må rettes opp vha. bladsøker for å være sikker på at motor står rett i forhold til aksling/hylse.

Er alle motorlabbene 100%? Bruk spett etc for å se etter defekter/ bevegelser.

Hvis ikke noe av dette er feil på kan feil på demperplate vurderes.

 

Foreslår du får med deg en mekaniker til å se på denne.

Link to post
Share on other sites

Hvis oppretting er riktig. Dvs at gearflens og akselflens ligger hel plant mot hverandre når de ikke er skrudd til, selv når roterer den ene. At Aksel er godt sentrert i hylserør og at cutlesslager er i orden er også viktig. Det at du har vibrasjoner når gear ikke er innkoblet skyldes nok imidlertid kanskje ikke dårlig oppretting vil jeg tro. Det vil du nok merke når du har gearet innkoblet. Vibrasjoner uten gear inne vil kanskje heller være pga dårlige motorlabber, ujevn gange på motor e.l. Mht det å montere klemflens, gjøre oppretting mm så gjelder det å gjøre det riktig. Det er ikke bare skru. Klemflens skal f.eks skrus riktig til (rekkefølge på bolter) og trekkes til med riktig moment på alle bolter.

Oppretting kan være kilent å få til godt nok hvis man ikke kan det.

 

Demperplate sitter i gearet mot motor.

I Cutlesslager er det normalt etter noen år litt slark i opp/ned. Mener 1/10 mm er ok. Sideveis er det normalt ingen/mindre slark etter noen års bruk.

 

Er en motorlabb defekt så ville jeg personlig byttet alle, men teoretisk så burde det kanskje holde med den ene. Motorlabber har forskjellig mykhetsgrad og ikke bare en tyngde de tåler. En gammel motorlabb er nok mindre fleksibel i gummien enn en ny. Alt det er årsaken til at jeg hadde byttet alle samtidig.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var borti det samme på en 4JH-DTE 77 hk, der hadde motorlabben bak på styrbord side delt seg. Hvis du skal bytte labber, anbefaler jeg å bytte parvis, ikke bare en.

Det kan også være forskjellig hardhetsgrad på labbene foran og bak på motoren.

Link to post
Share on other sites

Hei nå har jeg hatt fagmann med meg å sett på saken. Synes i dag at ting har roet seg noe ned, men er enda vibrasjon i båten.

Han vil jeg skal skifte labbene og få rettet opp motoren. Hvis ikke det blir bra, må vi begynne å se på motor\gir.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Nå er motorlabber bestilt, 600 pr stk ink moms. Yanmar forhandler skulle ha 1195 kr+moms pr stk, så det er prisforskjeller ute å går.

Håper du blir kvitt vibrasjoner med nye labber . Om du er grei med oss andre som eier Yanmar : Hvor fikk du takk I nye ?

Link to post
Share on other sites

Hei nå er labbene ankommet med Express over natt. Så da er det bare å begynne å skifte.

 

Men skal ut å reise nå 3 uker. har bestilt servicemann til å foreta oppretting når jeg kommer hjem igjen.

 

Labbene kom fra Sleipner motor i Sarpsborg.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Nå er motorlabber bestilt, 600 pr stk ink moms. Yanmar forhandler skulle ha 1195 kr+moms pr stk, så det er prisforskjeller ute å går.

japp yanmarforhandler brukes kun når man vil ha en god latter :lol:

ja, til Skuddpremie på Hekksjøgeneraler !!

Det er land som er farlig, ikke vann !.

Link to post
Share on other sites

Var å prøvekjørte litt i går, før jeg begynte skruingen. Kan ikke se noe kast eller noe gærnt med aksling klemflens osv.

kjørte opp til 2900 o\h fikk da 9,7 knop.

Men hørte jo på båten at det var noe rart, for det rommler i skroget hvis dere skjønner. på 3000 o\h skal jeg ha 10,5 knop ca.

Når det skal gå fort ligger jeg på 3200 og da har jeg ca 11,5 knop. max er 3400 men det er veldig skjeldent at jeg kjører så hardt.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen., har nå byttet 3 stk. den siste er den værste, den står rett under sjøvannspumpen. og er rustet noe så jævli i motorfeste.

 

Et annet spørsmål. Hvordan kan blå kjølevæske som jeg fylte på i fjor, ha blitt grønn nå ?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen., har nå byttet 3 stk. den siste er den værste, den står rett under sjøvannspumpen. og er rustet noe så jævli i motorfeste.

 

Et annet spørsmål. Hvordan kan blå kjølevæske som jeg fylte på i fjor, ha blitt grønn nå ?

Arrester meg om jeg tar feil men, i følge motorboka SKAL det være rosa kjølevæske. Silikatfri. Sjekk det omgående om jeg har rett !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...