Jump to content

Gå hele Blindleia, noen som har opptegnet rute?


Four

Recommended Posts

Hei.

Skal om ikke så lenge ta en tur fra Kristiansand til Lillesand(hestholmen) og lurte på hvordan kommer seg igjennom Blindleia? (og ellers alle de fineste stedene)

Vet rett og slett ikke hvor Blindleia starter og slutter. (litt vanskelig når folk bare sier f.eks. kjør inn ved tjesholmen e.l. ettersom jeg ikke har snøring på øyer)

 

Noen som vet om en opptegna rute eller som har lyst å tegne en??

Link to post
Share on other sites

Er ikke kjent i området selv, men et googlesøk gjorde meg litt klokere, wikipediaartikkelen om blindleia(http://no.wikipedia.org/wiki/Blindleia) sier: "leia går fra området rundt innseiling til Lillesand (Humlesund eller Skauerøya) i nordøst til Ulvøysund i sørvest."

 

Via sjøkartfunksjonen på gule sider fant jeg startpunkt og sluttpunkt, og tegnet ruta sånn i grove trekk:

bilde

 

Dette blir jo veldig grove trekk, og jeg er ikke kjent i området så for alt jeg vet kan det være riv ruskende galt, men gå inn på http://kart.gulesider.no og velg sjøkart, så kan du zoome inn og kikke litt, sjøkartene der er kjempegode til å planlegge med.. Ruteplanlegging er litt av moroa :thumbsup:

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

jeg gikk blindleia i dag og for to uker siden.. på innsiden av herøy osv ..

litt sent nå men kan si følgende så du kommer igang.

ut av gjestehavna i krs så kan du sikte på innsiden av dvergsøya .. da har du kurs ca. 120-130 grader .. fri av dvergsøya sikter du ca. 80 grader på innsiden av herøy om du ønsker det. (som jeg gjorde)

neste fyr blir martesodden

så mannevikodden osv .. over kvåsefjorden til ulvøysund .. bratt styrbord når du har gått inn det trange sundet til venstre.

så et stykke til hellesund. ved hellesund er det et trangt sund etter fiskeoppdrettet rett frem når du går inn fjorden .. når du kommer gjennom sundet mellom grimsøy og helløya så svinger du venstre inn nok et trangt sund (stordalens kjente sommersted ligger før du svinger, halvt høyre) og følger høyre side rundt steinsøya og videre til du er på nordøstlig kurs igjen .. deretter er det ca. rett frem resten av turen.

jeg tok kun en ekstra avstikker på resten av leden, rundt grisen.

Redigert av HR312MK1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ta turen ei helg, da er det flusst med andre båter som drar samme vei.

Kommer du deg ut til Randesund, følger du bare etter alle de andre over Kvåsefjorden og inn i Blindleia

så er det bare å følge etter strømmen av båter, men ha kart med deg som du kryssrefererer til, slik at du hele tiden vet hva du har under kjølen.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Gå fra Kristiansand og ned til Olavssundet (pkt 0), Går du rett syd ved pkt 5 har du Skippergada som er veldig fint.

 

bilde

 

Kryss Kvåsefjorden og gå inn i Ulvøysund som er fint (pkt 2)

 

bilde

 

Gå inn til Gamle Hellesund som er veldig fint (pkt 2)

 

bilde

 

 

Du er nå i selve Blindleia og følger "straka vegen" frem til Lillesand. Mye fint å se på underveis og trange sund. Søk litt på forumet her så finner du masse info om det du trenger å vite... Lykke til og god tur! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Blir noe feil der
Først gjennom Stokken der skoleskipet ligger så over kåsefjorden -Ulvøsund mellom indre og ytre -Gamle Hellesund -Krossholmen -Ågerøya -Lillesand

http://www.blindleiabilder.no/blindleia-tur.php

Redigert av LALUNA II (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 6 år senere...
Julie III skrev On ‎04‎.‎06‎.‎2013 at 7.46:

Gå inn til Gamle Hellesund som er veldig fint (pkt 2)

 

bilde

 

 

Du er nå i selve Blindleia og følger "straka vegen" frem til Lillesand. Mye fint å se på underveis og trange sund. Søk litt på forumet her så finner du masse info om det du trenger å vite... Lykke til og god tur! :smiley:

Spørsmål vedr. siste bilde her med punkt 1 til 4. Går den ruten fint med seilbåt (1.7 meter dyp, 17 m høy)?

Edit: Samme spørsmål gjelder fra punkt 6 til 7.

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når dere går under Justøybrua så tenk litt på at denne ble bygget i 1949 og jernbjelkene var opprinnelig ment til å bære en takkonstruksjon på en ubåtbunker i Bergen, men tyskerne rakk ikke å gjøre denne ferdig før det var "game over"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, Kenneth82 said:

Spørsmål vedr. siste bilde her med punkt 1 til 4. Går den ruten fint med seilbåt (1.7 meter dyp, 17 m høy)?

Mener å huske jeg registrerte minimum 2,5m dybde gjennom dette sundet i fjor sommer. Så om du stikker 1,7m, burde det gå fint.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 36 minutter siden:

Mener å huske jeg registrerte minimum 2,5m dybde gjennom dette sundet i fjor sommer. Så om du stikker 1,7m, burde det gå fint.

Hadde lyst til å prøve sundet mellom punkt 2 og 4, men det blåste for mye. Når det står 2,5 meter i kartet pleier det å komme over med litt dypere båt. Hvis du opplevde 2,5 meter utgår det, da mangler det litt. Resten av inntegnet rute var det dypt nok, mellom punkt 6 og 7 husker jeg ikke dybden, det vil si at det var over 3 meter dypt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...