Jump to content

Vuggefeste for mastemontert radar


Leading Edge

Recommended Posts

Er det noen som har erfaring eller kunnskap om fordelen med å ha vuggefeste for mastemontert radar. Et slikt feste koster jo 3 ganger så mye som et vanlig feste så det bør jo helst være avgjørende forskjeller dersom prisforskjellen skal kunne forsvares. Noen synspunkter på dette?

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Det er jo spesielt når det er tåke og mørke at radar er kjekt å ha. Når det er tåke er det oftest lite vind og dermed lite krenging(antar at du er seiler). Seiler du mye om natten kan det kanskje ha noe for seg men jeg vil si at har du en lavt plassert radar så klarer du deg fint med fastmontert antenne.

Link to post
Share on other sites

I langtursammenheng mener jeg at en vugge er en god investering. Vi har radaren i mast bak nå (med mulighet for å justere vinkelen på antenna, en annen funksjon som er helt unyttig), men det kommer aldri til å skje igjen. Den står ca. 3,5 meter over vannlinjen noe som er altfor lite når en er ute på havet og dønningen gjerne er noen meter. Skulle jeg gjort det igjen hadde jeg droppet hele masta og plassert antennen i vugge over dekkslyset. Det er riktig at det vanligvis ikke er sjø når det er tåke, men dette gjelder nesten utelukkende innaskjærs. Når en er ute på litt større hav kan jeg love at det ruller 90% av tiden uansett hvor mye eller lite det blåser og radarbildet blir betydelig dårligere pga all denne rullingen. Båten vår er forøvrig forholdsvis stor og tung, men ruller fortsatt såpass mye at radarbildet vårt blir forholdsvis dårlig på åpent hav.

Link to post
Share on other sites

Kaftein ØL mener du det samme vil gjelde bredbåndsradar som vel skal ha bedre oppløsning men dårligere rekkevidde?

Mener du at ideell plassering er over dekkslyset oppe i masta i vugge for en båt av høyde B46C

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...