Jump to content

Vil omsying av kryssfokk hjelpe?


Arild Iversen

Recommended Posts

Båten min har avtagbart kutterstag med kryssfokk og stagkroker.
Jeg har benyttet seilet noen ganger i dålig vær på slør og lens, men ikke tidligere på skarp kryss.

 

Det viser seg at underliket blir stramt før akterliket strammes opp, slik at på kryss er akterliket slakt og seilet twister for mye i toppen.

Det er ingen muligheter å gjøre noe med skjøtepunkt da løperen til dette seilet står helt fremme på genoaskinna.

Ideellt skulle jeg hatt eget skjøtepunkt for kryssfokka lenger fram, men det betyr montering og skruing gjennom dekk inklusive ekstra forsterkninger i dekket.

Ikke en jobb jeg går på med glede...

Kan et alternativ være å sy om seilet slik at skjøtehjørnet kommer høyere opp fra dekk, noe lik en yankee?

Vil ikke da skjøtepunktet komme lenger akterover slik at jeg får litt å justere med løperen på skinna?

Et slikt seil vil jeg helst kunne trimme så flatt som mulig på skryss i dårlig vær, noe som ikke lar seg gjøre nå.

Dette utstyret var med da jeg kjøpte båten for mange år siden og ikke mye brukt, men i dårlig vær er kryssfokk på eget stag en mye bedre løsning enn en halvt innrullet genoa (forutsatt at den kan trimmes riktig...).

Noen av dere stormfuglene som har meninge om dette?

Link to post
Share on other sites

Det vil absolutt hjelpe å sy om seilet. Ved å kutte av en trekant i underliket vil du få hevet skjøtehjørnet, og angrepsvinkelen for skjøtet blir riktigere. Men for at dette skal bli bra trenger du gode mål av en seilmaker som vet hva han gjør.

 

Seilet vil jo bli mindre etter omsying, men det er kanskje ikke så farlig siden det uansett kun skal brukes når det virkelig blåser.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Etter en prat med John Sanderød hos Maritimt Kompani i Trondheim (pluss oversending av en del bilder) foreslo han Barber hal istedet for omsying.

Fokka er allerede skjært tilnermet en Yankee, så det blir lite å tjene på omsying.
En får dermed si at status er "Case Closed" :smiley:

 

(men hva i helsike er skjedd med skrifttypen min...??)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...