båtvidar Startet 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Juni.2013 Har nettopp kjøpt meg en yamarin 490 big ride med 75 hk yamaha. Mener det er 1995 modell begge deler. Forholdene gjorde at jeg ikke fikk testet den før kjøp, men fikk prøvd den idag. Merket da at den er veldig tung på rattet. Må bruke begge hender. Er det håp om å få smurt det opp eller er det ny styring som er tingen? Lett å bytte? Merket også at tilten sleit veldig med å tilte oppover i fart. Gikk opp til "første nivå" men siste del for å få den ekstra farten og spruten greide den ikke. Hva kan det være? Båten virker ellers meget god. Hva kan man få for en 1995 75hk yamaha? lyst på 4 takter Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 kjøp hydraulisk styring med en gang. Lite olje på tilten? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
båtvidar Svart 4.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Ok. Var en tanke som slo meg og. Hadde det på 64dc vi hadde og den kunne styres med lillefinger uansett fart. noen som kan linke til et sted jeg kan kjøpe? Hvor sjekker jeg olje nivået på tilten? Noen annet jeg bør gå over/sjekke på båten eller motoren? Var jevnlig byttet olje plugger, og impeller for et par år siden. Synes kontroll strålen var litt svak så bør nok byttes igjen. Var først ingen stråle men fikk pirket ut et par skjell så da kom det en slapp stråle men ikke kraftig Sitér dette innlegget Link to post
ahamm Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 fikk du pirket ut skjell så er det sikkert mere der, ta av termostat og se inni. er vel et oljepåfyllinghull på tilten. Åpne og kjenn at det er fullt. Sikker på at den skal gå høyere i fart? Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
ivar Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Merket da at den er veldig tung på rattet. Må bruke begge hender. Er det håp om å få smurt det opp eller er det ny styring som er tingen? Lett å bytte? koble fra lenkearmen bak, så får du sjekket om det er styrekabelen eller selve motoren som er treg. Mest sannsynlig er det kabelen. Enkleste da er å bytte kabel (knytt et ellerannet fast i den , slik at du får trukket ny kabel tilbake på samme måte. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 ok takk for svar. Er ikke sikkert det skal gå å tilte høyere opp nei. Gjorde bare det på min forrige yamaha. Men det var en 2006 150hk. Noen som vet ca pris på kabel? Tenkte bare vist det er dyrt kan jeg vell likegodt legge til litt til å kjøpe hydraulisk? Er dette et alternativ? http://webshop.nettbaat.no/products/--hydraulisk-styring-utenbords-nordflex-nf90 Sitér dette innlegget Link to post
4-Stroke Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 (redigert) Antar den har mekanisk styring i dag? Jeg spør fordi jeg hadde en hydraulisk styring som oppførte seg som din. Oppdaget da at den hadde hengt seg opp ved ene utløpet på motorgjennomføringen, og ikke dreide med tiltvinkel. resultatet var at hele "hornet" ble stående skjevt, og styringen ble blytung. Har du mekanisk styring er det, som nevnt over, sikkert kabelen som gir restriksjoner. Noe du sjekker ved å koble fra motoren. Styringen du linket til har jeg ingen peiling på, men den var billig, og av bullhorntypen. Selv har jeg en Baystarstyring, som koster ca en tusing mer. Er fornøyd med den. Fåes hos bla maritim.no Redigert 5.Juni.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 er mekanisk jeg har nå ja. skal prøve å koble fra å smøre opp men er vell på tide uansett å bytte wire vist den har stått på siden 1995 Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 ny kabel koster snaue 1000 lappen, avhengig av type. du finner de på linken du la ut, under mekanisk styring. Har selv mekanisk styring av NFB (non feedback) typen i min Yamarin - ser ingensomhelst grunn til å bytte til hydraulisk der iallefall. Ang tilt, den skal normal greie å løfte motor så mye at propell mister taket. Kan være at det mangler olje , eller er luftblærer. Hvordan høres det ut med motor stoppet når du kjører tilten opp og ned? Går den jevnt og fint eller "surkler" det? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 ok. kanskje prøve å bytte den da. I mine ører høres det jevnt å fint ut ja. ingen surkling som jeg kan høre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 ... og da klarer den fint å løfte motor helt opp? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 klarer fint når den ligger stille ja. er bare i fart den ikke klarer. ser den prøver. går opp et bitte lite stykke for så å synke. sånn holder den på. Sitér dette innlegget Link to post
Brumm Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Har selv samme båt og motor. Hvert år må du smøre opp styrekabelen (på motorsiden). For å få til dette må kabelen løsnes fra motor. Og for å få til det må motoren skrues løs og heves fra akterspeilet. Det finnes ut i fra det jeg vet ikke noen hydr styring som passer til denne båten fordi motorbrønnen er for trang. Du har ellers fått deg en svært god sjøbåt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 (redigert) skal ikke være sånn. Siger den også litt ellers? Kan være en partikkel som har satt seg i en eller annen ventil og at den trenger en service Det finnes ut i fra det jeg vet ikke noen hydr styring som passer til denne båten fordi motorbrønnen er for trang good catch. Så at styringen linket til over krever 80 cm bredde. Redigert 5.Juni.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Såpass. Hørtes tungvindt ut. Må kanskje bare ta den opp på land igjen da å starte jobben Har ikke prøvd båten mye så har ikke sett om den siger men skal prøve litt å se. siger ikke når båten ligger stille med motor tiltet opp over lengre tid men hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42043924 her står det at det er hydr. styring. spesial tilpasset da kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Ang tilten kan det være luft\vann i systemet. Hvis du har motoren helt opptiltet og ser inn på motorbraketten,ser du powertrimmotoren og oljereservoaret ved siden av. På reservoaret er det en stor skrue med flatspor,her kan du åpne og sjekke oljen. Gjør dette med motor helt opptiltet,kan være litt trykk der. Det er også en skrue (ventil) inne i et hull på motorbraketten sett fra siden. Denne skal det stå piler med open\close på. Vrir du denne på open kan du vippe motoren opp og ned manuelt. Sitér dette innlegget Link to post
båtvidar Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Mange takk. Skal prøve dette å se om det hjelper. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Deberitz Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 (redigert) Har hydraulisk styring på min tilsvarende båt fra 2000 som jeg skal hente i Mandal når snøen forsvinner. Motoren er fra 1998. Den kan dreies med 1 finger. Se bildene under. Hilsen Dag Deberitz, Tromøya, Arendal. Min motor er en Yamaha 2T Pro 75HK fra 1997. Redigert 5.Mars.2018 av Dag Deberitz (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Prøv å smøre opp kabel og hvis det ikke funker så bytt kabel. Ingen unulighet å gjøre selv og koster som andre har nevnt en tusenlapp. I mine øyne er hydraulisk styring helt unødvendig på en slik båt/motor. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LuckyFalls Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Tråden er fra 2013, regner med at problemet ble løst Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 5.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2018 Dag Deberitz skrev for 3 timer siden: Har hydraulisk styring på min tilsvarende båt fra 2000 som jeg skal hente i Mandal når snøen forsvinner. Motoren er fra 1998. Den kan dreies med 1 finger. Se bildene under. Hilsen Dag Deberitz, Tromøya, Arendal. Min motor er en Yamaha 2T Pro 75HK fra 1997. Du får si ifra om du også vil ha en nyere 4T, hehe. ;) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.