Jump to content

Nivåvakt på olje kad 42


Tandis.

Recommended Posts

Hei.

Eg har en kad 42 som har tatt tidlig sommerferie og er komt i garasjen for overhaling. Sleppte ut oljen og stoppa ved ca 3300 rpm. Dette uten noe forvarsel, bra oljetrykk og vanlig temp , 82 c. Kan ikkje sjå oljen kan ha komt ut anna enn gjennom veivhusvent. Oljetrykkalarm gikk ikkje før motor var stoppa . Det eg lurer på er om det er noen som vet om det går an å få montert en nivåvakt på oljen, uten autostopp.

Har og tenkt å få montert ett permanent avtapping system av oljen gjennom bunnplugg. Sette inn en 90 grader bend med kobberør så der er mulig å få ut all oljen. Noen som har dette?

 

God sommer

Link to post
Share on other sites

Kan ikke besvare spørsmålet ditt direkte , men problemet med 31 , 41 , 42 , og 43 motorene kan være olje dysene som kjøler stemplene , spesielt på gamle/tidligere utgaver av 42 motoren kunne dette oppstå , grunnen til at problemet oppstår er at en av dysene går tette under kjøring ,da kan stemplet skjære seg i sylynder og den vil begynne å kaste ut olje (gjennomslag i motor)

Det er ikke lett å få ut alt av olje når en skal skifte ,å sette inn en avtapping som du sier kan være bra vis du setter den på det laveste punktet av bunnpanna når motor står i båten , grunn til at dette ikke er orginalt er risikoen for lekkasjer , men bør ikke være noe problem å få til.

Dette med olje skift på motorene er ofte slurvet med , det som er viktig er å kjøre motoren driftsvarm og deretter suge ut all den olje en kan , du får ikke ut alt for det ligger litt igjen i oljekjøler og kanaler men , men varm motor er veldig viktig da all slam er blandet med oljen , venter du til den blir halvkald siger slammet ned og legger seg helt i bunn av bunnpanna , dette bygger seg opp og til slutt kan avleiringer og partikler tette underspylings dysene til stempel kjøling!

Det kan høres ut som det er dette som har oppstått hos det? legg merke til om det er mye slam i bunnpanne når du tar den av.

Link to post
Share on other sites

Fylte på olje og startet opp igjen, tregstartet men kom etter litt. Gikk litt ugjamt og det er tydelig gjennomslag når eg opner oljepåfyllinga. Så eg stoppet og har tatt ut motoren. Det er ikkje mer enn 150 timer siden(og 4 oljeskift) motoren var total renovert med nye lager fra topp til tå, så er litt sørgelig:-/

Håper det ikkje er så "gale" når en får opnet opp å sett nedi:-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...