Jump to content

Alternativ topplanterne miami 670, blir blendet..

rbuljo

Recommended Posts

På forrige båten(Draco Suntop 1800) hadde jeg en topplanterne montert på toppen av vindskjermen, sidelanterner og selvfølgelig akterlanterne.

kjøpte ny båt i år, der er det kombinert sidelanterne i front, akterlanterne og en rundtlysende lanterne montert på styrbord side.

Topplanternen er jo midt i øyehøyde og mister nattesynet med den på.

har dere noen forslag om hvilke muligheter jeg har angående dette.

båten er en Miami 670, 22ft.

bilde

Redigert av rbuljo (see edit history)

Draco 2000 DC.

Forrige fornøyelser:

-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..

www.dsolutions.no

Tape lanternen slik at det lyset forover som irriterer blendes av. Jeg har gjort dette på den lille jeepen vår og ble stoppet av politiet på sjøen for et par år siden. De mente at dette var ulovlig, men etter at jeg skrudde av lanterneglasset og viste hvordan strølyset lyste opp alt det hvite på båten, var de helt enige i at dette var en god, trygg og sikker forbedring. Den røde og/eller grønne lanternen er uansett synlig forfra og fra siden.

takk for forslag.. var selv inne på tanken med og blende den i forkant, men frykter man må blende mye. var innom båtsenteret idag, der er jo lanterner som er sikkert dobbel så høy som den jeg har, kunne kanskje lagd en skjerm i underkant så den ikke lyser nedi båten.. lanterne på vindskjermen ser ikke for meg at skjer da det ikke helt passer båten.

Draco 2000 DC.

Forrige fornøyelser:

-07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet..

www.dsolutions.no

• 1 måned senere...

Problemet med gjenskinn fra topplanterne kan løses med brakett for avblending som Frøken Fryd viser.

På GP700 ble det tidligere montert en slik brakett på toppen av vindskjerm. (Se www.gplast.no )

Dette var ikke godt not for å unngå gjenskinn fra lanterne, og en egen stang for lanterne med brakett ble løsningen.

bilde

sailorBoy

• 3 år senere...

er noen båter som ser ut til å ha lanterner mest for syns skyld, ikke så mye for kjøring i mørket...

Så en båttest hvor "topplanterna" var plassert oppå dashbordet - innenfor vindskjermen..! Lurer på om det var Skibsplast 460vs...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

er noen båter som ser ut til å ha lanterner mest for syns skyld, ikke så mye for kjøring i mørket...

Så en båttest hvor "topplanterna" var plassert oppå dashbordet - innenfor vindskjermen..! Lurer på om det var Skibsplast 460vs...? 

Må si meg enig her. Ser nesten ut som om enkelte båter har dette mest som pynt. Kan umulig ha vært ute en mørk natt på sjøen og testet div. lanterne monteringer på båten.

Lanterne er noe som enkelte båtbyggere ikke vier mye engasjement. Har hatt gode og dårlige løsninger. Det som fungerer er å få topplanterne så høyt som mulig og fortrinnsvis bak deg. Jeg vil også tro at det er lettere å avskjerme en flat ledlanterne enn en høy konvensjonell lanterne. Blir mye lys som går opp og ned på en konvensjonell lanterne.

På mange båter er det utfordrende å få montert topplanterne slik at den fungerer bra(ikke gir gjennskinn/blender fører). Samtidig vil ikke kundene at det ser rart ut og koster for mye. 

Du kan kombinere topp og akterlanterne i en lanterne og da kan du ha en enkel løsning som denne:

http://www.clasohlson.com/no/Teleskopstativ-til-LED-lanterne-360%C2%B0/34-4155

Du kan da sette lanternestangen i når du har behov for lanterne.

Du må da koble ut den eksisterende topp og akterlanternen.

Targabøyler gjør det mye letter å finne gode lanterneløsninger.

På en snekke jeg hadde var jeg av og til nødt til å skru av topp lanterne for å se noe.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...