rbuljo Startet 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Juni.2013 (redigert) På forrige båten(Draco Suntop 1800) hadde jeg en topplanterne montert på toppen av vindskjermen, sidelanterner og selvfølgelig akterlanterne. kjøpte ny båt i år, der er det kombinert sidelanterne i front, akterlanterne og en rundtlysende lanterne montert på styrbord side. Topplanternen er jo midt i øyehøyde og mister nattesynet med den på. har dere noen forslag om hvilke muligheter jeg har angående dette. båten er en Miami 670, 22ft. Redigert 5.Juni.2013 av rbuljo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
Trondwi Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Tape lanternen slik at det lyset forover som irriterer blendes av. Jeg har gjort dette på den lille jeepen vår og ble stoppet av politiet på sjøen for et par år siden. De mente at dette var ulovlig, men etter at jeg skrudde av lanterneglasset og viste hvordan strølyset lyste opp alt det hvite på båten, var de helt enige i at dette var en god, trygg og sikker forbedring. Den røde og/eller grønne lanternen er uansett synlig forfra og fra siden. Sitér dette innlegget Link to post
rbuljo Svart 5.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 takk for forslag.. var selv inne på tanken med og blende den i forkant, men frykter man må blende mye. var innom båtsenteret idag, der er jo lanterner som er sikkert dobbel så høy som den jeg har, kunne kanskje lagd en skjerm i underkant så den ikke lyser nedi båten.. lanterne på vindskjermen ser ikke for meg at skjer da det ikke helt passer båten. Sitér dette innlegget Draco 2000 DC. Forrige fornøyelser: -07 Miami 670 VP 5.3GXI, -86 Draco 1800 SunTop, dyypt savnet.. www.dsolutions.no Link to post
Frøken Fryd Svart 5.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 29.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2013 Problemet med gjenskinn fra topplanterne kan løses med brakett for avblending som Frøken Fryd viser. På GP700 ble det tidligere montert en slik brakett på toppen av vindskjerm. (Se www.gplast.no ) Dette var ikke godt not for å unngå gjenskinn fra lanterne, og en egen stang for lanterne med brakett ble løsningen. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Noen som vet hvor man kan få kjøpt den lanterneholderen på sang som er på GPen? Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Den var ikke dum... Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Noen som vet hvor man kan få kjøpt den lanterneholderen på sang som er på GPen? https://www.maritim.no/blendeskjerm-7m#.WI42Q7GZei4 Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Takk, men det er stangen med feste jeg tenker på, blendeskjerm har jeg. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 er noen båter som ser ut til å ha lanterner mest for syns skyld, ikke så mye for kjøring i mørket... Så en båttest hvor "topplanterna" var plassert oppå dashbordet - innenfor vindskjermen..! Lurer på om det var Skibsplast 460vs...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LM 605 Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 er noen båter som ser ut til å ha lanterner mest for syns skyld, ikke så mye for kjøring i mørket... Så en båttest hvor "topplanterna" var plassert oppå dashbordet - innenfor vindskjermen..! Lurer på om det var Skibsplast 460vs...? Må si meg enig her. Ser nesten ut som om enkelte båter har dette mest som pynt. Kan umulig ha vært ute en mørk natt på sjøen og testet div. lanterne monteringer på båten. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2017 Ingen som har noen ide hvem som produserer lik den som sitter på GPen? Kan de være laget av GP selv tro? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 31.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2017 Du kan jo forsøke å kontakte Harald Baardsen på 917 03 659. Vet de har sluttet produksjon av båter, men har kanskje noen deler liggende. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2017 Kjøpte kalesje av han i dag, så får nok høre om han har en mast liggende også. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 31.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2017 Lanterne er noe som enkelte båtbyggere ikke vier mye engasjement. Har hatt gode og dårlige løsninger. Det som fungerer er å få topplanterne så høyt som mulig og fortrinnsvis bak deg. Jeg vil også tro at det er lettere å avskjerme en flat ledlanterne enn en høy konvensjonell lanterne. Blir mye lys som går opp og ned på en konvensjonell lanterne. På mange båter er det utfordrende å få montert topplanterne slik at den fungerer bra(ikke gir gjennskinn/blender fører). Samtidig vil ikke kundene at det ser rart ut og koster for mye. Du kan kombinere topp og akterlanterne i en lanterne og da kan du ha en enkel løsning som denne: http://www.clasohlson.com/no/Teleskopstativ-til-LED-lanterne-360%C2%B0/34-4155 Du kan da sette lanternestangen i når du har behov for lanterne. Du må da koble ut den eksisterende topp og akterlanternen. Targabøyler gjør det mye letter å finne gode lanterneløsninger. På en snekke jeg hadde var jeg av og til nødt til å skru av topp lanterne for å se noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.