Jump to content

Anbefalt båt for førstegangskjøper


trampeklapp

Recommended Posts

Hei.

Skal kjøpe båt for første gang. Jeg aner ikke noe om de forskjellige båtenes egenskaper. Hva kan dere med mer peiling anbefale en førstegangskjøper? Båten skal gå i Randsfjorden (ferskvann). Jeg har sett på Joda 24, Nidelv 24 og Sjømann 22. Har ikke veldig mange krav til båten, men man må kunne bruke kokeapparat mens skipper'n styrer båten. Har sett båter med kokeplass under førerstol, hvor idiotisk er ikke det...? Trenger også sitteplasser til 6. Det er vel joda 24 og Sjømann 22 som tiltaler meg mest akkurat nå, men har skjønt at Joda'n ruller en del? Kanskje ikke like stort problem i Randsfjorden...?

Link to post
Share on other sites

Du har bestemt deg for snekke skjønner jeg. Ikke så dumt førstebåtvalg det. De er solide, saktegående og rimelige i drift. Ulempene er at de ruller (alle snekker gjør det), og at de kan være litt kinkig å bakke med, slik alle båter med ror er i større eller mindre grad. Nidelv 24 er vel den båten som er enklest å oppdrive, men har (som du sier) pantryet under førerplassen. Ellers har jeg ingen direkte erfaring å snakke om når det gjelder denne typen båter.

 

Forresten: Marex 21 blir for liten? Den skal ha et veldig bra skrog.

Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Fevik 21 eller Hasla 21 som den het senere. Har nettopp kjøpt meg en slik skjøl og er veldig fornøyd, koselig kabin med separat toalett og pentry integrert i motorkassen. Eneste minuset mitt er kanskje litt få sitteplasser ute.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke å gjøre noe med en saltvannskjølt motor i ferskvann. Det er en stor fordel, fordi motoren ikke lenger er utsatt for tæringen som er i saltvannet.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...