Jump to content

ISAF kat 3 regatta, hva kreves egentlig?


Framtia

Recommended Posts

Forbereder meg til W2S som seiles etter kat 3. Selve kravene finnes her: http://www.sailing.org/tools/documents/OSR2012Mo3240112-[11796].pdf. I tillegg finnes det sjekklister, som beskriver deler av kravene, f.eks her: http://www.seilmagasinet.no/regattasystem/regatta/meny/1272/KONTROLLSKJEMA2013_v2.docx.

 

Håper noen kan besvare noen ting jeg lurer på.

 

Det er krav om at man skal ha to anker ombord. På min båt er det anker i begge ender. Det i baugen bruker jeg normalt å legge igjen når jeg seiler kat 4 regatta. Dette fordi dette har en svært lang og tung kjetting. Faktisk løfter baugen seg med flere cm uten anker, og dette betyr jo en hel del i regatta. Så jeg lurer nå på hva som aksepteres, kan jeg f.eks ta med en paraplydregg med tau som anker nr 2, og derved slippe det tyngste ankeret/kjettingen?

 

Det stilles også krav til to lensepumper ombord. Men må begge disse være manuelle, eller kan en være elektrisk?

 

Hva med ekstra lanterner?. Jeg har vanlige lanterner, men i tillegg også en tricolor i mastetoppen. Båten er under 12 meter. Er dette tilstrekkelig?

 

Litt pes med alle disse kravene synes jeg, det fremmer neppe breddedeltakelsen i slike regattaer....

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

 

Etter å ha seilt en del Shetland race i kat 2, der samtlige båter ble sjekket, har jeg vert borti disse kravene !

I år er den redusert tilkat 3 med tilegg, og jeg har derfor lest litt på dette.

 

Retningslinjene sier at ankerene skal ha en "passende" kombinasjon av kjetting og tau. Dette er vel en av vageste kravene i dokumentet. Kan ikke se at du ikke tilfredsstiller med det du skisserer. Eneste måtte være om dregg går under kategorien anker! Jeg har flere ganger flyttet anker og kjetting fra baug til over kjølen.

 

Ekstra Lanterner skal ha egen strømkilde. Dette kan oppnås ved f.eks å bruke batteri lanterner. For å tilfredsstille kravene med det oppsettet du har i dag, må strømmen til disse komme fra 2 ulike batteri banker.(adskilt). En kan selvsagt diskutere relevansen av dette på en sommer regatta i Norge, der det knapt nok er mørkt midt på natten. Maks uflaks om noe skjer med batteriene akkurat da.

 

Det er kun krav om en manuell lensepumpe. Den elektriske du har, vil da være i tilegg/ekstra.

 

Husk at disse kravene er basert på erfaringer, og er for egen trygg seilas.

Link to post
Share on other sites

Takk Junke,

 

Skal jo seile coastalbanen, dvs fra Hankø til Jomfruland t/r og så langs svenskekysten ned mot Grebbestad. På sommerstid føler jeg ikke akkurat noen stor uro med å gjøre det uten å ha to anker ombord, eller ha doble lanterner med forskjellig strømtilførsel. Meldes det ekstremvær er det uansett ikke aktuelt å gå ut for min del. Jeg mener det ville være vel så nyttig for sikkerheten om en stilte krav til PLB/aisSART eller lignende, og at en krevde AIS-transponder og drivanker ombord (sikkert fordi jeg har dette allerede :-).

 

Tar endelig beslutning i dag vedr ankeret, siden jeg ikke skal tilbake til havna mellom Færdern og W2S blir det kanskje til at jeg tar med ankeret og kjettingen, men plasserer dette nede ved mastefoten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...