Jump to content

Sprekk i slangekobling til Racor 460 MAM


Carwell

Recommended Posts

Har modifisert Racor 460 MAM spinoff filter etter tips fra Topa. Tok det fra garasjen til båten for montering. Da jeg skulle skru på slangene, oppdaget jeg at det var langsgående sprekk i begge koblinger som er presset på slangene. Disse skal jo skrus på den 90 graders overgang fra filter til slange. Inn- og ut portene på dette filteret har iflg skjema 3/8" NPTF, så den enden som er skrudd i filteret kjenner jeg gjengene på. Hvilke gjenger det er på hun-koblingen på slangen, er jeg usikker på, men antar at det er det samme. Har vært over hele Vestfold (alle steder jeg kan tenke meg), men ingen har denne koblingen. Tess kan gjerne presse på ny, men jeg måtte selv skaffe tilveie ny kobling. Har prøvd Wærners Båtbu her i Sandefjord, Framnes Maritim, Vestfold Elektrodiesel i Stokke, Scania på Borgeskogen, Maritim i Tønsberg og Hydroscan på Sem, inge hadde.

Er det noen blant alle de kunnskapsrike her på forumet som har et tips om hvor jeg kan får tak i slike slangekoblinger. De er montert originalt av Scand på en Baltic i 2006, ser de bruker samme koblinger på hele dieselsystemet (tanker, T-stykke, filter)

I nødstilfelle kan jeg bruke en 3/8" NPT med slangenippel (kutte slangen og tre inn med slangeklemme), men ønsker helst å beholde originale koblinger dersom de er å få tak i.

 

Carwell



Tenkte å legge ved et bilde, men får det ikke til. Hvordan gjør jeg det?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Det var rimelig håpløst å få tak i originale koblinger for pressing på slangen. Gikk derfor for løsningen med 3/8" NPTF med slangenippel og klemme. Fikk ikke denne i albue hos Tess, og monterte den rette. Det går for nå, regner med at GH Fittings har det jeg trenger og kan sende 3/8" med albue og nippel. Dette får jeg heller bytte til senere. Nå ønsker jeg å bruke båten.

 

Har også montert kuleventil på Racor 460 MAM for avtapping og lufting. Dette forenkler prosessen etter filterskift og eller etter arbeid på fuelsystemet. Skulle gjerne lagt ved noen bilder, men vet ikke hvordan det gjøres. Tips?

 

Carwell

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...