Jump to content

oppussing av bord


Framtia

Recommended Posts

i min båt er det orginale bordet gammelt og slitent, og den forrige eieren har erstattet det med et nytt som er vakkert, men som ikke passer som bunn for solsenga (orginalbordet har to klaffer som kan foldes ut slik at det fyller rommet mellom benkene på siden og bak).

 

Jeg har derfor lyst til å pusse opp det gamle bordet ved å belegge det med teak-finer på begge sider med nating immellom disse. teakbordene antar jeg kan limes fast med epoxy-lim. Utfordringen er å få det pent på siden av bordplaten. Her er det i dag limt på tynn finer, men jeg vet ikke hvordan jeg med mitt utstyr kan klare å få til en pen avslutning.

 

Tips mottas med takk.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Alternativ 1

Tau som går i bane rundt bordet, er meget maritimt og kan bli pent om det gjøres ordentlig, limes eller skrues med beslag med jevne mellomrom. Gjerne kvitt tau.

 

Alternativ 2

Bruke teakstaver som bøyes rundt (tidkrevende/mye ventetid) og legges på kanten førøvrig. Hvis du ønsker rette hjørner, skjær rett hjørne, og teakstaven blir mindre arbeidskrevende.

 

Alternativ 3

Dersom du har rippesag/andre som har og du kan låne, bruk gammel teak fra dør eller lignende (eller kjøp ny), lag nye kantlister, gjerne med oppløft en anelse, slik at det dannes en ramme. Dersom bordet er nøye tilmålt, rippes tilsvarende bredde på list av selve bordet før dette gjøres.

 

Lykke til .......

 

Epoxy er helt greit, bruk gjerne fliskryss som avstand. Bruk skruer til å legge press på teakstavene (da med store skiver på skruene).

Link to post
Share on other sites

i min båt er det orginale bordet gammelt og slitent, og den forrige eieren har erstattet det med et nytt som er vakkert, men som ikke passer som bunn for solsenga (orginalbordet har to klaffer som kan foldes ut slik at det fyller rommet mellom benkene på siden og bak).

 

Jeg har derfor lyst til å pusse opp det gamle bordet ved å belegge det med teak-finer på begge sider med nating immellom disse. teakbordene antar jeg kan limes fast med epoxy-lim. Utfordringen er å få det pent på siden av bordplaten. Her er det i dag limt på tynn finer, men jeg vet ikke hvordan jeg med mitt utstyr kan klare å få til en pen avslutning.

 

Tips mottas med takk.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hei,

du får kjøpt tynn kantfiner på maritim, 15 kr m.

Denne tilpasser du bare med en skarp kniv, enkelt å få til.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hei,

du får kjøpt tynn kantfiner på maritim, 15 kr m.

Denne tilpasser du bare med en skarp kniv, enkelt å få til.

 

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Problemet er at bordet har avrundede hjörner og foelgelig maa jeg boye kantlisten. Hvis jeg bruker en teaklist maa jeg da paa et eller annet sett faa boyd den. Er det slik at treverket kan varmes i vann og deretter boyes? (beklager mangel paa norsk tegnsett....)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Problemet er at bordet har avrundede hjörner og foelgelig maa jeg boye kantlisten. Hvis jeg bruker en teaklist maa jeg da paa et eller annet sett faa boyd den. Er det slik at treverket kan varmes i vann og deretter boyes? (beklager mangel paa norsk tegnsett....)

<{POST_SNAPBACK}>

 

Heisan, den kantfineren du nå tenker på er ca. 1mm tykk, ergo kun folie slik at det er svært enkelt å legge dette rundt runde hjørner etc.....

Link to post
Share on other sites

Heisan, den kantfineren du nå tenker på er ca. 1mm tykk, ergo kun folie slik at det er svært enkelt å legge dette rundt runde hjørner etc.....

Den kantfineren prøvde jeg meg på i fjor. Selv etter bløtlegging knakk kantfineren når jeg prøvde å bøye den rundt hjørner (avrundet 90 gr vinkel). Noen gode råd for å få dette til, Perlen?
Link to post
Share on other sites

Den kantfineren prøvde jeg meg på i fjor. Selv etter bløtlegging knakk kantfineren når jeg prøvde å bøye den rundt hjørner (avrundet 90 gr vinkel). Noen gode råd for å få dette til, Perlen?

<{POST_SNAPBACK}>

Har kun gjort dette en gang før, da jeg hjalp en kar med innredningene hans. Når vi kom til hjørner tok jeg frem varmepistolen og forvarmet både selve hjørnet og kantfineren. Kantfineren var så varm at den nesten smeltet, og da gikk det greit.....

 

Husk på at den kantfineren mer eller mindre er plast. Er det kaldt, knekker plast lett.......

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Husk på at den kantfineren mer eller mindre er plast. Er det kaldt, knekker plast lett.......

<{POST_SNAPBACK}>

Dette gjelder også til tre. Kan ikke så mye om dette, men tre blir mer plastisk når det varmes opp til en gitt temp. Varierer mye fra treslag til treslag. Etter det jeg husker står det litt om dette i en bok som heter "Tre, naturens vakreste råstoff" - landbruksforlaget tor jeg. Eller søk på "steam bending" på nettet.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hvis jeg var eier av et slikt bord, ville jeg gjort følgende:

Saget vekk rundingen slik at bordet ble 8 kantet med 4 lange kanter og 4 korte.

Deretter limt kantlister av 10-15 mm tykke teaklister hele veien rundt. På langsidene ville jeg latt listene stikke 5 mm over bordplaten, mens i hjørnene ville jeg la listene flukte med plata. Overgangene ville jeg avrunde.

Med denne framgangsmåten slipper man problemet med bøying av listene.

Jeg har i vinter laget meg et nytt teakbort til bruk ute i cockpit.

Teak er et fantastisk materiale å jobbe med, og resultatet ble bare lekkert.

Link to post
Share on other sites

:rolleyes:

Hvis jeg var eier av et slikt bord, ville jeg gjort følgende:

Saget vekk rundingen slik at bordet  ble 8 kantet med 4 lange kanter og 4 korte.

Deretter limt kantlister av 10-15 mm tykke teaklister hele veien rundt. På langsidene ville jeg latt listene stikke 5 mm over bordplaten, mens i hjørnene ville jeg la listene flukte med plata.  Overgangene ville jeg avrunde.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig, "anton"!

Dersom man ønsker en annen avlutning enn kanten av kryssfineren på hjørnene, der hvor slingrekantlistene ikke dekker "avrundingene", kan man sage ut nye avrundede dekklister i helved, som tilpasses og limes på her.

Slik gjorde jeg det på dette bordet:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Helt enig, "anton"!

Dersom man ønsker en annen avlutning enn kanten av kryssfineren på hjørnene, der hvor slingrekantlistene ikke dekker "avrundingene", kan man sage ut nye avrundede dekklister i helved, som tilpasses og limes på her.

Slik gjorde jeg det på dette bordet:

Du verden for et flott bord :cool:

Link to post
Share on other sites

Dette var virkelig flott Arvid_A !!!

 

Kan du fortelle oss hva slags materialer som er brukt, underlaget etc ?? Hva slags lim har du brukt ?

<{POST_SNAPBACK}>

Bordet er en oppdatering av det opprinnelige bordet, som var laget av 16mm kryssfiner. Dette ble først pusset/mattet ned. Så limte jeg på (med epoxy) "strimler" og "kompassrose-biter" saget ut av 4mm kryssfiner. Disse ble beiset i ønskede farger (bare juks altså..! :blush: ). Så ble det fuget med "Tec7" fugemasse før alt ble lakkert. Kantlistene er beiset furu.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Hei, tok opp denne tråden ifm et spørsmål til oppussing av bord i min egen båt.

 

I min gamle Scand Baltic er det en metalloverflate (aluminium?) på bordet i salongen foran, samt på begge sidebord/benkeplater. Dette var noe Scand brukte på de første modellen av Baltic. På min båt er dette blitt stygt, med tæring/grader. Jeg har ikke tenkt å legg voldsomt med arbeid/penger i oppussingen av bordet og lurte derfor på om noen kjenner til noe tynt laminat i plast/tre/teak som kunne bli pent (nok).

Et tynt plastbelegg i en eller annen form for teakimitasjon som kan limes på virker som det enkleste, men et tynt laminat kan også fungere. Maritim har ikke tynnere laminat enn 9 mm, bortsett fra dørklaminat på 5 mm. Pga opphøyde sidekanter bør ikke et laminat bygge for mye, maks 3-4 mm.

 

Jeg legger ved et bilde av bordet.

 

Mvh

 

 

Patton

 

bord_foran.jpg

Redigert av Patton (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...