Jump to content

With 475 Dromedille KMW - modellhistorie/bruktpris?


cfodk

Recommended Posts

Hej Norske venner,

 

Jeg håber det går at jeg skriver på Dansk. Da jeg var barn i 1970'erne købte min far en With 10' med en Chrysler 20hk. En fantastisk lille båd. Som voksen havde jeg en sejlbåd, men for meget arbejde under båden og for lidt tid ovenpå...... så jeg bestemte at den næste båd skulle være en lille motorbåd. Og nærliggende var det at tænke på With. Jeg har set på en With 475 Dromedille som ser ud til at være i fantastisk stand - ser næsten ud som ny. Men det er vist bedst at jeg spørger de ægte With-eksperter. Jeg tror den er fra 1980'erne og i helt original stand. Den har dobbeltskrog med skum. Er det en god model? - er der noget man skal passe på? Hvad skal sådan en koste idag (uden motor etc) ... bare båden?

 

http://www.dba.dk/jolle-with475-dromedille-15/id-91465006/

 

Hvad mener I?

 

Tak,

Carsten

 

Link to post
Share on other sites

Den der er sjelden, som de aller fleste med plast innerliner ble den produsert av KMV her i Søgne.

Den vanlige utgaven er 442, som har konvensjonelt skrog, ikke dromedille. 442 er den modellen som var lengst i produksjon.

 

Alle gamle With-båter må man dessverre regne med at skum og kryssfinér i bunnen er gjennomtrukket av vann.

 

Siden denne ser nærmest ut som ny kan det tenkes at den er eneste kjente eksemplar som er tørr i bunnen. :smiley:

Prisen bør være ok, bare motoren koster vel omtrent like mye.

 

Noen få modeller, bl.a. 442, fikk i moderne tid en ny innerliner med hevet dørk, slik at de ble ordentlig selvlensende.

De ble produsert i utlandet og det var 2 selskaper som kranglet om rettighetene. Mener det var Viksund og Withboats .
Meg bekjent er det ingen som produserer With for tiden.

 

 

(Btw: Om noen har gamle With brosjyrer er jeg veldig intr. i å låne for scanning :pray: )

Link to post
Share on other sites

Tak for svar,

 

Jeg er vældigt nervøs for at ende med en båd med "indlagt vand". Men for at kontrollere dette behøver jeg bådens vægt "uden vand". Jeg har ikke kunnet finde data nogetsted. Kan nogen hjælpe?

 

Jeg har fundet ud af at With siden er blevet produceret i Sri Lanka (Viksund?) og i Litauen (Withboats?) - men den produceres også i England under firmanavnet "Bonwithco". Firmaet eksisterer ganske vist ikke mere, men produktionen af "Bonwithco 320 Dromedile" og "Bonwithco 375 Open" forsættes indtil videre - så man kan stadig købe en ny With-jolle - hvis man har råd, - og tid til at køre til England.

 

http://www.willsmarine.co.uk/content/320-dromedile-open-10ft-6ins

 

Link to post
Share on other sites

data på mange norske båter fins på boat.no

 

With 475 het også with 450 en periode på tidlig 80-tall.

http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16883&mid=25593

 

Står 155 kg her, mistenker at en slik båt vil være noe tyngre nå , selv om skummet er i god stand

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tak for tippet. Der står at den er godkendt til 25hk - vel ikke meget til så stor en båd? - er det optimalt? 450 Dromedille er også 475cm, men max motor kun 20hk???

 

Den jeg har set på har kun 15hk - hvor meget fart skal jeg forvente ud af den?

 

kan båden evt. tåle en 30hk Evinrude E-tec?

 

...ja, undskyld alle spørgsmålene - men vil hellere spørge dem som ved end dem som tror de ved :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...