cfodk Startet 5.Juni.2013 Del på Facebook Startet 5.Juni.2013 Hej Norske venner, Jeg håber det går at jeg skriver på Dansk. Da jeg var barn i 1970'erne købte min far en With 10' med en Chrysler 20hk. En fantastisk lille båd. Som voksen havde jeg en sejlbåd, men for meget arbejde under båden og for lidt tid ovenpå...... så jeg bestemte at den næste båd skulle være en lille motorbåd. Og nærliggende var det at tænke på With. Jeg har set på en With 475 Dromedille som ser ud til at være i fantastisk stand - ser næsten ud som ny. Men det er vist bedst at jeg spørger de ægte With-eksperter. Jeg tror den er fra 1980'erne og i helt original stand. Den har dobbeltskrog med skum. Er det en god model? - er der noget man skal passe på? Hvad skal sådan en koste idag (uden motor etc) ... bare båden? http://www.dba.dk/jolle-with475-dromedille-15/id-91465006/ Hvad mener I? Tak, Carsten Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juni.2013 Del på Facebook Svart 5.Juni.2013 Den der er sjelden, som de aller fleste med plast innerliner ble den produsert av KMV her i Søgne. Den vanlige utgaven er 442, som har konvensjonelt skrog, ikke dromedille. 442 er den modellen som var lengst i produksjon. Alle gamle With-båter må man dessverre regne med at skum og kryssfinér i bunnen er gjennomtrukket av vann. Siden denne ser nærmest ut som ny kan det tenkes at den er eneste kjente eksemplar som er tørr i bunnen. Prisen bør være ok, bare motoren koster vel omtrent like mye. Noen få modeller, bl.a. 442, fikk i moderne tid en ny innerliner med hevet dørk, slik at de ble ordentlig selvlensende. De ble produsert i utlandet og det var 2 selskaper som kranglet om rettighetene. Mener det var Viksund og Withboats .Meg bekjent er det ingen som produserer With for tiden. (Btw: Om noen har gamle With brosjyrer er jeg veldig intr. i å låne for scanning ) Sitér dette innlegget Link to post
cfodk Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Tak for svar, Jeg er vældigt nervøs for at ende med en båd med "indlagt vand". Men for at kontrollere dette behøver jeg bådens vægt "uden vand". Jeg har ikke kunnet finde data nogetsted. Kan nogen hjælpe? Jeg har fundet ud af at With siden er blevet produceret i Sri Lanka (Viksund?) og i Litauen (Withboats?) - men den produceres også i England under firmanavnet "Bonwithco". Firmaet eksisterer ganske vist ikke mere, men produktionen af "Bonwithco 320 Dromedile" og "Bonwithco 375 Open" forsættes indtil videre - så man kan stadig købe en ny With-jolle - hvis man har råd, - og tid til at køre til England. http://www.willsmarine.co.uk/content/320-dromedile-open-10ft-6ins Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 data på mange norske båter fins på boat.no With 475 het også with 450 en periode på tidlig 80-tall. http://boat.no/asp/boats/show.asp?id=16883&mid=25593 Står 155 kg her, mistenker at en slik båt vil være noe tyngre nå , selv om skummet er i god stand Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
cfodk Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Tak for tippet. Der står at den er godkendt til 25hk - vel ikke meget til så stor en båd? - er det optimalt? 450 Dromedille er også 475cm, men max motor kun 20hk??? Den jeg har set på har kun 15hk - hvor meget fart skal jeg forvente ud af den? kan båden evt. tåle en 30hk Evinrude E-tec? ...ja, undskyld alle spørgsmålene - men vil hellere spørge dem som ved end dem som tror de ved :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.