jensemann2 Startet 7.Mars.2005 Del på Facebook Startet 7.Mars.2005 Jeg har tenkt å montere en slange som går fra utløpet på varmeveksleren(sjøvann-siden), opp i en slynge til startpanelet på siden av cockpit, og ned igjen inn på eksosen. Dette for å unngå at motoren renner full hvis man glemmer å stenge bunnkranen(motor ligger lavere enn vannlinjen). Jeg tenker å sette en kran på denne slangen, oppe i cockpit, slik at jeg stenger denne før jeg stanser motoren og lar motoren gå en liten stund for å blåse ut alt vannet av eksoslangen. Da blokkerer jeg utløpet til sjøvannspumpen et lite øyeblikk. Noen som vet om impellerpumpen vil ta skade av det? Den tørr-kjøres jo ikke på samme måte som om jeg hadde stengt på suge-siden... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Mars.2005 Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Den skal kunne tåle det. Men hva er egentlig hensikten med å blåse ut vannet? Jeg tror at eksosslangen tar skade før impelleren. Hadde det ikke vært like greit med en vacuumventil, eller som Hulda, en meget liten kontrollert lekkasje fra toppen av svanehalsen og ned til eksossiden? Ellers så går det bra som du beskriver også, bare ikke glem ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 7.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2005 Denne vacuumventilen-eller den kontrollerte lekkasjen, er det for å motvirke hevert-virkning? Vil det kunne oppstå hevert-virkning når svanehalsen går så høyt over vannlinjen? Hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen, så vil jo vannet sige sakte opp i slangen til det når havnivå, eller slangen er jo sannsynligvis full av vann når jeg slår av motoren, og da vil vel vannet synke igjen, ned mot havniva på pumpe-siden? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.Mars.2005 Del på Facebook Svart 8.Mars.2005 Denne vacuumventilen-eller den kontrollerte lekkasjen, er det for å motvirke hevert-virkning? Vil det kunne oppstå hevert-virkning når svanehalsen går så høyt over vannlinjen? Hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen, så vil jo vannet sige sakte opp i slangen til det når havnivå, eller slangen er jo sannsynligvis full av vann når jeg slår av motoren, og da vil vel vannet synke igjen, ned mot havniva på pumpe-siden? Denne vacuumventilen-eller den kontrollerte lekkasjen, er det for å motvirke hevert-virkning? Ja Vil det kunne oppstå hevert-virkning når svanehalsen går så høyt over vannlinjen? Ja, dette er uten betydning for de høydene vi snakker om. Hvis jeg glemmer å stenge bunnkranen, så vil jo vannet sige sakte opp i slangen til det når havnivå, eller slangen er jo sannsynligvis full av vann når jeg slår av motoren, og da vil vel vannet synke igjen, ned mot havniva på pumpe-siden? Det er der du tar feil. Du har en ubrutt "stang" av vann i hele slangen. Hvis denne stangen er lengre nedstrøms enn oppstrøms, vil vekten av nedstrømsstangen trekke vann fra oppstrømsstangen. Dette vil skje helt til vannspeilet inne i båten er det samme som på utsiden. Slik som det skjedde en kompis for mange år siden. Han hadde lagt om systemet, prøvekjørt, alt ok. Da han kom ned og skulle ta resten av jobben morgenen etter, var det noen hundre liter vann i båten. Det verste var at vannet som fylte båten rant ut gjennom forgasseren (besinmotor). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.