Jump to content

Forlikslengde genoa vs forstagslengde


Artekno

Recommended Posts

Hvor mye bør jeg ha å gå på i forstagets lengde vs forliket på en genoa? Jeg har en genoa på handa som har et målt forlik som kun er 11 cm kortere enn forstaget skal være i hht plantegning. Har ikke fått målt pga geografisk avstand, og jeg vet det er lite å gå på. Men hva regner seilmakere og andre om hva som er passende forlikslengde, gitt at underlikslengde og vinkler ellers passer?

 

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Skal den settes i dekk eller brukes på rulle?

 

Hvis den skal på rull, må du passe på at den kan strammes godt når den er montert på rullen. Dette vil også føre til kortere forlik enn forstag, grunnet plassering til trommel nede og svivel oppe..

 

 

 

Maks forlikslengde finne du forøvrig i målebrevet ditt..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Eksempel hos meg da:

 

I mitt målebrev er forstaget 11.5 meter, mens det største forseilet mitt har 11.3 meter forlik.

 

Det du kan gjøre hvis det blir litt langt er å snakke med en seilmaker, de kan korte litt ned på forlikslengden din, slik at du får strammet godt.

 

Hvis forliket blir for langt, får du ikke godt spenning i forliket, og dermed dype seil når det blåser.

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Link to post
Share on other sites

Joda, jeg har seilt før... :wink:

 

Min gamle genoa skal visst ha et forlik på 10 meter, mens forstaget er/skal være 10,71. Dette syns jeg er mye, og dine mål med ca 20 cm differanse bekrefter jo det. Om selger har målt helt rett på 10,60 så har jeg altså kun 11 cm å gå på. Her er rom for feilmålinger også, så praktisk prøving er nødvendig. Spørsmålet er mer generelt, om hva fagfolk anbefaler. Hvis det er alt for lite er det jo ingen grunn til å dras med å hente seilet.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...