Jump to content

Hvinende ulyd i Mercruiser 4,3 V6


andreasmj

Recommended Posts

Hei,

 

Faren min fikk båten, en 2006 Stormway F-23, på vannet for noen uker siden og har vært "plaget" av en ulyd fra motoren som ikke var der før den ble satt på land og lagret innendørs over vinteren.

 

Da ingen båtmekanikere har tid til å høre på motoren p.d.d. tenkte jeg noen av dere kanskje kan lytte til klippet og gi noen tips.

 

Ulyden ser ut til å stamme fra langt ned på motoren, men det er vanskelig å lokalisere skikkelig.

 

Det eneste som har blitt gjort på motoren er utbytte av manifoldene for noen år siden, men det var visstnok ikke samme ulyd den gangen.

 

 

Takk for hjelpen!

 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Dette høres ikke ut som en slitt/slapp viftereim sånn jeg kjenner det fra biler, men jeg skal ta det med meg. I videoen hører man ulyden spesielt godt når jeg legger mobilen lenger ned i motorrommet. Vanskelig å forklare lyden...

Link to post
Share on other sites

Litt rar lyd det der. Muligens et lager som er slitt. Jeg ville ha tatt av viftereima og snurret på dynamo og vannpumpe, for å høre om en av disse lager lyd. En god vask av reim og reimhjul før remontering er heller ikke dumt...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Stikk innom Biltema og kjøp deg et motorstetoskop til 99,-. Da kan du enkelt sjekke lager i dynamo, servopumpe osv mens motoren går. For meg så høres lyden ut som et lager som synger på siste verset, og du hører det med en gang hvis du treffer rette komponenten. Vannpumpa sitter nede på venstre side av motor(sett forfra) på denne, hvis den er lik 4,3L som sitter i min Nor-Dan.

bilde

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

No need for stetoscope.

 

Lyden er fra bensin pumpa....det er et intern filter i pumpa som er tett, eller begynner og gå tett. Jeg regner med at hoved bensinfilter er byttet..

 

At pumpa gnåler litt er vanlig.

 

Mvh cmb

 

Takk cmb!

 

Du hadde helt rett :)

 

Andreas

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...