Vedvards Startet 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2013 Jeg har en Furuno 1934 C-BB radar. Nå har jeg fått det for meg at jeg skulle hatt en VHF med "nødknapp" koblet opp slik at den får tak i GPS posisjonen fra Furunoen. Samtidig så lurer jeg på å innstallere AIS, slik at jeg kan holde meg unna de jeg skylder penger og båtvenner får tid til å stikke av, før jeg ankommer gjestehavnen med generator, trekkspill, Vikingarna, hylende unger og frue i pms. Jeg vil at kreditorene skal synes på skjermen på Furunoen Praktisk for alleparter! ......Ser hverken fisk eller bunn på Furunoen eller, men det er kanskje ikke innstallert giver for det...? Hvor er i såfall denne koblet inn på Furunoen? Har sett at det er mange her med Furuno og vil gjerne høre om dine løsninger og gode råd. Er det mulig å få til dette uten at båtlappene tar form som seilfly? Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Hei Jeg sitter og skal selv kjøpe in ny vhf. Jeg ser det at mange Vhfer leveres med inebygd vhf. For eks http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/simrad-rs35-dsc-vhf-med-ais.aspx og denne http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-stasjonaer/simrad-rs35-dsc-vhf-med-ais.aspx Det er de to jeg står i mellom. Men jeg har et krav om at de må kunne kobles til en tråløs enhet. Men her slår du jo to fluer i en smekk. slik jeg fårstår det så kan de kobles sammen med en kartplotter som snakker på nmea systemet. så får du informasjoen opp på kartplotteren din. Hilsen Svein Magne Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Jo, men her er det ingen funksjon for å sende din egen AIS............. Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 HEHE.... Ser det nå jeg trodde det var motaker og sender. men der tok jeg vist feil etter Nøye lesing. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Fort gjort å blande korta..... :) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 innstallere AIS, slik at jeg kan holde meg unna de jeg skylder penger og båtvenner får tid til å stikke av, før jeg ankommer gjestehavnen med generator, trekkspill, Vikingarna, hylende unger og frue i pms. Jeg vil at kreditorene skal synes på skjermen på Furunoen Er det mulig å få til dette uten at båtlappene tar form som seilfly? Hahahaha dagens Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Vedvards Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 innstallere AIS, slik at jeg kan holde meg unna de jeg skylder penger og båtvenner får tid til å stikke av, før jeg ankommer gjestehavnen med generator, trekkspill, Vikingarna, hylende unger og frue i pms. Jeg vil at kreditorene skal synes på skjermen på Furunoen Er det mulig å få til dette uten at båtlappene tar form som seilfly? Hahahaha dagens Litt humor tar ingen skade av Lurer på hvor alle Furuno gutta er....... Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Neivel? Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Hvis Furuno'en din har NMEA2000 så finn en VHF med AIS som også har dette. Da er oppkopling enklere. Eks. Simrad RS35 og Lowrance Link-8. Men si fra hvis du finner andre da. Jeg landet på Link-8, med opsjon til å ta RS35 når jeg får se de ved siden av hverandre (Samme innmat, stort sett). Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Vedvards Svart 13.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Tja, men sender disse VHF'ene AIS ut eller er det bare mottak? Finnes det i det hele tatt VHF som både sender og mottar - eller må man benytte transponder? Med en Furuno 1934 - vil det da bli enklere å koble til en Furuno VHF, fremfor andre merker? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 (redigert) Finnes det i det hele tatt VHF som både sender og mottar - eller må man benytte transponder? Med en Furuno 1934 - vil det da bli enklere å koble til en Furuno VHF, fremfor andre merker? Tror ikke det finnes VHF med AIS transponder innebygget, og ser egentlig ikke helt poenget med å bygge "to bokser inn i en", hvis AIS-en plutselig svikter om 5 år, hvorfor være tvunget til å bytte VHF også? Ville gått for en egen transponderboks med egen antenne. Apparatene kommuniserer på NMEA, så forskjellige fabrikater skal ikke ha noe å si så lenge begge støtter samme NMEA-protokoll. Redigert 13.Juni.2013 av littmild (see edit history) Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Jeg hadde blackbox utgaven av radaren din tidligere, den har flere nmea183 inn/utganger. Det er ingen problem å sende gps signaler ut til vhfen din på en av utgangene. Du kan også koble deg inn i parallell med gpsen din. Har du navnet v1 eller v2? Er vel bare v2 som støtter ais? Jeg ville kjøpt selvstendig ais og selvstendig vhf. Skal du kun motta ais kan du klare deg med en vhf m/ais mottaker. Det er ikke så dyrt med ais transponder i dag. For å få ekkolodd trenger du en blackbox sender som du kobler inn på navnet nettverket. ETR6/10 er den rimeligeste som fungerer utmerket, jeg bruker denne fortsatt på mitt oppgraderte Furuno nettverk (3D). Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 13.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2013 Ikke så dyrt med transceiver? De koster nå 6 båtpenger da. Å kjøpe løs AIS-mottaker er høl i hue da den uansett koster det samme som VHF med integrert receiver og NMEA2000. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Vedvards Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Jeg hadde blackbox utgaven av radaren din tidligere, den har flere nmea183 inn/utganger. Det er ingen problem å sende gps signaler ut til vhfen din på en av utgangene. Du kan også koble deg inn i parallell med gpsen din. Har du navnet v1 eller v2? Er vel bare v2 som støtter ais? Jeg ville kjøpt selvstendig ais og selvstendig vhf. Skal du kun motta ais kan du klare deg med en vhf m/ais mottaker. Det er ikke så dyrt med ais transponder i dag. For å få ekkolodd trenger du en blackbox sender som du kobler inn på navnet nettverket. ETR6/10 er den rimeligeste som fungerer utmerket, jeg bruker denne fortsatt på mitt oppgraderte Furuno nettverk (3D). Hei FrøkenFryd Jeg har NavNet vx2 (1934C-BB) Tidligere eier kjøpte dette i 2007. Er det boksen på det øverste bildet du referer til med inn/ut nmea 183? Hva er den nederste boksen? Gps Kalibrering? Har du oppgradert fra samme type som dette til 3D? Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 (redigert) Ja da har du blackbox utgaven du også, en god radar med andre ord. Den øverste boksen er prosessoren, du har da en egen skjerm og ett eget keyboard. Portene merket data1-3 er nmea0183, network porten er den du forbinder med ekkolodd eller andre Furuno navnet enheter. du kan også hente nmea fra nettverket der til en vanlig pc men det er litt knotete. Nederste boksen er kompasset ditt, nå ser jeg ikke hvor dette er men det så litt rart ut plasseringen av kompasset, skal ikke stå i nærheten av metall. Jeg har oppgradert til 3D ja, men det betyr kort sagt at alt må byttes, kun kompasset du kan beholde... Redigert 14.Juni.2013 av Frøken Fryd (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 14.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Kompasset er skrudd fast på gulvet, bak dashbordet og er nok i bra avstand fra metall Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 14.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2013 Ok, for meg så det ut som radarprosessoren lå klint oppi kompasset men det er kanskje større avstand enn det ser ut til. Sitér dette innlegget Link to post
christensenleif@msn.com Svart 17.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2013 (redigert) jeg har en 1834 og hadde samme tanker som deg, men Furuno hadde ikke nok ledige porter....en var opptatt av GPS og en av tilkobling mot raumarine seilinstrumenter. fikk til at VHF får pos fra Furuno,men ikke at AIS mål synes på GPS...de ulike inngangene på Furuno har ulike karakteristikker.. må evt kjøpe en løs multiplekser men ble lei og ga F..... mvh Leif Redigert 17.Juni.2013 av christensenleif@msn.com (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.