Jump to content

Forvarmere til Tamd 71B, Hvorfor har noen frakoblet disse?


BOBO II

Recommended Posts

Hei Jeg har 2 X TAMD 71B i min gamle dame. Hvorfor har noen bortkoblet forvarmerne på disse motorene.

Har snakket med noen her på BP og i andre fora at hvis glødetråden ryker kan utfallet bli totalhavari på motor???

Mine er frakoblet, men ønsker og koble disse til igjen da det blir for mye oppstart røyk. til info så ryker ikke motorene noe når de har fått god temp. Er litt flaut og ligge i uthavn i noen dager og skal starte opp med unnskyldninger.

Noen som har blitt utsatt for havari eller problemer pga av forvarmerne. Opplysning mottas med stor takk.

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Holt på med det samme for noen år siden.

Og fikk beskjed av Princess at det ikke er forvarmer på disse. Det samme sa Volvo penta når de var om bor.

 

Står disse montert på motoren men er koblet ut?

Eller har du tenkt og montere dem?

 

Vi lærte oss og leve med litt røyk.

Alle mente at Volvo skule være slik;)

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Aldri hørt at en motor kan totalhavarere pga. Mangel på forvarming?

Men nå kan ikke jeg alt..

Mvh

Pjolter

Det er vel som dieselboy sier når glødetråden faller av blir disse sugd inn i motor med fare for havari. Ja disse er montert men frakoblet. sikring og tidsrele er montert +alt som er i splitt tegningen i innlegg 1. Noen som vet om jeg bør bytte glødetråden i innsuging pga elde. Eller er det bare og koble opp.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

De frakobles som oftest fordi de henger ser i på-stilling, og den timeren som skal stoppe oppvarmingen av elementet etter ca 1 minutt i mange tilfeller svikter.. :)

Jeg har sett at elementet varmer, men at omstyringsventilen ikke virker, og motsatt.

 

Startelementet til VP er noe rallemikk, som gjorde motoren dyrere, og ga minimal effekt på røyken.



Volvo og røyk. Friske dyser, rent luftfilter, korrekt tenning. og en turbo i godt hold = Lite røyk... (Men ofte ikke røykfritt)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post

Kanskje du skulle satse på en amerikansk variant som eg så på nettet et sted. De fester et varmeelement på bunnpannen tilkoblet 12/230v som varmer opp oljen. Har ingen erfaring med dette selv, men der risikerer du ikke at noe kommer inn i motor ihvertfall...

Fant denne linken: http://www.wolverineheater.com/

Redigert av Trophy (see edit history)

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

De frakobles som oftest fordi de henger ser i på-stilling, og den timeren som skal stoppe oppvarmingen av elementet etter ca 1 minutt i mange tilfeller svikter.. :)

Jeg har sett at elementet varmer, men at omstyringsventilen ikke virker, og motsatt.

 

Startelementet til VP er noe rallemikk, som gjorde motoren dyrere, og ga minimal effekt på røyken.

 

Volvo og røyk. Friske dyser, rent luftfilter, korrekt tenning. og en turbo i godt hold = Lite røyk... (Men ofte ikke røykfritt)

Nye Dyser på begge motorer. turboer nye ble skiftet for 14 dager siden. tidligere eier opplyste at pumpene har vært inn til kontroll før jeg over tok båten for 3 år siden..det som gjenstår er ventiljustering.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Ventil justering ble gjort sesongen før du overtok båten.

Så tror ikke det skal være så galt.

Men turboer byttet vi aldrig.

Synnes du der hjalp noe på effekt / røyk?

Hadde en følelse at det var deg "altmuligbåt"..veldig fornøyd med båten og det tekniske. Men som alle vet gamle damer trenger mer stell og ofte.... Apselutt det er mye mindre røyk i det turboene begynner og virke. Føler at de tar mye før en tidligere. Merker at de begynner alerede på 1400 omdreinger, før begynte de og gi effekt først rundt 1700. Etter turbobytte er det heller ikke dieselfilm på vannet heller ingen svart og nedsotet hekk Ventiljustering gjør jeg bare for og få litt mere ro skjelen. Eliminerings metoden vei du :-)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...