Helge.R Startet 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2013 Har en sabb 10hk som går fint men får den ikke til å kjøle. Han jeg kjøpte den av tok den ut for å bytte til fm motor. Alt funket når vi sjekket den og testet den før handel. Men etter å montert den i båten får jeg ikke vann i eksosen. Fyller opp manofoylen som igjen da renner inn i motoren til den er full. Da blåser det ut litt vann når jeg starter den. Men den går tom og varm. Pumpa går og pumper vann men ikke nok. Fri tilgang utenfra så det er heller ikke noe problem. Noen som har en ide??? Blir så eitrandes forbanna av å ikke finne det ut. Den får vann inn men det liksom "forsvinner" og ikke ut da i eksosen. Tips enyone Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Kan det være en misforståelse mellom deg og selger. Svært mange av disse 10 hk sabb har ikke kjøling i eksosen, men bare ut i ett rør på siden i båten eller lukket system med rørkjøling under skroget. Altså tørr eksos, men for all del, kan godt hende sjøvannet skal ut med eksosen, men veldig mange er uten. Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Er sikker på at den skal ut i eksosen. Den var i utgangspunktet en ferskvannskjølt men ble bygd om til sjøvannskjølt av forige eier med kjølinga ut i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Har du sjekket vannventilen og pumpemembranen? Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 Sjekket ventilen. Ligger en slik plastpropp sak med fjær på inni der. den er hakkete og henger. Åpner ikke. Membranen er fin. Fjernet plastsaken og da ble det bedre men usikker om det funker som det skal nå. Full kjøling nå da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 6.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 - plastpropp sak med fjær - Det er ein ventil, som må være der for at pumpa skal virka. Ventilhuset, ein firkanta messingklump, inneheld to ventiler, som begge har fjær, og som begge skal gå lett. Eine ventilen kjem du til ved å åpna proppen på oversiden av ventilhuset, den andre ventilen kjem du til ved å løysa røret på undersiden og ta ut nippelen. Begge ventilane må vera i orden for at pumpa skal virka. Dette ventilhuset er forøvrig det samme på alle motorer som Sabb har satt sitt merke i støpegodset på. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Helge.R Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2013 så om jeg fjernet den ene plastsaken så er pumpa defekt? Funket bedre en da den sto i...... Sitér dette innlegget Link to post
Vestlandsfanden Svart 23.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2013 Kan jo sjølvsagt vera pumpa som Magne beskriv. Om du har tatt ut ein ventilen, og du meine pumpa virkar betre då, virkar det litt rart. Men uansett får no sikkert ikkje motoren nok kjøling. Eg hadde samme problem med sabben min. Starta og gjekk fint, men kom ikkje ein dråpe ut gjennom eksosen. Og motoren vart for varm. Eg og opna pumpa, og der kom der vatn, og da så nett ut slik du beskriv - vatnet kjem inn, men kjem ikkje ut att. Då skrudde eg av toppen, og fant ut at kjølekanalene var tett. Krystalisert salt hadde gitt motoren skikkelig hjerteinfarkt kan du sei. Eg staka opp kanalene i blokka med ståltråd og spylte vatn nedi til alt grumset kom ut. Tok vekk røret mellom pumpa og blokka så all skiten rann rett ut av blokka. Toppen gav eg same behandling, men i tillegg bada eg heile toppen i syre. (Motorrens som eg kjøpte på Maritim). Skrudde saman, og då virka alt heilt suverent. Heile jobben var gjort på 2 dagar. Enkelt men effektivt. Prøv det! Måtte forresten gje eksospotta same behandling den og. Var heilt tett i bakkant kor vatnet skal ut saman med eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.