Jump to content

Diesel i oljen Vp Md21b


coffen

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ny hær inne så er ikke sikker på hvordan dette fungerer. Men skal gjøre et verdig forsøk på å belyse mit problem.

 

Har en Volvo penta md21b.Byttet fødepumpen med en elektrisk pumpe fra BT,artikke: 523227. Dette er en elektrisk sugepumpe som har følgende data: Maks. kap. 70 l/h. Maks. trykk 0,27–0,40 bar.

 

Grunnen til at jeg valgte å bytte fra den mekaniske fødepumpen, til en elektrisk var at jeg hadde problemer med å lufte vha den gammle fødepumpen. Etter tips fra forum hær inne så bestemte jeg meg for å instalere en elektrisk pumpe. Pumpen fungerer supert å det er superlett å lufte systemet etter filterbytte.

Problemet er at det kommer diesel i oljen. Ikke rent lite diesel heller:/ Pumpet ut 14 liter diesel/smøreolje fra sumpen etter 10 timers gange. Er ikke sikker på om dette er resultat av for høyt trykk på BT pumpa eller om det kan være en dyse som lekker?

 

Har skrudd ut dysene å kan ikke se noe fysisk feil, men jeg har heller ingen forutsetning for å kontrolere om en dyse lekker.

Når jeg byttet olje pumpet jeg ut ca 4 liter. Den elektriske pumpen blei montert etter dette oljeskiftet, så sannsynligheten for at det er pumpen som er problemet er stor. Men hvorfor er det så mange som bruker en slik pumpe på sin md21b?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet :smiley:

Du sier ikke noe om den gamle fødepumpa er tilkoblet eller koblet fra. Det virker som membranen i den gamle lekker og da kommer dieselen inn i motoren. Men det gjør den bare hvis den gamle pumpa fremdeles er med i drivstoffkjeden. Så det må du svare på først.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Coffen - har du funnet ut noe mer om dette? Jeg må antakelig bytte ut pumpa mi også, og Biltema-løsningen frister - ikke minst prismessig. Er det forresten noen spesiell grunn til at du tok denne pumpa med høyest trykk? Og mistenker du fortsatt dette (trykket) som en mulig forklaring på problemene du fikk? Jeg hadde sett for meg artikkelnummer 523226 i stedet, burde ikke den være minst like egnet?

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den elektriske fødepumpa er neppe problemet. Forekommer meg at disse motorene har ei innsprøytningspumpe av fordelertypen (CAV eller lignende) Disse pumpene har en simmerring på inngående aksel som kan lekke og fylle opp oljesumpen med diesel. Om du ikke finner andre feil bør du vurdere å utmontere pumpa og levere den inn til et dieselpumpeverksted for reparasjon.

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Jeg vil ikke anbefale en elektrisk pumpe fra Biltema. Etter jeg monterte en slik pumpe fikk jeg som tidligere nevnt, diesel lekasje til sumpen. Etter mye fundering har jeg kommet frem til at det er pga høyt trykk fra biltemapumpen at tettningsringen på høytrykkspumpen har gått lekk.

Jeg kjøpte ny fødepumpe hos Varhaug elektro diesel Sandnes, denne kostet ca 1000kr.

 

Du har nåkk rett i din sak TMe, det virker som det er i høytrykkspumpen problemet ligger.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg skal gå frem for å skru av pumpen, er bekymret for registeret og om jeg bare gjør saken værre.
Når jeg spurte stavanger båtsenter om hjelp, så fikk jeg til svar at jeg måtte kjøpe ny motor, det var ikke godt nok svar for min del.

Er det noen som kan forklare hvordan jeg skrur av pumpen uten å kuke til registeret?

Jeg vil så levere pumpen inn til Varhaug for bytte av simmering.

 

Takk for all støtte :)

Link to post
Share on other sites

Merkelig! Jeg har hatt samme pumpe montert i 6 år nå, uten problemer av noe slag! Men jeg har Ford da, ikke VP. Jeg tviler på om den lille trykkøkningen har gjort noe annet enn å muligens øke lekkasjen gjennom en allerede utslitt tetningsring.

 

Forresten: Når du først har løst dysene, få et verksted til å teste dem. Det koster ikke stort, men vil gi deg svar på om åpningstrykk og forstøving er OK.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...