Jump to content

VP Kad300 motor fusker med full gass


hermansen

Recommended Posts

Opplevde noe rart i dag. Kjørte båten fra Stavanger til Spangereid (ved Lindesnes). Tank var tilnærmet full (95%) og ble fullt opp i fjor høst. Full service, med bytte av alle filter, ble gjort i april i år.

 

Halvveis, sånn rett nord for Listaforden, begynte motoren å fuske. Hadde hele tiden ligget på ca 3400 rpm og 25-26 knop. Turtallet sank og motor ville ikke arbeide over 3000 rpm. Det var da sammenhengede langsom blinking på D dioden på gassen. Endte med å stoppe motor og starte igjen.

 

Etterpå fungerte den noenlunde ok, men dersom jeg gir full gass eller får motor over ca 3500-3600 rpm (topper på 3900) så begynner den igjen å fuske. Da må jeg stoppe og starte igjen for at den skal fungere korrekt. Merk at D dioden på gassen blinker ikke lenger.

 

Så hva kan være feil ?

1) dieselfilter allerede

2) vann i diesel

3) dårlig/ødelagt sensor et sted ?

 

Tips mottas frøken begynner å feilsøke.

Båten er en Sea Ray 315 som gjør ca 30 knop på 3900 rpm og marsj på 25 knop ved 3500 rpm.

Motor har kjørt 495 timer.

 

Takk

 

Link to post
Share on other sites

Har en kompis som hadde samme problemet og det viste seg at feilen var att det var en sil i enden av røret som går ned i tanken som var delvis tett.

Det kan også være at gummislangene går i oppløsning innvendig, dette kan du sjekk enkelt ved først og sjekke røret ned i tanken, så legge en ny slange direkte fra røret til filteret.

Det kan også være at motoren suger falsk luft gjennom en kobling på disel siden.

Link to post
Share on other sites

Om du har et vanlig Racor filter så er det en tappeplugg i bunnen. Tøm ut litt her og se om det er ren diesel. Skru igjen pluggen. Åpne så filterhuset - det er et T formet håndtak på toppen som skal skrus opp. Oppi her sitter filteret. Bytt filter (det renner diesel av det så ha bøtte ved siden av. Sett i nytt filter, fyll på med ren diesel til toppen av filterhuset. Sett på lokket.

 

Du har et finfilter på motoren også som må byttes

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Tenkte bare å komme med en oppdatering for fremtidig søk.

 

Det var dieselfilter :thumbsup: . Byttet begge to for sikkerhetsskyld (grov/vannutskiller og finfilter), og etter det hadde jeg ingen problemer med å kjøre med topp turtall.

 

Så det er åpenbart noe grums i tanken som jeg må renske ut. Men det får bli senere i år.

 

God båtsommer alle sammen :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor langt du har godt siden forrige filter skift, men ett tips.

Husk å ha plenty ekstra filter ombord, både Racor og finfilter. Er ikke sikkert du kommer så veldig langt før det tetter seg igjen.

Har møkk først bitt virvlet opp i tanken legger det seg ikke til bunnen igjen første døgnet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...