hermansen Startet 6.Juni.2013 Del på Facebook Startet 6.Juni.2013 Opplevde noe rart i dag. Kjørte båten fra Stavanger til Spangereid (ved Lindesnes). Tank var tilnærmet full (95%) og ble fullt opp i fjor høst. Full service, med bytte av alle filter, ble gjort i april i år. Halvveis, sånn rett nord for Listaforden, begynte motoren å fuske. Hadde hele tiden ligget på ca 3400 rpm og 25-26 knop. Turtallet sank og motor ville ikke arbeide over 3000 rpm. Det var da sammenhengede langsom blinking på D dioden på gassen. Endte med å stoppe motor og starte igjen. Etterpå fungerte den noenlunde ok, men dersom jeg gir full gass eller får motor over ca 3500-3600 rpm (topper på 3900) så begynner den igjen å fuske. Da må jeg stoppe og starte igjen for at den skal fungere korrekt. Merk at D dioden på gassen blinker ikke lenger. Så hva kan være feil ? 1) dieselfilter allerede 2) vann i diesel 3) dårlig/ødelagt sensor et sted ? Tips mottas frøken begynner å feilsøke. Båten er en Sea Ray 315 som gjør ca 30 knop på 3900 rpm og marsj på 25 knop ved 3500 rpm. Motor har kjørt 495 timer. Takk Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Start med å sjekke dieselfiltre. Høres mistenkelig ut som det Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 6.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Får prøve det i morgen. Noen som har en oppskrift på hvordan en tømmer vannutskiller ? Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Får prøve det i morgen. Noen som har en oppskrift på hvordan en tømmer vannutskiller ? Er det Racor filter du har? Sitér dette innlegget Link to post
gsg Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Har en kompis som hadde samme problemet og det viste seg at feilen var att det var en sil i enden av røret som går ned i tanken som var delvis tett. Det kan også være at gummislangene går i oppløsning innvendig, dette kan du sjekk enkelt ved først og sjekke røret ned i tanken, så legge en ny slange direkte fra røret til filteret. Det kan også være at motoren suger falsk luft gjennom en kobling på disel siden. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Om du har et vanlig Racor filter så er det en tappeplugg i bunnen. Tøm ut litt her og se om det er ren diesel. Skru igjen pluggen. Åpne så filterhuset - det er et T formet håndtak på toppen som skal skrus opp. Oppi her sitter filteret. Bytt filter (det renner diesel av det så ha bøtte ved siden av. Sett i nytt filter, fyll på med ren diesel til toppen av filterhuset. Sett på lokket. Du har et finfilter på motoren også som må byttes Sitér dette innlegget Link to post
hermansen Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Tenkte bare å komme med en oppdatering for fremtidig søk. Det var dieselfilter . Byttet begge to for sikkerhetsskyld (grov/vannutskiller og finfilter), og etter det hadde jeg ingen problemer med å kjøre med topp turtall. Så det er åpenbart noe grums i tanken som jeg må renske ut. Men det får bli senere i år. God båtsommer alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Nå vet jeg ikke hvor langt du har godt siden forrige filter skift, men ett tips. Husk å ha plenty ekstra filter ombord, både Racor og finfilter. Er ikke sikkert du kommer så veldig langt før det tetter seg igjen. Har møkk først bitt virvlet opp i tanken legger det seg ikke til bunnen igjen første døgnet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.