geirmagr Startet 6.Juni.2013 Del på Facebook Startet 6.Juni.2013 Hei, har akkurat kjøpt meg min første båt eller ett lite prosjekt som man kan kalle det, en Mørebas 17, med en gammel Mercury 100 hk 2 takt fra 1988. Kan ikke kalle meg mekaniker, men har heldigvis en grei hjelper som kan det meste :) Nå som vi har fått den til å starte, har vi funnet noen hull i undervannshuset som det kommer vann ut av når vi kjører den med vann på. Disse hullene er vi veldig usikre på om skal være dere. Bilde 1 og 2 er det samme hullet, det som er rart er at det er veldig rundt, altså det ser ut som at der har blitt borret, ca 3-4 mm i diameter. bilde 3 er fra et litt større hull lengre mot propellen ca 7-9mm i diameter. https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51235/hull_lang_avstand.jpg bilde 1 https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51235/hull_nerme.jpg bilde 2 https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51235/hull_bak.jpg bilde 3 Noen som vet noe om disse hullene? Som dere ser på bilde har vi tappet gearoljen siden det har kommet vann i den, har prøvd og løsne undervannshuset, men det sitter bom fast, har løsnet 2 skruer på hver side + 1 skru over propellen. Noen som har et tips til å løsne dette? Mvh Geir Magnus Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Jeg vil tro de hullene er dreneringshull,for at det ikke skal bli stående vann i undervannhuset når motoren er opptilet. Er det på de fleste motorer. Undervannshus kan være vanskelige å få av ja,det har mange fått erfare. Ofte setter det seg i styretappene ved skjøten og rust i splines på drivakslingen. Tålmodighet,noen treklosser og rustløser\diesel kan være greit å bruke. Ikke vær hardhendt med hammer og skrutrekkere,da knekker som regel et eller annet... La det stå innsauset i rustløser eller diesel en dag eller fler så kanskje det løsner etterhvert Sitér dette innlegget Link to post
geirmagr Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Takk for hjelpen, fikk løsnet dette idag. så satser vi på at vi får stoppet lekkasjen ved å bytte pakninger og symring :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.