Jump to content

To VHF radioer på samme antenne

Brumle

Recommended Posts

Løsningen som nevnt med flere handsett på samme radio som nevnt av andre ei bra løsning som bør fungere bra.

Ellers finnes det da antennesplittere som gjør jobben, ganske vanlig for å forenkle AIS-installasjoner at både AIS og VHF sender på samme antenna. Generelt uheldig/dårlig løsning for AIS, sannsynlig helt grei for to VHF-apparater da jeg antar du sjelden sender samtidig fra begge to. Uansett er splitteren en potensiel taps- og feil-kilde og koster gjerne dobbelt av ei antenne, så to antenner anbefales. Samt finnes da korte stub-antenner til vhf om man ikke ønsker ting så veldig synlig; 20-25cm lengde virker "greit nok" for et backup-apparat.

Jeg ville lest spesifikasjonene nøye før jeg prøvde en splitter eller duplexer. Det du trenger er noe som isolerer inngangen/utgangen til den ene VHFen når den andre sender. Husk at VHFer er bygget for å sende og motta på samme frekvenser i enkelte kanaler - sannsynlig scenario er eksempelvis at begge radioer står på kanal 16. Da holder ikke for eksempel en duplexer som kombinerer to innganger til en utgang ved hjelp av et lavpass- og et høypassfilter. Mulig Permo har noe mer avansert selvsagt. Spent på det :-)

Det som vil fungere er en automatisk switch, eksempelvis denne;

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000GFWWMS

Der er dog ulempen at du bare mottar på den VHFen som sendte sist.

Jeg mener fremdeles at VHF med ekstra håndtett er beste løsning om du vil ha bare en antenne.

• 9 år senere...
Sitat

Det som vil fungere er en automatisk switch, eksempelvis denne;

http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000GFWWMS

Der er dog ulempen at du bare mottar på den VHFen som sendte sist.

Hei Ibiza. Jeg har et nokså spesielt scenario jeg lurer på om jeg kan bruke denne switchen du anbefaler til: Jeg har to radioer, 1 med veldig dårlig lyd , men med DSC, og 2 en dødsbra Thrane Sailor, standard på rutebåter med bra lyd uten DSC. Så da tenker jeg å bruke Sailoren til daglige chatting, lytting osv, men dersom alt går vest vil jeg trykke på DSC knappen. Jeg har 1 antenne. Ser at det kan bli sendt 21w rett inn på inngangen til den andre, men hvis jeg slår av sailoren vil det vel gå greit?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...