Brumle Startet 6.Juni.2013 Del på Facebook Startet 6.Juni.2013 Blir det noen problemer med og bruke samme antenne på to VHF radioer, skal ettermontere en VHF på flybridge, og tenkte og slippe og montere flere antenner på båten Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Ikke gjør det. Mottakeren i radioene er ikke laget for å få 25W rett inn, som den ene vil få når den andre sender. Finnes vhf'er du kan koble flere håndsett til. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Den ene av de kommer til å ta kvelden. Bruk en antenne på hver! Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 6.Juni.2013 Del på Facebook Svart 6.Juni.2013 Dette er en mye bedre løsning : http://www.seatronic.no/vhf-tilbehor-fastmontert-c-47_350/cmp30-ekstra-handsett-p-1511 Da kan du ha et ekstra håndsett der du har behov for det. Å koble 2 VHF'er på samme antenne må du som de andre sier ikke finne på å prøve på, det blir total fiasko ! Sitér dette innlegget Link to post
Brumle Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Ok, da var den saken veldig klar ;-) Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Løsningen som nevnt med flere handsett på samme radio som nevnt av andre ei bra løsning som bør fungere bra. Ellers finnes det da antennesplittere som gjør jobben, ganske vanlig for å forenkle AIS-installasjoner at både AIS og VHF sender på samme antenna. Generelt uheldig/dårlig løsning for AIS, sannsynlig helt grei for to VHF-apparater da jeg antar du sjelden sender samtidig fra begge to. Uansett er splitteren en potensiel taps- og feil-kilde og koster gjerne dobbelt av ei antenne, så to antenner anbefales. Samt finnes da korte stub-antenner til vhf om man ikke ønsker ting så veldig synlig; 20-25cm lengde virker "greit nok" for et backup-apparat. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Det er ingen problemer å koble to vhf`er på samme antenne, få tak i en duplexer så ordner det seg. Ta kontakt med firmaet Permo.no så fikser de dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza 1 Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Jeg ville lest spesifikasjonene nøye før jeg prøvde en splitter eller duplexer. Det du trenger er noe som isolerer inngangen/utgangen til den ene VHFen når den andre sender. Husk at VHFer er bygget for å sende og motta på samme frekvenser i enkelte kanaler - sannsynlig scenario er eksempelvis at begge radioer står på kanal 16. Da holder ikke for eksempel en duplexer som kombinerer to innganger til en utgang ved hjelp av et lavpass- og et høypassfilter. Mulig Permo har noe mer avansert selvsagt. Spent på det :-) Det som vil fungere er en automatisk switch, eksempelvis denne; http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000GFWWMS Der er dog ulempen at du bare mottar på den VHFen som sendte sist. Jeg mener fremdeles at VHF med ekstra håndtett er beste løsning om du vil ha bare en antenne. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Glem flere antenner eller mer leamikk. Bytt VHF til en med ekstra håndsett. Alternativt, kople til ektra høyttaler på fly'en og bruk en bærbar VHF der. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Brumle Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Ny VHF til fly er innkjøpt, ny egen antenne blir montert til denne, dette ble billigste og enkleste løsningen, mye styr med og få kabel fra et ekstra håndsett opp på fly, Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Pass på at du har litt avstand mellom antennene. Bør være minst 1 m, helst 2 m horisontal avstand dersom de er montert i samme høyde. Sitér dette innlegget Link to post
Batictzar Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Sitat Det som vil fungere er en automatisk switch, eksempelvis denne; http://www.amazon.com/gp/aw/d/B000GFWWMS Der er dog ulempen at du bare mottar på den VHFen som sendte sist. Hei Ibiza. Jeg har et nokså spesielt scenario jeg lurer på om jeg kan bruke denne switchen du anbefaler til: Jeg har to radioer, 1 med veldig dårlig lyd , men med DSC, og 2 en dødsbra Thrane Sailor, standard på rutebåter med bra lyd uten DSC. Så da tenker jeg å bruke Sailoren til daglige chatting, lytting osv, men dersom alt går vest vil jeg trykke på DSC knappen. Jeg har 1 antenne. Ser at det kan bli sendt 21w rett inn på inngangen til den andre, men hvis jeg slår av sailoren vil det vel gå greit? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juli.2022 Del på Facebook Svart 1.Juli.2022 Det hjelper neppe i det hele tatt. Å spørre Ibiza om det er dødfødt, han har ikke vært innom forumet siden 2015. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Batictzar Svart 4.Juli.2022 Del på Facebook Svart 4.Juli.2022 hva hjelper neppe i det hele tatt? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 4.Juli.2022 Del på Facebook Svart 4.Juli.2022 Det hjelper neppe å slå av den ene. Når du sender med med en, vil du ta knekken på den andre, uansett om den er på eller av. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.