Jump to content

Volvo motorer/alle dårlige? evt yanmar ?

Stjernen !

Recommended Posts

Hallo !

Ble fortalt her tidligere att jeg måtte holde unna volvo motorer,de var bare moringer !

Dette reddet meg fra og kjøpe en 6 sylindret med alu topp,krøllmotor.

Men lurer på gjelder dette alle motorer fra volvo ser etter båt og veldig mange har volvo motor !!

Bla en Saga jeg så på nå hadde en volvo penta 2003T .Er det like mye problemer med disse ?

og andre evt 4 sylindret volvoer.

Ser noe yanmar men med (turbo) vet ikke så mye om disse,men Yanmar er vel kvalititet ?

Dette er bare tull! De aller fleste fritidsbåter i Norge har Volvo Penta og disse fungerer utmerket år etter år, både de av eldre og nyere dato. Det er vedlikehold det kommer an på, samme hvilken motor vi snakker om. Hold deg unna de gamle saltvannskjølte og be om dokumentasjon/redegjørelse fra eier om vedlikehold og oppfølging iht manual, så gjør du sikkert et bra kjøp. Min erfaring er at du ganske snart ser ombord i en båt om det er en eier som bryr seg eller ikke. Og det finnes faktisk flere merker enn både Volvo og Yanmar(svindyre på deler). Det handler om at båteieren har brydd seg og vedlikehold, vedlikehold og atter vedlikehold.

P.S: Kan aldri tenke meg at trådstarter tenkte på å starte en usaklig diskusjon om Volvo, der saliggjørende Yanmar liksom blinker i bakgrunnen, så det kan vi sikkert droppe, men komme med noen konkrete råd og erfaringer på motorer er jo kjekt for Dioden å få!

For min del har jeg hatt en Volvo Penta TMD31A i min Nidelv 26 fra 1987. Kjempemotor! Imidlertid skinte den når jeg kjøpte den, ikke bare fordi den var godt vedlikeholdt, men fordi eier satte sin ære i å pusse, gnikke og holde motor og motorrom rent.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Grunnen til at det er mest trøbbel med Volvo Penta er at disse har en så stor prosentandel i norske båter, Så det er dem vi får høre om..Enkelte motor merker har en eller flere motorserier som har vekslende kvalitet. Det har Volvo også hatt. Som du nevner den med Alutopp og 105 HK. På en annen side går det masse av disse motorene fra 80 tallet ennå!! På en båtmotor handler det først og fremst om vedlikehold og rett bruk. Det er mange som setter inn motorer som er for små eller ikke egnet e den og den type båt. Da får motoren kansje for mye belastning. I det heletatt er det utrolig mange faktorer i en båt, der det taes ut mye mer motorkraft av motoren i forhold til f.eks en bil. F.eks rett propell/gear rett type drev i forhold til vekt/fartsområdet..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har en MD21a som sies å ikke være blant de beste fra Volvo. Er opprinnelig en Peugeotmotor som bl.a sto i 504. Den har alu.topp. Jeg har hatt den i 5 år og ikke hatt problemer med den. Kun slitedeler som er byttet. 1 toppakning og olje/filterbytte hver 100 time. Den sviver fint og den svetter ikke engang :-) Maks turtall som jeg får er 3000, men marsjer på 2600. God motor :-)

Volvo Penta i generasjonene du omtaler:

Mitt inntrykk gjennom 3-person i flere utenlandske internett-fora er at serien etter 200n-motorene, nemlig MD2010, 2020, 2030 og 2040 er ganske mye bedre og mer pålitelige.

Har ingen erfaring med andre båt-diesel-motorer, annet enn lukten på avstand....

Min MD 2010 i seilbåt har gått i 650 timer over 10 sesonger og har alltid startet umiddelbart, selv etter vinteropplag.

Den skal alltid glødes i et antall sekunder, det står i boken. (En gang har den startet i andre forsøk, da hadde jeg glemt å gløde,)

Når den går i marsjfart er det ingen synlig røyk og det en nærmest luktfri.

Det setter jeg veldig stor pris på fordi diesellukt er det verste jeg vet.

Mye vibrasjon sammenlignet med en bilmotor, men mye absorberes av gummiføttene.

Ved valg av ny/brukt motor hadde jeg undersøkt servicevennlighet ganske nøye hvis planen er å vedlikeholde og reparere motoren selv.

Jeg er ikke imponert over service-vennlighet på MD2010 ved utbytte av kritisk komponent som sjøvannspumpe.

Det er altfor krunglete og det er tynne pisle-skruer i impellerlokket (som ryker tvert av, bytt dem etter noen sesonger).

Undersøk priser på de mest brukte slitedeler for aktuelle motorserier.

På eldre motorer vil du nok kunne finne like gode deler fra deleprodusenten.

Det skal være mulig å få kjøpt f.eks sjøvannspumpe fra Johnson i stedet for "original" VP og da er det omtrent halve prisen.

Deler som f.eks oljefilter kan være annerledes hos Yanmar fordi de er laget for mye større trykk enn hva som er tilfellet for tilsvarende (f.eks Toyota) bilmotor.

(Yamaha oljefilter for noen modeller er også helt forskjellig bygd opp enn andre filtre og det er relativt liten prisforskjell)

Mitt beste tips er å ringe til noen verksteder for aktuelle motorer og spørre om pålitelighet med mere.

De ulike generasjonene av motorer kan være ganske forskjellige.

Påstand og påstand, fru Blom. Et kjapt søk på eks finn.no i aktuelt segment viser ca 3 ganger så mange båter med VP som Yanmar og enda færre forholdsvis med eks Mercruiser. Mitt poeng var vel at svært mange fritidsbåter i den klassen trådstarter søker har Volvo Penta og de fleste er fornøyde, såvidt jeg vet. Dette gjelder vel også de fleste D3, D4 og D6-motorer, selv om noen båteiere har stått fram med triste historier her (jmf Båtmagasinet og andre kulørte magasin). Jeg har sett på båter med tragisk dårlig vedlikeholdte Yanmar-motorer, Mercruiser-motorer OG Volvo-motorer. Og mitt hovedpoeng er vel at det er dette en ny båteier bør gå etter; hvorvidt motor og båt er godt fulgt opp og vedlikeholdt. Så finnes det et og annet og styre unna, men her tror jeg de fleste motorprodusenter har dratt på seg en og annen dårlig serie. Det er ufattelig mange innlegg her på Båtplassen som lovpriser bla VP`s 30/31 og 40/41-serier.

Vurder vedlikeholdet, er min oppfordring; ikke om motoren er grønn, gul eller grå. :smiley:

mvh Bergen Dørk

Jada Morten. Ditt sitat om at grunnen til at det var så mye feil på Volvomotorer er fordi det er så mange av dem, fikk også jeg servert på ett fat i 1996!! Ble overtalt til å kjøpe Volvo. Jeg fikk kun problemer masse trøbbel .Flere ferier gikk i vasken. 5 år med Volvo var nok. Aldri mer Volvo. Kjøpte Steyr og alt var bare fryd og glede. Nå Yanmar og fortsatt bare glede. Hadde for øvrig Yanmar 10 år før jeg byttet til ""Kvalitetsmotoren Volvo""

Hei Dioden !

Når det kommer til tekniske saker og ting gjelder det noe enkle regler:

1. Alt kan kjøres i filler. Gi meg hva som helst av båt motor, gåen på noen få timer.

2. Mange som kjøper båt har en dyr båt og forsøker å spare penger her og der. Ofte (ikke alltid) er det vedlikeholdsbudsjettet det går utover i det tankesettet som sier "Jammen, den startet igår". vedlikehold er kostbart

3. En del båtverksteder yter noe under pari mhp reparasjoner og vedlikehold. Mange verksteder sliter med mye arbeid på kort sesong, og det sliter på et menneske. Mange verksteder (eller egentlig den ansatte)er knallgode

4. Noen generasjoner av motorer har utpregede svakheter. Men: med TLC (Tender, Love and Care) og fornuftig bruk (som enter4u over her), surrer og går det i laaang tid. KAD42 er en slik fra Volvo som er befengt med et dårlig rykte. Den har sine svakheter, men det er mange av disse som går år-etter-år uten feilslag fordi eieren vet om hva man IKKE skal gjøre.

Konklusjon: Vet ikke helt jeg. Volvo har mange gode modeller (40 serien utgvae B og nyere, AQAD31, AQAD41 serien, KAD32, KAD43, KAD44, KAD300 m.fl) og noen få som er belemret med en teknisk svakhet (KAD42 og sikkert en del mindre motorer, f.eks MD21A, men det kan jeg for lite om). Med godt vedlikehold kan det meste gå i mange år, med ræ**a vedlikehold, går det gæærnt samme hva produsenten har gjort. Steyr er kjent for gode motorer, men har en og annen tabbe de også. Yanmar har akkurat det samme. Mye bra og en og annen glipp. Mercruiser har mange gode modeller, og none man skal holde seg unna. Mercruiser 7,3 liter 270HK er en OK motor, 7,3 Dtronic 300HK var ikke så god. Maaange slike eksempler.

Ofte kan det lønne seg å spørre på forumet her om den spesifike modellen du kanskje ønsker å kjøpe :-) God sommer!

vennlig hilsen

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Bavaria32Sport. Kjører Volvo tenker jeg og forsvarer seg så godt han kan. Din regel Nr 1 Fungerer ikke på Steyr!! Motbevis meg om du kan. Regel Nr 2 og båt produsentene velger jo Volvo fordi de får disse motorene billigst!! Regel Nr 3 Jo takk for det For Volvo yter jo en fantastisk servise det har jo jeg IKKE opplevd!! Regel Nr 4 Eieren vet hva han ikke skal gjøre!! tja følger det med egen driftsrutine på Volvo da, som forteller om motorens driftsmessige begrensninger!

Jeg er veldig negativ til Volvo, og det er av egen erfaring.

Jeg har kjøpt tre nye båter i perioden 2000-2010. Alle ble som standard tilbudt med VP og det var en anbefaling fra båtprodusentene å velge VP, men jeg fikk også noen andre valg . Den første ble kjøp med VP (dårlig erfaring), nummer 2 med Yanmar og den siste med Cummins. Det ikke vært noen problemer med de to siste motorene og jeg har vært meget godt fornøyd.

Det er mange båter som blir levert med VP som standard fra båtprodusentene, men det finnes alternativer.

Dette er min erfaring og det finnes sikkert mange fornøyde VP-eiere.

Tja... kjøpte båt med VP D3 190 i fjor. Den var på verksted en tur i fjor da jeg ikke syntes jeg hadde tid til å feilsøke den selv, bytte av en trykkgiver til en vannvittig sum, dvs den båten skal ALDRI mer på Volvo-verksted. Nå holder jeg på med toppakningsbytte, gjør alt selv så vet jeg at det blir skikkelig gjort, selv om jeg egentlig ikke har tid. Toppakningen har vært mistenkt å lekke ørlite i flere år pga trykk i kjølesystemet, men dette har blitt tilbakevist av både merkeforhandler og lokalt VP-verksted. Reiv derfor av toppen, og joda. Toppen er nå slipt og gått over, hadde løftet seg rundt syl 3, der var det utblåsning. Heldigvis tror jeg blokka er ok, den er også i alu og et toppakningshavari kan fort gjøre at blokka også deformeres. I tillegg er det problemer med vippearmene i toppen, som kan føre til havari på kam og topp, mine ser ok ut. Tok en test av injektorene, viser seg at det sto montert en stk injektor av FEIL TYPE som leverer 10% mindre enn de andre! Har pratet med forrige eier og han har aldri byttet noen injektor, dvs denne har blitt satt inn på VP-verksted mens båten enda var i merkeforhandlers eie. Bytter registerREIM når alt likevel er demontert (slike motorer skal ha kjede!!!). Fant samtidig ut at jeg skulle sjekke turboen som er en Garrett med vridbare vanes i turbinhuset som har en tendens til å sette seg fast. Turboen ble visstnok renset på verksted da forrige eier eide båten, og jeg har sett feilmelding på denne én gang selv. Joda der sto det i sju stein, har plukket ned driten og renset alt, nå funker den. Motoren er fra 2007 og har gått 400 timer... Håper den holder bra videre med godt vedlikehold, er ikke imponert så langt.

Fordelen er at det finnes rimelige deler da motoren har basis til felles med bilmotor, og at den bruker lite diesel og er fin i bruk så lenge den holder i hop.

Når denne båten blir byttet ut så har jeg ikke som noe krav at det ikke skal være Volvo neste gang, men det skal IKKE være en helalu motor og konstruksjonen på motorentypen skal vurderes. En annen ting jeg har lært er IKKE Å STOLE PÅ VP-verksteder og organisasjon. Skrur man selv så er jo ikke dette noe problem, om man gir F i garanti. Garantien er vel lite verdt uansett når man må krangle om alt og ikke blir hørt.

Redigert av Ingvarjg (see edit history)

Kjære Vidar.

Alt kan ødelegges. Steyr kan også ødelegges og har hatt tabber (glødestift som faller ned i sylinder).Yanmar kan ødelegges og har tabber (6-LP hadde vel sitt sett oppimot garantiutvidelse etter rettsakstapet) og Volvo kan ødelegges og har tabber (KAD42 og deler av D-serien). Alt med ref til båtmotorer, ikke produsentnavn. Regel 2 har du ikke forstått. Regel 3 har du heller ikke skjønt, for det er ikke Volvo som bedriver service, det er frittstående verksteder med forskjellige navn og ansatte. Jeg har min erfaring fra her hvor jeg bor, og fått god og meget hyggelig hjelp av Vallø Motor og Vrengen Maritime. Noen andre her i distriktet bruker jeg ikke igjen. Mhp på 4 så skjønner jeg hva du mener. Fra det er nytt, så vet man lite. Men når motorene har vært på markedet en stund, så vet man f.eks på KAD42, at hyppige oljeskift reduserer muligheten for at skade skjer. Jeg har sålangt ikke vært heldig nok til å kunne kjøpe noe nytt :-)

Og ja, jeg har Volvo Penta selv. Og har hatt Mercruiser. Da jeg hadde Mercruiser hadde jeg en meget hyggelig mekaniker som sto på laaaangt utover det man kan forvente av et verksted, god erfaring der og. Trenger ikke å forsvare noe som helst :-) Men når noen spør, så svarte jeg. Fint at du er happy for din motor. Intet er bedre :-) Jeg er happy med mine.

Nå erre ut på bøljan den blå.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg har en MD21a som sies å ikke være blant de beste fra Volvo. Er opprinnelig en Peugeotmotor som bl.a sto i 504. Den har alu.topp. Jeg har hatt den i 5 år og ikke hatt problemer med den. Kun slitedeler som er byttet. 1 toppakning og olje/filterbytte hver 100 time. Den sviver fint og den svetter ikke engang :-)

Samme hos meg (riktignok b-utgaven), bortsett fra at jeg aldri har byttet toppakning. Jeg har hatt min i 21 år, motoren er 32 år. Tror nok rådet som "reddet" trådstarter har vært av det litt for generelle slaget, for å si det mildt...

(og for å være litt petimeter, motoren er riktignok en som har stått i Peugeout-modeller, men produsenten er en annen - Indenor. Brukt også av flere enn Peugeot og VP.)

Redigert av Ronald (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...