Jump to content

Volvo Penta MD32/erfaringer !


Stjernen !

Recommended Posts

Hei har vurdert kjøp av ny/brukt snekke leter etter noe i 26-30 fot med ac !

vurderer en båt nå men er litt skeptisk til motoren.

Er den som lekker olje og toppen krøller seg ?

Åssen er tilgangen til deler ?

Hørte nemlig att dette kunne være en vansklig motor igunn.

 

Hva mener dere/noen som har erfaringer med slike motorer,er de kresne !

 

legger med ett bilde av motor !

bilde



Er det noen spesielle motorer jeg bør styre unna ?

Ser det er mye perkins og yanmar der ute ....

Link to post
Share on other sites

Ja er en av de motorene med frynsete rykte. Har hatt en selv og ikke noe problem, men tror det var unntaket?

Riktig som de sies at det begynner nok å bli vanskelig med deler til de nå. Riktig som du har hørt at toppen hadde en tendens til å lage problemer etter en stund

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en Viking 28 med to sånne motorer på åtti-tallet og det må vel kunne sies er de verste motorene jeg noensinne har vært borti.

 

Å den dritten klarte du å selge til meg. :lol::lol::lol::giggle: . Mulig det ikke var av deg jeg kjøpte den, men jeg har eid en slik fra 73. Plastvindu. Lå på bøye.

 

Kan bekrefte at deler får du ikke tak i. Jeg kjøpte siste oljekjøler i 1999

Link to post
Share on other sites

Dette er definitivt en motor for de noe øvde brukere av motorer. Som alt annet her i verden, riktig bruk, riktig stell, så holder det utrolig lenge.

 

Men det er en årsak til at jeg har tre fire av denne motoren stående bakerst på lagret i GubbeKlubben, og jeg kommer ikke til å sette noen av dem i stand eller drift. De største svakhetene ligger i toppen, og eksosmanifoilen, så følger varmeveksler, og ferskvannspumpe. Kjøpe båt med slike i uten å ha kjørt motoren i en hel dag med belastning vil jeg på det sterkeste fraråde.

 

På den annen side, er motoren i ok stand, så er det jo en prispresser at det er en slik motor i båten, og da mener jeg for kjøperen. :)

Deletilgangen er enda relativt god, til tross for at folk sier annet, alt kan skaffes, dog er noen av delene som det er så lenge siden de ble produsert, at du må ta til takke med rekondisjonerte deler.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...