alidal Startet 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 7.Juni.2013 (redigert) Ja, ja. Det må jo være noen som har for lite å gjøre! Redigert 7.Juni.2013 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Organisasjonene for sjømenn, offiserer osv ville dette selv, så hva er det å mase om? Men det er kanskje noen som vil nekte næringen selv å bestemme? ------------ At noen gamlinger eller pratmakere mener noe annet er ikke noe å henge seg opp i. Kan ikke gjøre alle fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Hva skal vi gjøre med for eksempel fylkesmannen da? Fylkesarbeidstaker? Hvorfor endre på ett ord som sitter som støpt når man heller kune lagt til ett ord hvis dette med kjønn er så viktig, sjødame Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Utrolig tullete.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
tor_ef Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Så lenge det er Sjømanns-, maskinist- og Sjøoffiserforbundet som ønsket endringen er det vel greit? Men jeg synes det nye navnet har en usedvanlig dårlig klang. Kunne de ikke funnet på noe bedre.. ? Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Organisasjonene for sjømenn, offiserer osv ville dette selv, så hva er det å mase om? Ville vi? ingen har spurt meg ihvertfall Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 (redigert) Fjasete artikkel. Nå fortjener vel endringen av Sjømannsloven å bli kommentert av andre enn Andhøy og Michelet. Det er jo noen tusen menn og kvinner i Norge som faktisk har sjøen som arbeidsplass. Har ikke sett at noen medier har spurt dem. Her er en mer saklig orientering. http://www.jus.uio.no/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/2012/skipsarbeiderloven.html Selv startet jeg karrieren med opplæringsbok som Skipsmekaniker. Der skulle man utdannes til å gjøre "alt", og ingen skjønte egentlig hva betegnelsen helt innebar når man kikket i den boka. Man skulle både ta tamper og gå vakter i maskinen. Etterhvert forstod næringa og utdanningsinstitusjonene at de som ønsker å gå maskinveien gjør det av en grunn. på samme måte som at det er en grunn til at andre ønsker en jobb på dekk/brua. Er derfor glad for at de la om og at sønnen min fikk ta fagbrev som Motormann og snart er ferdig med Maskinistskolen. Redigert 7.Juni.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Det blir nok litt feil å si styrmann da det nesten bestandig er kvinnene som har styringen. Sitér dette innlegget Link to post
Commodus Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Det er utrolig provoserende at dei skal forandre navn på ting! hva er det for slags tull?!! Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Vel, at betegnelsen "gravid sjømann" kan virke litt rart for enkelt er jo en grunn. Syndes likevel det blir litt pussig når det Norske Sjøarbeidstakerkoret stemmer i: Den norske sjøarbeidstaker eret gjennombarket folkeferd;/: - hvor fartøy flyte kan,der er han de førstemann, :/På tokt og hjemme her,ved sund og skjær og fiskevær/: hanDe har sin Gud i sinnog setter livet inn :/ Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lundeshipping Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Så nå må igrunn alt endre navn da eller...? Sjømannsforbundet, lovverket Sjømannsloven etc...? Alt de skal bruke tid og krefter på Sitér dette innlegget Kan det fikses? Klart det kan :) Det er forskjell på båtfolk, og folk i båt... Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Det hele skriver seg nettopp fra at Sjømannsloven er endret. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 (redigert) I forbindelse med feil på påhengsmotorer så er ofte dødmansknappen nevnt , for å komme kvinnebevegelsen litt i møte så foreslår jeg at dødmansknappen heretter kalles kvinnedøden,eller kvinnedødknappen. Redigert 7.Juni.2013 av fiskebaat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Oj-oj... Må eg døype ho om til "Skipsarbeidstakerbruda" no då? Sitér dette innlegget Link to post
snekko880 Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Dødmanns knapp = corpus terminal knapp... Før gikk gjerne en båt ned med pikk og pakk, nå bør den vel helst gå ned med mann og mus? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Endringen gjøres for å fremme godt skipsarbeidstakerskap. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Flere her som sikkert lengter tilbake til koldtjomfru, tante og frøken også ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 I Sverige er de blitt helt sprø når det gjelder det kjønnsnøytrale. Der jobbes det aktivt og seriøst med å forandre han och hon til bare hen. Jaja, vi kommer vel etter der også! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Hva hvis en dame går gjennom ett mannhull, blir det da ett damehull? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Jeg gleder meg spesiellt til sysselarbeidstakeren. Eller kanskje styrarbeidstakeren? Snakker vi om en arbeidsøker og et styremedlem? Eller sysselmannen og styrmannen? Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Sysselarbeidstaker, Stortingsarbeidstaker, fylkesarbeidstaker, styrarbeidstaker, varaarbeidstaker. Hva med jordmor? Jordarbeidstaker? Sludder, fra ende til annen! Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Da blir det vel hetende "Skipsarbeiderkirka". Slutt med sjömannskirka Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 (redigert) Sjømannskirka av i dag kan du kalle hva du vil. Turistkirka, Backpackerkirka eller Feriekirka. Første Sjømannskirka jeg besøkte var i Antwerpen tidlig på 80-tallet. Da vi kom satt det en sjømann der (han var den siste norske uteseileren påsto presten). Resten var norske langtransportsjåfører. Nå er vel de også flagga ut og borte. Kan jo forklare dette med uteseiler før noen begynner å krangle på at de har en kjenning som seiler i utenriksfart den dag i dag. Begrepet uteseiler ble brukt om nordmenn som ikke kom hjem. De hoppa av i ei havn og mønstra på en ny båt når behovet for penger og/eller å komme seg bort dukka opp igjen. Årsakene til å leve på denne måten var nesten like mange som antall uteseilere, men mange av dem var krigsseilere som ikke syntes Norge var mye å trakte etter lengre. Redigert 7.Juni.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 (redigert) Jungmann Janson snur seg i graven ! Kvinnfolk som styrm.... - eller hva de nå skal hete... forhåpentligvis har de ett godt håndlag med joystikken Geir Redigert 7.Juni.2013 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Sande (exSkjælø) Svart 7.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2013 Ville vi? ingen har spurt meg ihvertfall Ikke meg heller. Jeg jobber for tiden på land og er da, per i dag, ikke arbeidstaker på skip etter mitt begrep. Hva kalles vi når vi jobber på land da? Regner meg uansett fortsatt som både sjømann og styrmann, så får de kalle det hva de vil de som styrer på med navneforvirring. Sitér dette innlegget Sandefjords hjemmeside Mvh Lena Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.