Jump to content

Nå heter det ikke lenger «sjømann», men «skipsarbeidstaker»

alidal

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Organisasjonene for sjømenn, offiserer osv ville dette selv, så hva er det å mase om?

Men det er kanskje noen som vil nekte næringen selv å bestemme?

------------

At noen gamlinger eller pratmakere mener noe annet er ikke noe å henge seg opp i. Kan ikke gjøre alle fornøyd.

Fjasete artikkel.

Nå fortjener vel endringen av Sjømannsloven å bli kommentert av andre enn Andhøy og Michelet.

Det er jo noen tusen menn og kvinner i Norge som faktisk har sjøen som arbeidsplass. Har ikke sett at noen medier har spurt dem.

Her er en mer saklig orientering.

http://www.jus.uio.no/nifs/om/aktuelt/aktuelle-saker/2012/skipsarbeiderloven.html

Selv startet jeg karrieren med opplæringsbok som Skipsmekaniker. Der skulle man utdannes til å gjøre "alt", og ingen skjønte egentlig hva betegnelsen helt innebar når man kikket i den boka. Man skulle både ta tamper og gå vakter i maskinen.

Etterhvert forstod næringa og utdanningsinstitusjonene at de som ønsker å gå maskinveien gjør det av en grunn. på samme måte som at det er en grunn til at andre ønsker en jobb på dekk/brua.

Er derfor glad for at de la om og at sønnen min fikk ta fagbrev som Motormann og snart er ferdig med Maskinistskolen.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Vel, at betegnelsen "gravid sjømann" kan virke litt rart for enkelt er jo en grunn.

Syndes likevel det blir litt pussig når det Norske Sjøarbeidstakerkoret stemmer i:

Den norske sjøarbeidstaker er
et gjennombarket folkeferd;
/: - hvor fartøy flyte kan,
der er han de førstemann, :/
På tokt og hjemme her,
ved sund og skjær og fiskevær
/: hanDe har sin Gud i sinn
og setter livet inn :/

Sjømannskirka av i dag kan du kalle hva du vil. Turistkirka, Backpackerkirka eller Feriekirka.

Første Sjømannskirka jeg besøkte var i Antwerpen tidlig på 80-tallet. Da vi kom satt det en sjømann der (han var den siste norske uteseileren påsto presten). Resten var norske langtransportsjåfører. Nå er vel de også flagga ut og borte.

Kan jo forklare dette med uteseiler før noen begynner å krangle på at de har en kjenning som seiler i utenriksfart den dag i dag.

Begrepet uteseiler ble brukt om nordmenn som ikke kom hjem. De hoppa av i ei havn og mønstra på en ny båt når behovet for penger og/eller å komme seg bort dukka opp igjen.

Årsakene til å leve på denne måten var nesten like mange som antall uteseilere, men mange av dem var krigsseilere som ikke syntes Norge var mye å trakte etter lengre.

Redigert av Folk I Båt (see edit history)

Ville vi? ingen har spurt meg ihvertfall

Ikke meg heller.

Jeg jobber for tiden på land og er da, per i dag, ikke arbeidstaker på skip etter mitt begrep. Hva kalles vi når vi jobber på land da? Regner meg uansett fortsatt som både sjømann og styrmann, så får de kalle det hva de vil de som styrer på med navneforvirring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...