Jump to content

AD41B, får ikke opp turtall


Jori

Recommended Posts

Hei Båtvenner,

nå trenger jeg litt input. Skulle i dag for første gang denne sesongen ta båten opp i plan, og oppdager at den ene motoren kun drar opp til 2000 RPM, etter det skjer det ikke noe.Øker gasspådrag, men den forblir på samme turtall. Frem til dette turtallet fungerer den perfekt. Varme på 80-85 grader, oljetrykk på 60 PSI, summer og går helt fint. På tomgang/fri ruser jeg den fint opp i 3500 RPM

Det som er gjort på begge motorene:

- Byttet olje + filter

- Byttet dieselfilteret på motor (fin filter) men ikke filteret på tilførsel (grovfilter)

- Byttet i fjor luftfilter og pustefilter, motorer kun gått 70 timer etter dette.

 

Kan det tenkes at jeg får for lite diesel, at grovfilteret kan ha tettet seg så det ikke klarer å suge til seg mer drivstoff?

Motor nr. 2 ter seg helt fint.

 

Takknemlig for kloke råd her.

Link to post
Share on other sites

For lite diesel kan gi disse symptomene. Bytt grovfilter og blås gjerne luft motsatt vei inn i sugerøret i tanken for å få ut evnt rusk om delvis tetter for.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Min ene turbo hadde satt seg iløpet av vinteren. Sto i 7stein. Fikk 2500 rpm omtrent. Byttet og den ble OK igjen.

Jeg skal bytte den andre turboen (på den andre motoren) til onsdagen (tror den gir litt lavt trykk+at jeg manlger 200 rpm på toppen) Jeg kommer ti å lage en HOW-To på å bytte turbo på Kad32. Din er nogenlunde lik din motor, så da kan du bytte selv hvis det trengs :-) Jeg kommer til å lage en HOW-TO for å lage turbotrykksmåler også.

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Min ene turbo hadde satt seg iløpet av vinteren. Sto i 7stein. Fikk 2500 rpm omtrent. Byttet og den ble OK igjen.

Jeg skal bytte den andre turboen (på den andre motoren) til onsdagen (tror den gir litt lavt trykk+at jeg manlger 200 rpm på toppen) Jeg kommer ti å lage en HOW-To på å bytte turbo på Kad32. Din er nogenlunde lik din motor, så da kan du bytte selv hvis det trengs :-) Jeg kommer til å lage en HOW-TO for å lage turbotrykksmåler også.

 

mvh

Bavaria32sport

Skal jeg følge med stor interesse.

Snart tid får å dukke ned i motorrommet en tur. Kjenne på turboen, så får vi se

Link to post
Share on other sites

Da var pustefilter tatt av, luftfilter demontert, og jammen satt ikke turbinen fast, akkurat som Prolimit og Bavaria32 var innom. Jeg har får løs turbinen, men er det noen som har tips til en god renseveske? Regner med at det er sot og avleiringer som gjør at det setter seg så.

 

Takk til Prolimit og Bavaria 32.

Link to post
Share on other sites

Hvis turboen har satt seg, er det vel noe galt med den? Den spinner ufattelig fort rundt (20.000 rpm +) så det skal lite til før ting ikke blir som det burde være :-)

Skal se om jeg ikke får mekket en HOWTO på turbotrykksmåler snart..

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Turboen setter seg gjerne ifb med opplag. Ofte står motorene 7-9 måneder uten og bli brukt. Dette kan føre til problemer.

Om turboen sviver greit nå og du får turtallet så er alt greit, men får du ikke turtallet du skal ha & mye røyk og oljeforbruk så er det på tide med en bytteturbo/ovehaling.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...