Jori Startet 7.Juni.2013 Del på Facebook Startet 7.Juni.2013 Hei Båtvenner, nå trenger jeg litt input. Skulle i dag for første gang denne sesongen ta båten opp i plan, og oppdager at den ene motoren kun drar opp til 2000 RPM, etter det skjer det ikke noe.Øker gasspådrag, men den forblir på samme turtall. Frem til dette turtallet fungerer den perfekt. Varme på 80-85 grader, oljetrykk på 60 PSI, summer og går helt fint. På tomgang/fri ruser jeg den fint opp i 3500 RPM Det som er gjort på begge motorene: - Byttet olje + filter - Byttet dieselfilteret på motor (fin filter) men ikke filteret på tilførsel (grovfilter) - Byttet i fjor luftfilter og pustefilter, motorer kun gått 70 timer etter dette. Kan det tenkes at jeg får for lite diesel, at grovfilteret kan ha tettet seg så det ikke klarer å suge til seg mer drivstoff? Motor nr. 2 ter seg helt fint. Takknemlig for kloke råd her. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 For lite diesel kan gi disse symptomene. Bytt grovfilter og blås gjerne luft motsatt vei inn i sugerøret i tanken for å få ut evnt rusk om delvis tetter for. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Windy37GM Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Har du målt turbotrykk? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Jori Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Nei ikke målt turbotrykket. Motor fungerte suverent i fjor, så veldig overrasket over at dette skjer nå. Står seg sunn ila vinter? (Blir brukt for lite båtmotorer) Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 7.Juni.2013 Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Ta av luftfilteret og forsøk å snurre på turboen. Hender at de setter seg fast, deretter ville jeg sjekket fødepumpa. Sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Jori Svart 7.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juni.2013 Skal prøves i morgen Sverre, takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Min ene turbo hadde satt seg iløpet av vinteren. Sto i 7stein. Fikk 2500 rpm omtrent. Byttet og den ble OK igjen. Jeg skal bytte den andre turboen (på den andre motoren) til onsdagen (tror den gir litt lavt trykk+at jeg manlger 200 rpm på toppen) Jeg kommer ti å lage en HOW-To på å bytte turbo på Kad32. Din er nogenlunde lik din motor, så da kan du bytte selv hvis det trengs :-) Jeg kommer til å lage en HOW-TO for å lage turbotrykksmåler også. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Higre Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Hvor er det enklest å måle turbo trykk på en 41 b og hva bør det være ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 8.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Min ene turbo hadde satt seg iløpet av vinteren. Sto i 7stein. Fikk 2500 rpm omtrent. Byttet og den ble OK igjen. Jeg skal bytte den andre turboen (på den andre motoren) til onsdagen (tror den gir litt lavt trykk+at jeg manlger 200 rpm på toppen) Jeg kommer ti å lage en HOW-To på å bytte turbo på Kad32. Din er nogenlunde lik din motor, så da kan du bytte selv hvis det trengs :-) Jeg kommer til å lage en HOW-TO for å lage turbotrykksmåler også. mvh Bavaria32sport Skal jeg følge med stor interesse. Snart tid får å dukke ned i motorrommet en tur. Kjenne på turboen, så får vi se Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Hvor er det enklest å måle turbo trykk på en 41 b og hva bør det være ? Det skal vær en eller flere plugger på innsugsmanifold. Skru ut en og sett inn eit manometer Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 turbotrykk generelt er fra 0.2-1.5 bars området - så å finne et manometer som ikke viser 0-50 er kjekt. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Bruk eit 0-5 bars manometer Sitér dette innlegget Link to post
Higre Svart 8.Juni.2013 Del på Facebook Svart 8.Juni.2013 Hva trykk bør det være ved eks 3200 omdr ? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juni.2013 Da var pustefilter tatt av, luftfilter demontert, og jammen satt ikke turbinen fast, akkurat som Prolimit og Bavaria32 var innom. Jeg har får løs turbinen, men er det noen som har tips til en god renseveske? Regner med at det er sot og avleiringer som gjør at det setter seg så. Takk til Prolimit og Bavaria 32. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Da har jeg renset turboen med QMI sin turborens. Vi får se hvordan det ter seg utover sesongen. Kjøpte en boks til for den andre turboen, men tok overraskende lang tid, så ble med en motor i kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Hvis turboen har satt seg, er det vel noe galt med den? Den spinner ufattelig fort rundt (20.000 rpm +) så det skal lite til før ting ikke blir som det burde være :-) Skal se om jeg ikke får mekket en HOWTO på turbotrykksmåler snart.. mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
hanto1 Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Turboen setter seg gjerne ifb med opplag. Ofte står motorene 7-9 måneder uten og bli brukt. Dette kan føre til problemer. Om turboen sviver greit nå og du får turtallet så er alt greit, men får du ikke turtallet du skal ha & mye røyk og oljeforbruk så er det på tide med en bytteturbo/ovehaling. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 MIn satte seg også. Vi klarte ikke å få den til å snurre fint, det lugget og var ugrei :-) bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.