Jump to content

Simrad nns8 viser ikke dybde


MR Swe

Recommended Posts

Dette er det som skjer:

 

bilde

 

Etter at loddet har sendt, så står fremdeles bunnen i båten og svinger. Det gjør at den ikke kan motta noe før svingningen har dødt ut.

 

 

Samme lodd, samme svinger, samme tid, men svingeren montert utvendig, løftet 10 cm. ut fra skroget på et blister.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Tag et billede af skærmen med a-scope på og post det her. Viser det samme struktur som Mulligans billede er der jo noget der tyder på at han har ret. Desuden er kan giveren jo godt være god mens monteringen er dårlig. Har loddet overhovede nogensinde t virket eller er fejlen kommet til senere?

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at det står "manual" oppe i skjermen til venstre. Kan det være at den står på 10 mtr range?

Jeg kan ihvertfall stille enten auto eller en fast dybde i skjermen?

Ville trodd det skulle stått auto hvis den skulle ha autorange på dybdevisning.

Link to post
Share on other sites

kan ikke tru at en airmar givare til 1500 bare er tull...

Svingeren er sikkert OK, men montering inni båten er tull.

Chirpet fra loddet når det sender varer ca. et halvt mS. Etter det slår loddet over på mottak og TVG (Time Variable Gain) begynner å øke forsterkningen.

Med svingeren inni båten er det bunnen som er sendeflate. Denne har ikke samme demping som transduceren, den står fremdeles og svinger når loddet har slått over til mottak. Derfor drukner korte dybder i støy.

1500 NOK er ikke en spesiellt dyr transducer. Den jeg bruker på bildene er den billigste plastsvingeren fra Furuno. Koster ca. det samme.

 

 

 

Kan det være at den står på 10 mtr range?

Det ene loddet står på 5 m. range, det andre på 10. Fordi støyen strakk seg over mer enn 5 m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...