Jump to content

Kruger Boats 14 fots skjærgårdsjeep pløyer sjøen med baugen


Knubjohos

Recommended Posts

konkav du mener?

 

Mange båter er laget siik at de skal plane lett, og da lages bunnen konkav den siste biten.

Det er ikke mye du kan gjøre for å unngå at de går på nesa da... jo fortere det går desto verre blir det.

Legg en rettholt under bunnnen å sjekk hvordan den ser ut.

Link to post
Share on other sites

trimplan . Burde være unødvendig på en ny båt, men overplaner den med motoren tiltet opp er det vel en løsning.......

Skjønner ikke hvordan trimplan skal hjelpe her i forhold til å løfte baugen opp. Er nok bare uttrimmingen på motoren som avhjelper dette. Ser heller ikke hva behovet for trimplan har å si om båten er ny eller gammel. Kanskje å senke kavitasjonsplaten litt under bunnen vil hjelpe da du da får trimmet ut uten at motoren spinner og får løftet baugen mere

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor finnes da hullene??

Kjører ofte på nest siste og til tider siste hull også jeg når jeg vil ha ekstra løft....

 

Propellene kan også cuppes litt... det gir litt mer feste ytterst på bladet og resulterer i løft.

Finn en hammer og bank til propellen, bruk hengerfeste-kula som ambolt.

Link to post
Share on other sites

kan være bildene lyver litt, men for meg ser det ut til at skroget har en ganske markant "hook" den siste halvmeteren - Chinen (slaget) er vinklet nedover og vil gi bra med løft i hekken..

(Ellers kan slike problemer oppstå om en båt står lenge på land, med for dårlig oppstøtting, eller prga støpefeil....)

 

Tror ikke jeg ville tatt fatt på cupping av propell om man ikke har prøvd litt propellretting/reparasjon fra før. Ellers enig med jetling, hullene er til for å brukes, og båter er skapt forskjellig mtp bunn og vinkel på akterspeil. Noen må feks stå i innerste hakk for i hele tatt klare å plane

 

Vi hadde en GH14 i mange år, den er litt konkav for å plane lettere. Noe som gjør at de går på nesa når farta nærmer seg 25 knop. Vår ble enda værre av at faren min hadde bygd dekk/vindskjerm samt flytta fram styreposisjon. Ble senere montert 40hk på denne. Med nedskjært speil, ballast bak + passe tilt så gikk den greit i vannet unntatt på toppfart. Men heftig aks og kjekk å dra vannski med.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Og kavitasjonsplaten er plan med bunnen +-?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte om ett tilfelle fra en selvbygget båt.

Her var skroget så svakt at båten ble innhul når den kjørte i sjøen.

Dette førte da til at den ikke plante som den skulle.

"Problemet"ble til min forskrekkelse løst med å skumfylle dobbelbunnen i båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...