Jump to content

BMC captain motor, giret havarerte


framover

Recommended Posts

Hei, jeg er helt fersk med en 1980 modell Fram 690 snekke med en BMC captain motor. Har nettopp hatt en nydelig heldagstur med familie som ble satt av på gjestebrygge. Da vi skulle putre ut for å campe sluttet reversen å reagere. Motoren hørtes fin ut, men giren ville ikke skifte til fremover eller bakover.

Heldigvis lå vi da og driftet rett utenfor båtforeningens kaianlegg og en hyggelig medlem fant oss og slepte oss inn til vår plass.

Da fikk jeg undersøkt om det var girkabel som hadde røket, men den responderte hele veien til girkassen. Er det noen som har forslag til hva jeg skal undersøke?

Har forsøkt å finne forum om mitt problem, men fant det ikke, derfor spør jeg.

Link to post
Share on other sites

Oj, dette var ikke kjekt!

Men jeg og ville ha begynt med det enkleste først og som du har blitt tipset om over her. Prøv og å koble fra splinten på wiren nede på gearet og beveg armen den er feste i for hånd mens motoren går. Se at du har full vandring på "armen" eventuell om "armen" beveger seg lengre nå når wiren ikke stopper den..

Pass på føtter og klær så ikke noe kommer borti aksling/flens som roterer.

Ellers ville jeg og ha sjekket hvilke olje som er på gearet. Har det vært utført oljeskift nylig? Er det brukt riktig type olje mot spesifikasjonene?

Ta noen bilder av gearet så blir det lettere for oss å hjelpe når vi vet hvilke type det er snakk om. Står normalt og et lite skilt på gearet med navn og type hvis det da ikke er falt av.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei Gudrun. jeg svarte i sted med bilder, men tror ikke det kom inn her fra mobilen. Splinten til armen er skridd sammen med maling på, det kommer jeg ikke gjennom med utstyr jeg har for hånden. Men det ser ut som veksleren går hele veien.

Girolje derimot ser det ut til at den ikke har fått på en stund. Peilepinnen var tom, og jeg fyllte nå opp med en Gearway ps-45 75w-90, ikke helt etter spesifikasjonene som var Esso Extra 20w/30 som ikke var å oppdrive i dag.

Kjedelig å oppleve etter tredje turen med snekken. Men vi gir ikke opp og vil finne ut av det. Har dere linker til verkstedsmanualer for motor og gear?

Legger også ved bilder her.

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :-)

Takk for innspill, har prøvd etter jeg fyllte på olje, fremdeles ingen respons, fikk meg dykkermaske og fant propellen på sin plass, uten rotering. Når jeg startet motoren igjen kom det litt hyling når turtallet gikk litt opp, men det hørtes ut som reimen til dynamoen.

Mange takk for innspill. Er det noen som har link til fullt service/reperasjons manual for motoren? Jeg har en gammel kopi fra FM-BMC Captain med litt for dårlige bilder for meg.

Link to post
Share on other sites

Tapp av den oljen du har og vent til alt har rent ut. Den gearoljen er jo nesten seig som graut.

Prøv så med oljen som mah anbefaler: Vanlig mineral 15-40 og se om det er noe forskjell.

Men som sagt du må prøve å finne ut hva gearet heter.

Bilder her kan hjelpe oss.Ellers blir det bare prøv og feil.

Link to post
Share on other sites

Hvilket gear er det du har? Navn eller bilde, eventuelt beskrivelse hadde hjulpet....

Jeg har f.eks. BMC 1500 med Paragon-gir og har hatt trøbbel med reversen for en tid siden.... mye styr med å få fikset det, men det virker nå! :)

 

https://baatplassen.no/i/topic/28801-bmcleylandthornycroft-engelske-motorer-generelt/

Redigert av osa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gudrun : Tapp av den oljen du har og vent til alt har rent ut. Den gearoljen er jo nesten seig som graut.

Det der har vi vel snakket om før :smiley:. Girolje W 75-90 er ikke stort tykkere enn 15-40 motorolje. For alt jeg vet er den kanskje til og med tynnere enn 15-40 motorolje. Om det er rett olje til giret vi ennå ikke vet navnet på er en annen ting, men den lille forskjellen på viskositet er nok ikke det som gjør at giret ikke virker.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, her har båten blitt nedvasket og alt jordslag fra forrige eier er vekk. Jeg har forsøkt å legge ut bilde med mobiltlf. Får det ikke til. Skal legge til fra PC når jeg er hjemme. Tusen millioner takk for hjelp.

 

bilde

et litt dårlig bilde av motoren.

 

bilde

Forsøk på å ta bilde av girkasse med lommelykt

Link to post
Share on other sites

 

Skift olje så snart som mulig, og prøv igjen. La motoren gå en stund med gearet inn- og utkoplet, og se om du får noen reaksjon. Oljepumpen sitter som en klump til venstre for utgående aksling på gearet, men det kan like godt være en ventil som henger. Men ikke begynn å skru på dette selv om du ikke har veldig god kunnskap om hydrauliske gear, dette er ømtålelige saker som lett blir ødelagt av ukyndige hender...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hegra, Det kan du har helt rett i, for trykket øker med rusing av motoren i fri. Og takk for linker M/S Bastard, gleder meg til å lære mer av hvordan dette henger sammen. Og Jan123, vi oppdaget med den forrige eier at det ikke var noe olje å finne i gearboksen, (var bare på tredje tur med snekken). Fyllte da opp med eneste tilgjengelige gearolje fra søndagsåpen bensinsrasjon.

Link to post
Share on other sites

Høres ikke urimelig ut. Følg med på peilepinnen for sikkerhets skyld.

 

Siden du må få vasket ut gearoljen kan et par kjappe oljeskift være lurt. Men få det først og fremst til å gå med riktig olje, så tapper du det igjen og fyller på ny. Minner meg forresten på at jeg må sjekke oljen på mitt PRM gear, det lekker ørlite så det minker vel litt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...