framover Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Nå har jeg skiftet til riktig olje Mineral 15w-40 diesel, fra Biltema, og fått nivået riktig på peilepinn. Har latt motoren gå, både i fri og i gir. Dessverre ingen girskifte fortsatt. Jeg hører ingen reaksjon fra gir, som om den ikke slår over i det hele tatt. Har dere anbefalinge til hvor jeg skal søke deretter etter feil? Se der! Giret slår inn, men akslingen til propellen går ikke rundt. her snurrer aksling til gear rundt. her er den i fri. om dere ser nøye ser det ut til at akslingen har blitt dratt ut når jeg gikk i revers, at den har vært festet for løst. Tror dere jeg kan banke det inn igjen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Geir Hel Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Ingenting i veien med giren. Du må trekke akslingen inn igjen å teite brako boltene. Den slurer bare på akslingen nå ser det ut som Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Ofte er det en splint som ser ut som en firkant kloss som det er spor til i akslingen og den runde dingsen den sitter i, den som går rundt hos deg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Rainbow Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 (redigert) Er dette et type "kon-gir"? I tilfelle kan det jo hende at konen trenger å "raspes" opp.. Altså at den ikke låser lenger fordi den er slitt for glatt. Postet før jeg så de bildene.. Redigert 11.Juni.2013 av S/Y Rainbow (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post Share on other sites More sharing options...
framover Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Har finstudert akslingen og ser den har spor intakt og at sporåpningen ser uskadet ut også. Utfordringen er at jeg ikke klarer å vri akslingen rundt. Antar propellen har låst seg i ror eller annet. Må nok på med dykkermasken igjen for å vei på propellen derfra. For å vri propellen og akslingen løs :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Oystein Ny Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Når jeg zomet inn på bilde ditt så ser man tydelig at akslingen skulle vært ca 10 cm lenger inn i den dingsen som går rundt, man ser også merke etter umbrako bolten. Er nok derfor propell stopper i ror. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Jeg har stående en komplett 36 HK bmc, med hydraulisk gir og egen oljetrykksmåler på gearkassen. Billig til til salgs om du er interressert:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
framover Svart 11.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Hei Rover, og takk som byr. Men i denne omgangen ser det ut som at både motor og gir er i orden. Lettet over å finne problemet. Må vente med dykkerturen i denne omgang. Men føler jeg er ganske nære målet. Oi, var det landskamp på radioen.... Takk for alle gode innspill folkebs, dere er imponerende, og der scoret Braathen :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
rover Svart 11.Juni.2013 Del på Facebook Svart 11.Juni.2013 Supert! Ingenting er bedre:-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
framover Svart 12.Juni.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2013 Da var aksling og gear festet sammen igjen og båten går både frem og tilbake. Sommerlykke. Takk for gode forslag og hjelp alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.