Jump to content

Hvordan forebygge skader ved tau i propell?


sveini 95

Recommended Posts

Hei

 

Som emnetittelen sier. Lurer jeg på om det finnes måter og forebygge skader når en får tau i propellen. Selvfølgelig er jo det beste og ikke får tau i propellen.

Jeg var nå så uheldig og få tau i propellen. Den rev av motorfestene og dro motor og aksling 10- 20 cm bakover. Heldig vis ser det ikke ut til og være skader i skrog osv. bare motorfestene som må byttes. Det er jo ikke store reprasjonen men jeg kunne gjærne vært uten.

 

Finnes det noe slure gir oppleg som gir etter når propellen gir etter?

 

 

 

 

Hilsen

 

Svein Magne

Link to post
Share on other sites

"Bare motorfestene". Spør gjerne veiven om hvordan den føler seg etter bråstoppen.

Den føler seg utmerket. Jeg merket at alle fire festene var av etter en kort prøvetur. Men alt ser bra ut. Så antar det ikke er noe mer skader... ( håper jeg.... )
Link to post
Share on other sites

Noen som har testet ut rope cutter/kniver ? fungerer disse systeme godt nok ?

Hei

 

Jeg har ved flere anledninger vært nede med både kniv og sag og kuttet bort tau rundt aksel/propell på båter

Som har vært utstyrt med " rope cutter" så hvor gode disse faktisk er kan jo sikkert diskuteres.

 

Men vil nok tro at de er bedre å ha en ikke noe i det hele tatt, under de rette forutsetningene så har de nok sin misjon. Er jo relativt kraftige og skarpe saker dette her, hvertfall dem som er på litt større båter.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Så en fiffig løsning på en seilbåt i stål her i helga. Den hadde tre "haifinner" foran propellen som ledet vekk eventuelle tau. Finnene stakk ut på siden hver side og under "stilken" der akslingen kommer ut. De stakk gjerne en 15-20cm utforbi propellen og var vinklet bakover slik at de delvis beskyttet propellen sett fra siden. Var såpass skrå og jevne at eventuelle tau skal skli forbi propellen. Ganske tynne og skarpe i forkant, vil tro motstanden er minimal. Eieren var ikke tilstede, men også andre som så løsningen mente på at den kan virke som et godt alternativ til taukutter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...