Jump to content

perkins gir ATF slår ikke inn/ulyder !


Stjernen !

Recommended Posts

Hei jeg driver og fikser litt på perkins motor !

Giret hogde litt når man satt den i gir,så ble overhalt av en likal kar !

Men nå har jeg fått jobben med og se om jeg kan fikse det !

I giret har det alltid vært motorolje hørte jeg,men han som har overhalt den har byttet til noe halv/hel syntetiske greier !

 

Så Giret hogger like mye som før ?Noen ganger går den ikke i gir bakover bare gass,så kan den hogge inn pluselig,dette også på tomgang !

Jeg prøvde og ta av girvaieren og gire med hånden men ble ulyder da også mest fra fri og til revers,men begge veier er det noe feil.

Uansett hvor fort jeg setter den den i gir med hånden så blir det en slags ulyd,virker som det skraper i tannhjul før den slår inn.

Men når inn koplet er alt bra.

Lameller og alt skal være byttet under overhaling ble jeg fortalt.

Det står jo på gir kassen att den skal ha ATF oje,kan man ikke bruke vanlig motorolje ?

Hva står egentlig ATF for ?

Det virker som det er litt slakk i girarmen.

Så blir nesten som den ikke rekker gå i gir før gassen tar,men så hogger den inn.

Men den er jo slik om jeg girer med hånden også,skrapelyd når den går i gir på ca 500-1000 rpm.

Motoren er vel 116 hk vel.Fra tidlig 80 tallet regner jeg med.

Det er bare en spak for både gir og gass !

 

Noen som har noen ider til hva som kan være feil ??



Hmm hvor ble av innlegget ! kom ikke på som ny post ??



Når jeg har armen på giret i revers el forover så er ingen ulyder når det først har slått inn,men sliter litt med og slå inn !

Redigert av Dioden ! (see edit history)
Link to post

Tar gjerne imot den listen !

Jeg har manualen men sikkert bedre og følge listen din.

Rart giret var jo sånn før og etter overhaling, det var jo derfor det ble overhalt.

Tror det er mye rart på noen verksteder,og detta var dey vel en som gjorde på fritiden.

Men lammeller og alt skal være byttet !

Og en ting til hvorfor ble giret sånn egentlig,har jo vært bra i mange år !! Så ting må jo vært korrekt satt sammen.

 

Tar gjerne imot en liste step by step,så går jeg over kassa !

Link to post
  • 6 år senere...

Hei folkens! Det som er så kjedelig med sånn trådutvikling på et sånt forum er at løsningen på problemet ikke blir publisert. Trådstarter får kanskje svaret, men andre som søker etter en løsning på samme problem sitter der igjen med null svar. Jeg kom tilfeldigvis over denne tråden da jeg søkte på Hurth gear perkins 4.108, og jeg og har de samme symptomene. Giret fungerer utmerket forover, men skal jeg bakke så er det ikke alltid det slår inn samt at den kan bli litt brutalt inngrep. Går propellen rundt pga at jeg siger forover, så slår det inn. Er det en justeringssak? Jeg har skiftet olje på giret, hadde på ATF olje, men jeg husker ikke hvilket merke. Dette er endel år siden da båten har vært lite brukt pluss at den har stått på land i to år nå.

Redigert av Wisswass (see edit history)
Link to post

Riktig oljenivå på kassa? Er oljen blank og fin? 

 

Start med å sjekke justering av girvire så du er sikker på at selve kassa faktisk står helt i gir når spaken står i gir. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...