Jump to content

Teutning av tresjekte, filadelfia-fett og vanning av innsiden.

Odd Arne Roll

Recommended Posts

Har følgende noe for seg før jeg setter ut en gammel tresjekte som har tørket på lamd i to år?

Smøre filadelfia fett inni båten under vannlinjen?

Fylle båten med vann fra innsiden i et par dager før sjøsetting?

Har allerede smørt asfaltstoff i sprekkene og antenne under vannlinjen på utsiden før bunnstoffet ble påsmurt.

En ting til, det er en glipe mellom bunnstokken og "trekandede bordet" akterut som er mellom bunnstokken og propellen. Burde jeg kjøre inn vannbestsndig lim her, prøve å sku dem sammen med lange treskruer, og/eller fylle sprekken med asfaltstoff? (Eller andre forslag?)

Du må ikke fylle båten med vann da det an ødelegge mere en det gagner. Fettet må legges på utsiden hvis ikke presses det bare inn. Regner ed det du kaller for asfaltstoff er farm eller lignende og at dette er et stoff som ikke blir hardt slik at det hindrer bordene å trutne. Er det det ville jeg ha skrapt dette bort før sjøsetting da det da gjør mere skade og du vil oppleve en båt som alldri blir tett. Var båten tett for 2 år siden vil margarin på utsiden være godt nok. Det er og viktig at du ikke starter motoren før båten har fått tid til å trutne 3-5 dager

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Syrefaste treskruer, ala franske eller lignende kan absolutt hjelpe på bordgangene.

Ellers så er gamlemetoden med stry og eller bommullsgarn og tjære et mer varig tettemåte.. Spekkene vil forsvinne med trutning.

Hempel har et farm aktig stoff på 300 ml tube. Dette blir ikke hardt slik som Tec7/ sikaflex og andre. Dette har jeg brukt med hell på min gamle trebåt.

Til nødtetting kan du bruke: Smør/ margarin, hard grønnsåpe, Grease i nøden. Mer griseri siden den er vannfast.

Etter sjøsetting kan du også gni sprekkene med noe av nevnte stoffer. Ellers så kan du bruke mauringsteknikken..

Mauring gjøres som følger:

Du trenger: Sinkbøtte med noen meter tau festet i hanken, sagflis og båtshake.

Slik gjøres det: Bøtta med sagflis/spon føres ned under kjølen med båtshaken hurtig, slik at flisen flyter opp og tetter i sprekkene og treflis/spon utvider seg slik at vanninntrengingen blir kraftig redusert.

Begrepet Mauring kommer fra vikingtida, De brukte maurtue.. Funker som en kule!

Äldri mer enn opp til motoren med vann innvendig! Båter er konsturert for vannpress fra utsiden!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...