Lars H. Startet 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2013 Da jeg var nedom båten i går og slo på VHF'n var den fullstendig død, også når jeg slo over på drift fra startbatteriet. Vel vel, VHF'n er snart 25 år, og selv om det er en Sailor, kunne den vel tatt kvelden. Men jeg ville jo først måle litt. Og det var verken spenning fra forbrukskursen eller fra startbatterikursen. Det var ikke rart, for 10A sikringene for begge kursene var blåst. Så jeg koblet VHF'n fra og satte inn nye sikringer som også gikk når jeg slo venderen frem og tilbake mellom forbruk og start. Da falt mistanken om at plussen etter venderen mot VHF'n lå ann mot jord et eller annet sted. Men den gang ei. Men så fant jeg en plussledning som gikk videre til et sigarettenneruttak for ICE 12/9V adapteren (en glipp at det er koblet slik, det skal forandres. VHF'n skal ha rene kurser kun for seg selv). Aha, ICE'n har tatt kvelden! Men den lyste blått og funket! Mer grubling. Fjernet 12/9V adapteren, og ICE funket fremdeles, - selvfølgelig, den har jo innebygget ladbart batteri. Dermed måtte det jo være 12/9V adapteren, så jeg plugget den inn på en annen kurs, men da virket den uten at sikringen der gikk. Jeg ble etter hvert litt sår der jeg igjen måtte begynne å klø meg. Nå forsod jeg ingenting lenger, så jeg koblet inn VHF'n igjen som da fungerte. Så plugget jeg inn 12/9V adapteren for ICE igjen og da gikk 10A sikringen igjen! Dermed ble 12/9V laderen dissekert, og inne i tuppen på den hadde en liten plastbit brukket slik at noen ganger når jeg plugget den inn kom den ene av de to utvendige minusskinnene i kontakt med pluss! Så nå er den "skinnen" fjernet, og alt fungerer. Riktignok står adapteren litt raklete og løst i sigarettenneruttaket, men det funker frem til jeg får ny fra ICE som jeg har bedt om kostnadsfritt som garantisak. Noen som orket å lese helt frem til hit? he he. Strøm i båt skal ikke være enkelt, selv for en som nærmest regner seg selv som "verdensmester"! Ha en fortsatt god søndag. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Har jo noen ahaopplevelser jeg også. Det gjelder brytere til signalhorn og viskere. Trodde disse to som de fleste andre brytere var på + siden. Det ble jo litt plunder når hornet en gang skulle ordnes og det viste seg at bryteren var på - siden. Fant ut av det til slutt, men hvorfor denne snedige løsningen at disse to hadde betjeningsbryterene på -, og ikke på + som de andre? En teori jeg har er at på bil fungerer hornet ved at det blir jordet til rattstammen når knappen betjenes. Dette var jo vanlig i hvert fall på eldre biler, men hvorfor overføre dette til båt? Vel, kanskje bare fordi at det har fulgt med en koblingshenvisning at bryter skal være på - siden, noe som er helt unødvendig og villende i båt etter min mening. Det samme gjelder viskerene, så obs,obs. Sjekk hva som er + og - før en begynner å skru. Det måtte i hvert fall jeg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Dermed ble 12/9V laderen dissekert, og inne i tuppen på den hadde en liten plastbit brukket slik at noen ganger når jeg plugget den inn kom den ene av de to utvendige minusskinnene i kontakt med pluss! Så nå er den "skinnen" fjernet, og alt fungerer. Riktignok står adapteren litt raklete og løst i sigarettenneruttaket, men det funker frem til jeg får ny fra ICE som jeg har bedt om kostnadsfritt som garantisak. Dette skjedde meg i fjor sommer, laderen regelrett smuldret opp i tuppen. Sendte reklamasjon til ICE og fikk ny uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Compromise Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Det samme skjedde med hos meg i våres. Ringte ICE og fikk nytt adapter tilsendt etter et par dager. Sitér dette innlegget /per Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 (redigert) Se det, ja. Da var det ikke bare jeg som var hardhendt ved isetting av denne pluggen. Nen dere fikk som erstatning, var dat samme sort, eller så den ut til å være en forbedret utgave? Noen som vet om dette er en lader med en eller annen karakteristikk, eller om en kan erstatte den med en hvilen som helst annen 12/9V adapter som kan gi samme strøm? Redigert 9.Juni.2013 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Compromise Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Fikk samme type lader, så det er jo store muligheter for at det kan skje igjen Sitér dette innlegget /per Link to post
Ally Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Fikk samme type ja, Ingen synlige endringer. Skal gi beskjed hvis det samme skjer igjen..... Sitér dette innlegget Link to post
eiaro Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Neimenn, bruker dere bilkontakter til fast oppkobling? Det høres da ikke godt ut. Åpne opp og ta ut kretskort som du lodder på noen gode ledninger og gjerne en sikring i serie. Legg kretskort i en passende boks med utskjæring til kabelene. Fyll opp med epoxy eller annen egnet tetningsmasse så greia tåler vann. Monter fast i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 Tanken har allerede slått meg dersom ICE skulle bli vanskelig med ny enhet. Men det er nå greit å kunne ta med seg routeren med adapter i bilen også . Men å lage en vanntett boks, tror jeg aldri jeg ville brydd meg om når dette er inne i salongen i båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dreamer Svart 9.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2013 En av fordelene med ICE er jo nettopp at den er lett å ta med i bil og på hytten. Bruk i Sverige og Danmark er inkludert i prisen .. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Da jeg satte meg fremfor skjermen nå imorges, lå allerede svaret fra ICE klart: Ny lader kommer i posten, uten noe om og men. Ellers var jo ideen til eiaro noe å tenke på. Så kanskje jeg plukker ut kretskortet i den gamle laderen (dersom ikke ICE forlanger å få den i retur) og monterer det i en liten boks jeg har som jeg setter på en bryter og lysdiode for fast oppkobling til båtens 12V. Ellers er jeg glad diskusjonen her har gått på selve laderen, og ikke det at jeg hadde hentet spenning til den fra det som skulle være dedikerte kurser til VHF'n. At jeg hadde koblet slik en gang med litt hastverk, er flaut. Men ved første anledning skal ICE kobles over til en annen kurs. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
kjeros Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Jeg opplevde det samme som deg. 12V-adapteret kortsluttet en kurs i bilen. ICE sendte meg nytt adapter umiddelbart, men jeg ble belastet kr 99,- på neste regning. På grunn av beløpets størrelse orket jeg ikke å diskutere, men jeg ble jo litt skuffet. Siden det åpenbart er en svakhet med disse. Jeg har andre adaptere til mobiler og nettbrett som får mer "juling", men de holder... Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
eiaro Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Det første som røyk ut av båten min etter jeg kjøpte den var en sånn 3 splitt bilkontakt som var skrudd fast i console. Røyk bokstavlig talt og jeg fikk testet sikringene på kursen... Har ellers også noen episoder som ikke glemmes med adaptere i bil som hat tømt batteriet "for det er jo bare en lysdiode som lyser..." :) Innestøpt er greit, skulle det streike går det på dynga og ikke på benken i påvente av en arbeidsledig dag der man kan fikse... Sist jeg hadde en slik dag tror jeg måtte være for 10 år siden eller noe... ;-) I dagens samfunn er ICE/Internett på høyde med VHF i viktighet Lars, så er ikke så sikker på om du har gjort noe feil... :P Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 De må bare prøve seg med å ta betaling for en lader som så mange har hatt problemer med! I meldingen jeg sendte dem skrev jeg bl.a.: . . .ny lader som jeg herved ber om å få tilsendt som garantisak kostnadsfritt. . . Og svaret jeg fikk i dag umiddelbart etter at de åpnet imorges: Hei. Takk for din henvendelse! Vi har nå lagt inn en bestilling på en ny 12 volt lader til deg. Denne vil komme på nærmeste postkontor om 3-5 virkedager. Ha en fortsatt fin dag. Med Vennlig Hilsen Lene (#9538) ICE Kundeservice Skulle de hatt betalt, måtte de sagt det i den mailen. Ellers fikk jeg nettopp melding om at pakken var kommet til terminal i Oslo og ble videresendt. Da får jeg den i morgen. Så reaksjonen fra ICE skal jeg ikke klage på. Lars H. I dagens samfunn er ICE/Internett på høyde med VHF i viktighet Lars, så er ikke så sikker på om du har gjort noe feil... :P Den der forsto jeg ikke, kan du forklare hva som er så viktig med internett i båten, bortsett fra at regninger detter inn selv når en er på ferie, he he? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eiaro Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Har en følelse av at regningene kommer selv om jeg kobler fra internett. Det gir derimot husfred, eller skal man si båtfred, at fruen kan bruke Sumo, Viaplay og alt det der. Det igjen fører til at jeg er bedre stilt til å huske å fylle diesel før jeg går ut, og sparer med fra å oppta viktig tid for redningsmannskap. Så at jeg husker internett dingsen kan bety at du får fortere hjelp på sjøen når du trenger det! Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 10.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Dette med strøm kan skape mye unødig bryderi og plunder. Opplevde i går at jeg ikke fikk lader til mobilen til å fungere i sigarettutaket på båten. Skjønte ingenting, den fungerte jo i bilen og når testet uttaket i båten med støvsugeren så fungerte jo den. Hmm,tror nå det har demret. Jeg bør vel koble om pluss og minus på uttaket :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 10.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2013 Jeg har heldigvis en kone som ikke bruker internett i det hele tatt! Hun vet nesten ikke hvordan hun bruker en PC. Dieselfylling er ikke så vanskelig å huske på. Med 360 liters tank på en Saga27, fyller jeg kun to ganger i året. Med full tank rekker det faktistk fra Son i Oslofjorden til Göteborg og tilbake! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.