Jump to content

Raymarine C120, skjerm går i "hvitt" etter oppstart


Pelsjeger'n

Recommended Posts

Min Raymarine C120 classic plotter fra ca 2005 ville i går ikke slå seg korrekt på.

Etter at startknappen ble inntrykt blir skjermen helt hvit og fader sakte over i sort i løpet av ca 10-30 sekunder.

Normal oppstart er jo at kartbildet kommer etter ca denne tiden noe som altså ikke skjer.

Får ikke endret på dette samme hva jeg trykker på.

 

Jeg kommer ikke inn på noen menyer som kan hjelpe meg, det vises kun hvitt med mer eller mindre innsklag av sort etterhvert som tiden går. Etter ca 30 sekunder er skjermen mer eller mindre sort.

 

Har flere ganger forsøkt å fjerne all spenning fra anlegget (inkl å ta av pluggen) for å re-starte uten suksess.

 

Alle enheter er frakoblet, en etter en uten at dette endret noe som helst.

 

Det samme skjedde 2 ganger i fjor men begge disse gangene ble den normal ved andre oppstartsforsøk.

 

Nå ser det ut til at den må fikses av noen som kan dette.

 

Spenningen på anlegget er OK, 13,2 V.

 

Er det noen som har erfaringer rundt dette problemet?

 

Er det noen som har tips til firmaer som har "doktorgrad" på slikt rundt Asker/Bærum?

Redigert av Pelsjeger'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville først sjekket at den ikke får feilen fra andre enheter ( autopilot, ekkolodd, gps etc.) som er koblet til ved å koble ut og inn disse enhetene ( begynn først å koble ut kommunikasjonsporten fra plottern)

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Prøv en factory reset:

 

Display continually resets, reboots or initiates power cycles

• Check that buttons are not stuck down or held down by the facia bezel.

• Save waypoint, route and track data if you can. A reset is necessary which will erase all stored data

and settings.

• While the display continuesto reboot, press and hold the first softkey (next to the power button).

• Keep the softkey held down while the system reboots. A “Factory Reset” countdown is displayed.

Keep holding the softkey down until the countdown completes. The display restarts, and the factory

reset is complete.

• Perform a software upgrade or reinstall software if the latest software is already installed.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå vært til rep hos Navy Tech og det er bra men....

Endte med lodding av noe mellom skjerm og hovedkort.

Fungerer nå ogdet er lagt inn siste software.

En del funksjoner har endret seg naturlignok men jeg klarer ikke å få "Radar Overlay".

Har noen tips til hva som kan mangle?

Dette fungerte utmerket tidligere.

Link to post
Share on other sites

Får å få tilbake radaroverlay må du legge inn nest siste versjon av software. Som MIX påpeker er funksjonalitet i siste software knyttet til at det finnes en heading sensor.

At det er så viktig for nøyaktigheten er jeg ikke enig i.

 

Overlayen uten heading sensor er akkuret like nøyaktig som COG. Og den krever som kjent at båten er i fart for å være pålitelig, men det skal ikke mye fart til for at overlay basert på COG er bedre enn overlay basert på en magnetisk heading sensor.

 

Den magnetiske heading sensoren har ofte avvik fra COG på grunn av avdrift og mange ulike feilkilder.

Mange opplever f.eks. at avviket mellom COG og fluksgate kompasset endrer seg mye ved ulike fartsområder.

 

Det er leit at Raymarine ikke lar brukeren velge kilde til overlay. Men slik er det altså.

 

Når du ikke har koblet autopilot til systemet er det likevel såre enkelt. Installer nest siste software.

Link to post
Share on other sites

OK, Takker for svar.

Da vet jeg årsak og konkluderer med at slik skal det være.

Får se om jeg tar meg bryderiet med å kjøpe et kort, laste ned og styre med dette for å få nest siste software.

En opsjon med splittet skjerm og radaren ved siden av kartet fungerer forsåvidt greit det også så lenge range er i synk modus.

Link to post
Share on other sites

Jeg mistet også muligheten til radaroverlay etter oppgradering av sw til 5.?? på C120 classic fra 2005. Var da i kontakt med imortøren og fikk opplyst at det på plottere frem til en viss dato var mulighet til å nedgradere til gamlere versjon av sw. Min plotter var så gammel at det var mulig å nedgradere, og jeg bruker nå versjon 4.30 og kan da kjøre overlay uten kompass eller tilsvarende koblet til.

 

Hvor denne grensen mellom gammelt og nytt går vet jeg ikke, men i følge den info jeg fikk vil det ikke være mulig å nedgradere sw på nyere plottere.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har igjen fått problemer med plotteren og det ser ut til at det ikke går å reparere for en fornuftig pris.

Jeg søker litt på nettet og finner følgende tilbud fra kina:

 

http://www.c2coffer.com/buy/21251662/Raymarine-C120-Classic-Multifunction-Display-Radar-w.html

 

Er det noen med erfaring fra slike leverandører?

Er det riktig utstyr man får?

 

Har akkurat lest litt om denne nettsiden og de blir jo ikke levnet mye ære for å si det mildt...

Redigert av Pelsjeger'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...