Jump to content

Trenger raske råd til valg av billig seilbåt (bobåt)

Izzy

Recommended Posts

Jeg har nettopp fått jobb i Østfold (Våler) og skal flytte om fjorten dager! Jeg er singel, voksne barn osv og har nå sjansen til å gjøre alvor av en gammel drøm om å bo i båt. Budgettet er lavt..foreløpig og ønsker heller ikke å bruke mange penger på dette prosjektet, i tilfelle jeg skulle få kalde føtter og angre meg. Men jeg vil prøve..man har bare et liv og bør leve ut de drømmene man har som er realiserbare. Det ligger noen seilbåter på finn.no nå i prisklassen 20000 kr - 45000 kr (26-30 fot) i Østfold området. Kan noen fortelle meg hvilke av disse båtene som ville vært det beste kjøp..og hvorfor? Eller hvorfor holde seg langt unna evt? Jeg eier ikke seilbåt erfaring men tok båtførerprøven for mange år siden (kunnskap jeg ikke lenger husker). Jeg har nydt de få seilturene jeg har fått være med på i fulle drag. Liten plass bekymrer meg ikke, er friluftsmenneske fra før og trives kjempebra i tomanns telt.

Hvor i Østfold kan jeg bo i båt hele året rundt? (Lovlig altså). Med tanke på avstand til jobben ser jeg vel Fredrikstad som sørligste bosted sånn ca.

"Don't fence me in"

Er du klar for å ha det litt trangt, som du antageligvis er ettersom du ser etter noe mellom 26-fot og under 50000,- så kan jeg gå god for Albin Vega. Svenskbygd kjent og velprøvd seilbåt som jeg har til gode å høre/lese noe negativt om. Vegaene begynner jo å dra på årene nå så det er nok en del av de du finner på bruktmaredet i den prisklassen du antyder som vil trenge litt flikk her og der. Er du handy og sånn omtrent på snittet oppegående på 12 volt så fikser du det meste av elektro i denne båten. Er innenbordsmotor gåen kan du uten store problemer klare deg med en påhengsmotor fra 8 hk og oppover. Vet ikke hvor i Østfold du kan bo, men Son, Moss etc...?

Det er budgettet først og fremst som gjør at jeg må legge meg på den størrelsen. Det, og så manglende seilerfaring som får meg til å tro at det vil være enklere for meg å lære å seile en mindre båt. Uansett vil det være mere komfort og bedre plass i en slik båt enn i mitt kjære tomannstelt som jeg forøvrig deler med mine to hunder når jeg er på fjellturer.

Jeg noterer meg at Albin Vega kan være en mulighet :-)

"Don't fence me in"

180 cm. Da skriver jeg meg bak øret at Comfort 30 også er en mulighet. Takk for tipset om cockpitkalesje. Flott med slike tips når man ikke kan noe om båt.

Den Alo 28 har jeg lagt merke til. Den ser pen ut på bildene synes jeg men ser at den er fra 1973, det gjør meg litt betenkt. Er det for gammelt?

"Don't fence me in"

Med 180 cm vil du ha det greit i en båt på opptil 30 fot. Ikke noe ståhøyde i forpig, men i salong og bysse. Det er viktig med mest mulig ståhøyde, da det blir veldig slitsom i lengden å oppholde eg under dekk uten å kunne strekke seg skikkelig ut. Med 180 cm vil du ha grei plass i de fleste køyer.

Med mine 189 cm har jeg kun full ståhøyde ved nedgangluken fra cockpit, og det er der jeg lager mat.

Hvordan seg du for deg livet ombord? Skal du ligge i en havn med toalett og dusj på land? Skal du bruke toalett i båten, må det være anlegg med tank, med eventuell dekkstømming, eller du må 300 meter ut fra land for å tømme.

Dessuten må du ha en skikkelig kjøleboks for at maten ikke skal bli bedervet. Her er det kun boks eller skap med kjøleagregat som funker og holder lav nok temp.

Dessuten må du ha kokemuligheter. Wallas safeflame1000 parafinkokeplte, som er i mange eldre båter, er trygt og funker veldig bra. Alternativet er gass. -eller diverse andre varianter.

Videre må du ha strøm ombord, både et velfungerende 12 v anlegg, samt 220v for lading og oppvarming.

Og så har du kanskje lyst til å seile litt også? Gamle seil er gamle seil. Nytt storseil til en 30foter er 15000. Gamle seil funker inntilde revner...

Så var det motor da... I en liten båt på inntil 27 fot, går det nok greit med en påhengsmotor. Ny dieselmotor koster fra 50 til 100tusen.

En del eldre båter begynner nå å få nye motorer. Da stiger prisen raskt. MEN, båten er salgbar i et vanskelig marked.

En annen ting med eldre båter, er lukt. Det er viktig med en luktfri båt, særlig den emmene lukten v gammel olje, diesel mm, da den setter seg rakt i alt av klær.

Du skal ikke være redd for å kjøpe en større båt om du kan strekke budsjettet. Det er ikke nødvendigvis noe lettere å bruke og manøvrere en liten båt vs en større.

Eureka: Takk for gode råd. Jeg ser for meg å ligge i en havn nå første året der det er dusj og toalettmuligheter og hvor jeg kan fortsette å ligge (i boblehavn) på vinteren all den tid jeg ikke kan seile og ville vært livredd for å måtte flytte båten på egen hånd til annen vinterhavn. En eller annen form for toalett vil jeg gjerne ha på båten men har ingen formening om hva som er best av porti pott eller "vanlig" toalett. Men siden jeg ikke kan manøvrere en båt på egen hånd...foreløpig, er det uaktuellt å gå 300 meter ut fra land for å måtte tømme. Jeg vil selvsagt gjerne lære meg å seile båten etterhvert, det er jo halve moroa å kunne komme seg litt omkring og jeg er glad i å fiske.

Jeg håper å finne en egnet båt hvor alt virker i forhåpentligvis minst 6 måneder fremover til jeg rekker å bli kjent med båten og kan begynne å reparere/feilsøke ting selv. Feilsøk og rep. er ikke det jeg har mest lyst til å begynne med når jeg ikke kan båt i det hele tatt.

Alternes og Kristian_H, takk for innspill :-)

En annen ting jeg lurer på er dette med innbrudd. Hvordan sikrer man seg så godt som mulig i en seilbåt med en tynn legoluke til dør??

"Don't fence me in"

Min erfaring med billige båter er at eieren selger fordi han ikke har tid/lyst til å fikse den selv, så det er som regel mengder med defekte saker og utsatt vedlikehold å ta tak i. Finner du en båt der alt er i orden til under 50.000,- så har du gjort et kupp av de skjeldne. Og begynn å bruke båten med en gang, det er ikke noe å være redd for!

En alarm (og gode klistremerker) kan være en god sikring mot innbrudd, det samme kan valg av rett marina være. Når det er sagt så er vel neppe en 26-27 fots seilbåt fra 70-tallet det som trigger innbrudstyvene mest vil jeg tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Mange (alle...) gamle båter ble laget i ettlags støp, og ikke sandwich. Et problem du vil få på vinteren er kulde og ikke minst kondens på skrog og oppunder dekk. Du må finne enkle måter å isolere opp en slik båt på. Selv limer jeg på 14mm liggeunderlag på skrogsidene, og så et passende trekk i tillegg. På dekk kan du med fordel legge slike isolasjonsmatter som er vanntette (i pose), og så duk oppå der igjen.

Elektrisk fyring holder neppe på de verste vinterdagene. Kan du montere en oljebrenner er det å anbefale. vedovn er koselig, men de er jo små og må etterfylles hele tiden. Budsjettet ditt er egentlig alt for lite. Men er du tøff og ser på det som en utfordring så overlever du og kan sikkert berike oss med dine erfaringer til våren 2014! ;)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Ok Index, jeg hører hva du sier, er kanskje for optimistisk (eller naiv til og med) hvis jeg tror at en båt er brukbar hvis det står i annonsene at "ligger på vannet, klar til bruk" ;-)

H-35: Jeg er i følge andre tøffere enn kvinnfolk flest ;-) Nå har jeg bodd i et gammelt hus et par år, hvor det på det kaldeste kun er 12 plussgrader innendørs pga dårlig isolering og varmepumpe. Vi har kalde vintre her i fjellheimen i Valdres. Det er selvsagt ikke så morsomt når det er såpass kaldt at jeg må sitte med halvfingerhansker for å klare å spille gitar på kvelden! :-)

Ja, jeg er klar over at budgettet er lavt, det vil bli bedre til neste år vet jeg og da kan jeg forhåpentligvis selge den båten og kjøpe en med større plass og mere komfort av litt nyere dato. Klarer jeg å holde en vinter i en gammel båt i den prisklassen jeg er nødt til å forholde meg til nå og hvor jeg har tatt noe høyde for å ha råd til nødvendige reperasjoner, så vil nyere båt til neste år bli deilig tenker jeg :-)

Når jeg spurte om det med innbruddsikring er det fordi jeg ikke skjønner åssen jeg skal få et våpenskap ombord i en så liten seilbåt og plassert det så det ikke påvirker krengingen på båten. Jeg har leirdueskyting som en av hobbyene mine. Dessuten spiller jeg gitar og fele og ville vært veldig lei meg for å få stjålet særlig fela mi som er gammel og arvestykke.

"Don't fence me in"

Når det gjelder det med innbruddssikring er valg av havn viktig. Vil tjuvpakket komme seg inn så klarer de det. Enig med deg i at mange seilbåter har alt for dårlig mulighet til å låse ting inn skikkelig.

Et alternativ jeg selv benytter er å ha verdisaker liggende på jobb eller hos mine foreldre. Havna jeg ligger i er privat og har kameraovervåkning på hver flytebrygge. Maskerer tyvene seg hjelper ikke kameraovervåkningen så mye, men slike ting jeg bruker daglig som speilrefleksen og iPaden har jeg i en sekk med meg når jeg drar på jobb eller til venner.

Når det gjelder våpene tar vel ikke et våpenskap den største golvplassen? Ville forhørt meg hos arbeidsgiver om de har et lagerrom der du eventuelt kan leie litt golvplass. Vil tro de fleste arbeidsgivere (med tanke for å beholde gode folk) kan være litt fleksible sånn sett.

Alternativt går det an å leie et lagerrom, har hørt om flere som tilbyr dette, selv i mindre byer og tettsteder.

Da tror jeg at jeg får satse på å leie et lagerrom etterhvert som jeg blir kjent i området. Å oppbevare våpen (selv i våpenskap) hos arbeidsgiver er uten å spørre om det engang, totalt utelukket da jeg skal jobbe på asylmottak (igjen). Og jeg skal tenke meg om ved valg av havn, mine musikkinstrumenter må jeg ha hos meg :-)

Hva koster en oliebrenner forøvrig? Vedovn høres koselig ut, men jeg kan nok ikke satse på det. Ser for meg at det er altfor mye jobb med avbrutt søvn å måtte stå opp på vinteren for å etterfylle den flere ganger på natta.

"Don't fence me in"

Ser den med våpenskapet :wink:

Når det gjelder oljebrenner vil jeg slå et slag for olje-/dieselkaminen, også kalt pottebrenner. Det finnes flere merker, blant annet Dickinson, Refleks og Glembring. Fordelen med disse kontra de mer moderne dieselvarmerene som Wallas, Eberspächer og andre er at dieselkaminene ikke trenger bruke strøm (gjelder hvis du har olje-/dieseltanken høyere plassert enn selve ovnen). En annen fordel er at en dieselkamin er en ganske enkel mekanisk konstruksjon som ikke trenger så mye ettersyn som de mer avanserte dieselbrennerne. Bakdelen med dieselkamin er at du ikke får fordelen med flere varmluftsutblås rundt om i båten, noe som kan gi jevnere varme. Alternativet med dieselkamin er da med vannsløyfe slik at du kan ha radiatorer rundt om i båten. For en båt i aktuell størrelse burde forsåvidt spredning av varmluft ikke være så stort problem da båten ikke har det store volumet luft som trenger varmes opp. En dieselvarmer er ikke like plaget med nedslag i røkrøret/eksosen, men ved bruk av H-pipe vil nedslag så og si elimineres også for dieselkaminen. Felles for begge typer varmekilder er at de er forholdsvis dyre i innkjøp. Heldigvis finnes de å få tak i brukt :smiley:

Selv har jeg en 4kw Glembring med H-pipe i båten min. Den har svevet sammenhengende fra slutten av september til mai i to år nå, uten problemer. Brenner rent og fint og gir jevn varme. Bruker ca. 5 liter i døgnet på tomgang (1000w varmeeffekt).

Jeg lytter og suger til meg alle gode råd og info folk kommer med her. Så tusen takk for at dere tar dere tid til å svare og hjelpe til med nyttige råd, selvom dere kanskje har svart på den samme type spørsmål ørten ganger tidligere. Jeg leser fortløpende alt jeg kan komme over på forumet her om å bo i båt.

Hakkannen: Hvor stor båt har du å varme opp? Holder du varmen greit vinteren igjennom? Altså ca.18- 20 grader også på det kaldeste? Antar i grunnen at du har dyrere og da kanskje bedre isolert båt enn det jeg kan se frem til foreløpig men du mener at jeg vil kunne holde varmen med en olie/dieselkamin også i en sånn liten båt uten sandwich skrog?

"Don't fence me in"

Ja, du vil klare holde varmen, men klart, isolerer du blir komforten mye bedre!

Min båt er på om lag 44 fot. Første året jeg bodde i den var den så og si uisolert, men så isolerte jeg underveis der jeg kom til (uten for mye styr) med selvheftende skrogisolasjon fra maritim.no. Kan minne om liggeunderlag. Merket betydelig forskjell på hvor lang tid det tok å jekke opp temperaturen til trivselstemperatur :thumbsup: I vinter hadde jeg i tillegg Glava vintermatter (isolasjon som kommer i vanntette poser, kostet 3-400 per matte på 3,6 kvadratmeter) som er oppå dekk med en god presenning oppå så de ikke blåste vekk. Lar brenneren gå på tomgang når jeg på jobb eller ute på andre sprell, for å hindre frostsprenging av vannrør og lignende, så justerer jeg den bare opp når jeg kommer hjem om kvelden. Har et par vifteovner og panelovner i tillegg, men disse brukes stort sett bare for å få opp varmen raskere, skrur de av når trivselstemperaturen er oppnådd og la dieselovnen få varme for seg selv.

Jeg bor i Stavanger-området, her fryser sjelden sjøen, så dere har det nok noe kaldere borte hos dere. Men likevel, de siste vintrene har jeg sett -15 grader flere ganger, og det har ligget på under -5 i lengre perioder.

Så har du muligheten for å isolere litt vil alt hjelpe på trivselen :smiley: Varmen får du uansett opp i en liten båt, men med isolasjon slipper du kalde skutesider, kondens, osv.

Det ligger ingen Oksø 32 ute på finn akkurat nå. Men beroligende å høre at det er en båt det går an å bo i.

Oki, da må jeg bruke noe av sommeren på å isolere skjønner jeg, bare jeg finner en kurrant båt først og ikke minst en allright havn å ligge i.

Det er ingen som har nevnt om om bredde på båten, trodde det var litt viktig sånn i helheten når det ikke er så mange fot å røre seg på?

Hva bør jeg spørre om når jeg ringer på en båt? Seilgarderope er en dyr utgiftspost skjønner jeg så det bør jeg vel forhøre meg om. Motor er viktig også. Minnes forresten at jeg hørte noen ord om å holde seg langt unna grønne motorer dengang jeg gikk båtførerkurset, er det fortsatt en "sannhet" som gjelder?

"Don't fence me in"

Viktig å sjekke at båten ikke lekker, hvis der lekker må du finne ut hvor vanneg kommer fra og om det er lett å tette. Gamle båter lekker som regel rundt vinduene.

Vet lite om motor, men ville valgt en båt med utenbordsmotor og ikke 40 år gammel rustklump.

Det er greit å vite om båten har vært på land, om den har grunnstøtt.

Izzy: Jeg har nå bodd i en 25 ft seilbåt i over et år og problemene mange skisserer generellt er mer eller mindre overdrevet. Båten min er ikke isolert overhode utenom skottene der det er liten eller ingen luftsirkulasjon. på dekk hadde jeg heller ingen isolasjon, men vinterpressening er absolutt et must og kan ikke unværes. Jeg selv har fyrt i hele vinter med en taylors Diesel ovn ( pottebrenner) på 3 kw i de kaldeste månedene. ellers har det holdt helt fint med kun en vifteovn på 2000w for og oppnå 22 grader med 18 minus utenfor :smiley: Kondens vil du oppleve lite av så lenge du bruker vifteovn. ombord har jeg alle fasiliteter som. tv med riks abonoment og 28 kanaler. stekovn, komfyr, kjøleskap, osv.osv. det er utrolig hva man kan få ut av en liten båt om planløsningene er gode. Jeg for min del trenger overhode ikke større plass.. det det skorter på er takhøyden!! Som sagt måtte jeg til kiropraktor over noen uker for og rette opp 12 måneders feilbelastning nylig. Men har du en sterk rygg så kjør på sier jeg :thumbsup: Det er hele familier som har bodd i båter helt ned i 20-25 ft.

Et lite bilde av min bopel :) trykk på bilde for og få det større.http://bildr.no/view/1368115

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Alternes: båten din så fin ut, dieselovnen tok ikke mye plass heller. Det er bedre å bli skremt litt og så bli gledelig overrasket til vinteren over forholdene, enn omvendt :wink: . Ryggen min har fått en del juling gjennom årene og tåler ikke så mye ståing, den har det best i sittende eller liggende stilling.

Hvilken type båt er det du har? Og hvor mye av planløsningen har du måttet fikse selv? Snekkerkunnskapene mine rekker kun til å lage hestebokser og legge nytt gulv i stall :smiley:

Du nevner vinterpressenning, hvor får man kjøpt det og hvor skal den plasseres...hva skal den dekke? Helt fersking på båt skjønner du. Skottene...er det vinduene?

"Don't fence me in"

Båten min er en belle 25 (seilbåt) planløsning vil si, hvordan båten er lagd fra begynnelsen av. plassering av innredning.. osv. et skott er alle lukkede rom, fks under sittebenkene, skap og lignende. En vinterpressening lager du fint selv av pressening av god kvalitet som du tilpasser rundt båten for og ungå at det legger seg snø på dekk. osv. ikke noe hokuspokus. Men en ting skal du vite!! Det er "IKKE" billig å bo i en båt i den prisklassen du gjenspeiler. jeg lå i samme prisklasse når jeg kjøpte båt og har brukt ca 80 000 kr på oppgraderinger for og få den bostandarden jeg har i dag. Men for min del har dette vært helt greit da jeg har fått spredd kostnadene utover en lang periode., men jeg vil nok anbefale deg å kjøpe en båt der forige eier har tatt den renoveringen alle gamle båter trenger når de har rundet 30-40. har du råd til og kjøpe deg en godt utstyrt båt til fks 100-150 tusen, vil du tjene på det i lengden om du tenker å beholde båten :smiley:

Redigert av Alternes. (see edit history)

KNS MEDLEM

Jeg vil heller ha en båt i denne prisklassen som er min og leve litt kummerlig det første året enn å skulle leie 30 kvm hybel til 5000- 8000 kr i måneden. 5 x12 = 60000 kr som er kastet ut av vinduet hvis du skjønner tankegangen min. Båt er ikke bare "jobb", regn, stormvær og kulde (selvom det ikke må undervurderes) men også en masse opplevelser, frihet, muligheten for å komme seg omkring og treffe masse hyggelige båtfolk, fisketurer, blikkstille vann og flotte soloppganger. Hybel er fengsel i mine øyne, båt er frihet selvom det er enda færre kvm. Og det har vært i tankene mine også at utgiftene forhåpentligvis ville kunne spredes over tid. Jeg har ikke muligheten for å kjøpe dyrere båt nå i første omgang, så planen er å bo i denne første båten et år, selge den og kjøpe en dyrere etter det om bobåt livet fortsatt frister. Om maks 6 måneder vil økonomien min bli adskillig bedre pga arv, jeg har bare ikke de månedene på meg akkurat her og nå fordi jeg trenger et sted å bo akutt og hybel frister ikke. Så jeg håper at det ikke vil bli altfor stort tap å kjøpe en billig båt nå i første omgang.

Hvis du ender opp med å selge båten din, tror du ikke at du vil gå i tap på den når du har investert så mye i den?

Takk for at du ikke ler deg spent ihjel av min uvitenhet om faguttrykk på båt :smiley:

"Don't fence me in"

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...